Øget skrotpræmie til dieselbiler
Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om midlertidigt at hæve skrotningspræmien for ældre dieselbiler. Der afsættes derfor en pulje til at øge skrotningspræmien for gamle dieselbiler i 2019 til 2020. Ejere af dieselbiler fra før 2006 vil således kunne få en skrotpræmie på i alt 5.000 kroner ved skrotning af deres bil. Der afsættes 70 millioner kroner i 2019, 29 millioner i 2020 og 1 million kroner i 2021. Herudover afsættes 29,2 millioner kroner i 2019 og 23,5 i 2020 til finansiering af afledte økonomiske konsekvenser af initiativet. Initiativet har positive afledte konsekvenser i 2021 på 0,3 millioner kroner.
Brænder leasingbiler af ved udløb
Forsikringsselskabet IF har i Sverige opdaget flere forsøg på forsikringsbedrageri af privatleasede biler, hvor leasingtagere vælger at sætte ild til bilen eller melder den stjålet, hvis bilen har været udsat for unormal slitage eller for mange overkørte kilometer. Problemet er størst i Malmø-regionen, ligesom bedragerierne ser ud til at være organiserede. Fra danske IF siger informationschef Birgitte Ringbæk til Motor-magasinet, at IF også herhjemme har set eksempler på denne fremgangsmåde, dog ikke i samme omfang som i Sverige. Men IF i Danmark er opmærksomme på, at det er en trend, der formentlig vil gribe om sig. Problemet knytter sig, ifølge IF, til dele af leasingbranchen, hvor udbyderne holder den månedlige ydelse nede ved at tilbyde meget optimistiske aftaler med lavt kilometertal. Når aftalens udløb nærmer sig, kan bilen ikke indfris til den forventede restværdi, og kunden har dermed udsigt til en stor ekstraregning. Det driver nogle ud i forsikringssvindel, hvor de forsøger at få en stor erstatning ved at melde bilen stjålet eller ved at brænde den af.
Miljøzoner up to date
Reglerne for miljøzoner skal opdateres, ifølge Regeringen, der dermed vil give mulighed for, at kommunerne kan stille skærpede miljøkrav i København, Aarhus, Odense, Aalborg og Frederiksberg. Derudover er regeringen og Dansk Folkeparti enige om at stramme op på håndhævelsen af miljøzonereglerne ved at digitalisere ordningen og automatisere håndhævelsen. Miljø- og Fødevareministeriet udmønter den konkrete opdatering af miljøzonereglerne i lovforslag herom. Der afsættes 3,5 millioner kroner i 2019, 9,5 millioner i 2020 og 12 millioner kroner årligt i 2021 og 2022 til en ramme til opdatering og håndhævelse af regler mv.
E-Niro kører kortere end først angivet
Kia Motors Europe har i dag offentliggjort en rettelse til den officielle WLTP rækkevidde for den nye Kia e-Niro. Den var tidligere angivet til 485 km ved blandet kørsel for den store 64 kWh batteripakke og 312 km for batteripakken med 39.2 kWh. Men den organisation, der har foretaget målingerne har benyttet en ukorrekt testmetode. Efter at have testet bilen på ny, er e-Niro’ens WLTP-rækkevidde ved blandet kørsel nu fastsat til 455 km for langdistancemodellen og 289 km for udgaven med det mindre batteri.Kia forventer e-Niro til salg lige efter nytår.
Hver syvende bilist tvivler på sit lys
Helt op til hver 7. bilist er i tvivl, om lyset på deres bil tænder automatisk, mens andre kører rundt med defekte lygter. Det melder SOS Dansk Autohjælp på baggrund af en rundspørge foretaget af YouGov. Problemet med de mørklagte bilbagender skyldes en regel fra 2011. Her indførte EU et krav om, at der skulle være automatisk kørelys foran på alle nye biler, men for at spare CO2 gjaldt det ikke baglygterne. Fra 2016 blev reglerne dog ændret, så det automatiske kørelys nu gælder både for og bag, men på biler fra perioden 2011-2016 skal man altså ofte selv tænde de vigtige, røde lygter. I dag skyldes usikkerheden omkring lygteindstillingerne på ens bil i høj grad også en funktion på nye biler, der tænder lyset automatisk ved hjælp af en lyssensor, når det bliver mørkt eller usigtbart.
Ajour med branchenyhederne
Øget skrotpræmie til dieselbiler // Øget skrotpræmie til dieselbiler // Miljøzoner up to date // E-Niro kører kortere end først angivet // Hver syvende bilist tvivler på sit lys