23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

3D-fotos skal give indblik i fremtidens værksteder

Intelligente fotos og videoer, som kan udfoldes med Augmented Reality er på vej til at blive en helt ny måde at vise både værksteder og bilforretninger i en verden, hvor alt kan digitaliseres. Danske Stenhøj rykker kraftigt på området netop nu.

FREMSYN Hvis der skal kunder i butikken, skal alt lægges frem. Det skal være synligt og man skal meget hurtigt i søgeprocessen skabe et nærmest personligt forhold til det værksted, hvor kunden til sidst beslutter sig for at sende bilen hen. Og til at gøre det er Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR) gået fra at være to teknologier, der for nogle få år siden var forbeholdt elektronikmesser og teenagerværelser, til at blive meget seriøse arbejdsredskaber i autobranchen.

Helt konkret bruger Bosch lige nu AR til at undervise i elmotorer, fordi man med teknologien og et sæt digitale briller kan lægge et ekstra lag oven på den virkelige verden og så bruge AR til digitalt at skille motoren ad og gennemgå de vigtigste punkter ved en reparation.

Danske Stenhøj, der især er kendt for autolifte og værkstedsindretning, har også set et lys i de to teknologier og har brugt rigtig mange kræfter på at vise, hvor langt virksomheden er nået med konkrete redskaber, der rykker AR og VR ind i en ny liga. I Stenhøjs tilfælde kan det bruges til eksempelvis at placere en autolift i 1:1 på sin telefon i sit rigtige værksted. Og som det er med VR er målene 99,9% korrekte.

Henrik Berg Jepsen er Business Process-konsulent hos Stenhøj og har været med til at bringe teknologien ud til værkstedsbranchen.

- VR og AR er blevet et digitalt og intelligent ekstra lag, vi kan tilbyde på alt fra den første oplevelse, indretningen, blikfanget og service. Vi kan i dag levere 3D-virtuelle pakker af værksteder. Men her er der ikke kun tale om 3D-fotos. Der er tale om en datamodel, som løbende kan optimere værkstedet, fortæller Henrik Berg Jepsen.

Fast værktøj for teknikere
Stenhøj-konsulenten har en baggrund hos Lego, hvor han har arbejdet med innovation og digitalisering. Han ser store muligheder i autobranchen, hvor man kan bruge digitaliseringen til at løfte branchen op i et helt nyt gear. Og det gælder ikke kun ude på værkstedet. Ifølge Henrik Berg Jepsen forventer han, at en AR-brille måske i nær fremtiden bliver et lige så vigtigt værktøj for serviceteknikerne fra Stenhøj, når de rykker ud til et værksted.

- Det er afgørende at minimere nedetiden på værkstederne. Vi forestiller os at serviceteknikere og montører skal kunne tage et par AR briller med i bilen, som et værktøj på linje med det fysiske værktøj de tager med sig i dag, fortæller Henrik Berg Jepsen og fortsætter:

- Med en AR brille kan vi f.eks. få support fra en ekspert med det samme, uanset hvor de sidder i verden, samtidig med at teknikeren kan fortsætte sit arbejde.

Den digitale forskel
Og hvad får et værksted så ud af det? Og hvorfor bruger Stenhøj overhovedet alle de penge på at bygge den her teknologi? Begge dele har Henrik Berg Jepsen klare bud på:

- For det første er det her med til at skabe værksteder og autovirksomheder i en helt anden liga, der er digitale og som bygger oven på det med oplevelsesøkonomi. Kunderne skal lokkes med noget, de ikke har set før. Og hvis de tages med ind på værkstedet allerede i eksempelvis Google Maps og får en virtuel rundvisning, er man kommet meget langt, forklarer Henrik Berg Jepsen.

- Som koncern skal vi jo hele tiden kigge på, hvordan vi optimerer ikke kun vores egen forretning men også kundernes. Og hvis vi kan bruge den her type teknologi til eksempelvis at sikre, at indretningen og service sker på den mest optimale måde, vinder vi alle, forklarer Stenhøj-konsulenten. Han understreger også, at det for Stenhøj har været vigtigt at sikre, at man lancerer et system, der rent faktisk kan bruges i den virkelige verden og ikke kun som show off på en messe.

- Der må meget gerne være en wauw-effekt i det her. Men måske vi har lidt en jysk tilgang til det, for det skal ikke bare se smart ud. Det skal give værdi både internt og eksternt hos Stenhøj og vores kunder. Ellers havde vi aldrig sat gang i det, siger Henrik Berg Jepsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095|instance-web02