23948sdkhjf

Ni ud af ti kan klare pendlingen i elbil

Danmarks Statistik har udregnet, hvor mange danskere, der kan klare den daglige tur til og fra arbejde med en elbil.

TRANSPORT 91 pct. af pendlerne - lønmodtagere og selvstændige - havde i 2016 mindre end 100 km til og fra arbejde.

De kan dermed alle komme på arbejde og hjem igen uden opladning med en af dagens elbiler, der alle har en teoretisk elektrisk rækkevidde på mere end 160 km. For de 77 pct., der havde mindre end 50 km på arbejde og hjem igen, vil en stor del af dagens plugin hybridbiler også række. De har en typisk rækkevidde på 30-60 km uden opladning og uden at bruge fossilt brændsel. At den praktiske rækkevidde er 20-30 pct. kortere rokker ikke nævneværdigt herved.



Det skriver Danmarks Statistik, som har baseret tallene på en særkørsel og også har beregnet, hvor i landet, der kører længst til og fra arbejde.

Pendlingsafstandene varierer meget på tværs af landet, og derfor er der også forskel på andelene af pendlere, der potentielt kan benytte sig af en plugin-hybridbil, uden at den skal oplades. Danmarks Statistik opererer med fire kategorier alt efter, hvor stor en del af beboerne, der har mindre end 100 kimometer til og fra arbejde.

Kommunerne i den højeste kategori, hvor 95 pct. eller flere af pendlerne har mindre end 100 km til og fra arbejde, er alle beliggende i hovedstadsområdet. 32 pct. af pendlerne er bosat her.

I den næsthøjeste af de kategorier hvor 90-95 pct. af pendlerne har mindre end 100 km til og fra arbejde, finder vi bl.a. en række fynske kommuner samt kommuner i Øst-, Vest- og Nordjylland. 24 pct. af pendlerne er bosat her.

Læs også: Elbiler skal på skemaet

I den tredje kategori, hvor 85-89 pct. af pendlerne har mindre end 100 km til og fra arbejde, finder vi bl.a. kommuner i den sydlige del af Østjylland, Djursland og den nordlige del af Midtjylland op til Limfjorden. Kategorien dækker 34 pct. af pendlerne.

Den laveste kategori, hvor færre end 85 pct. af pendlerne har mindre end 100 km ud og hjem, omfatter kommuner på Sjælland og Møn, og den dækker 9 pct. af pendlerne.

Elbilers faktiske rækkevidde
Danmarks Statistik har også medtaget konkrete bilmodeller og grupperet dem efter deres teoretiske elektriske rækkevidde. Den praktiske rækkevidde er 20-30 pct. kortere. Den typiske teoretiske rækkevidde for plugin hybridbilerne ligger mellem 30-65 km, mens elbilerne alle mindst rækker 160 km.

På den baggrund konkluderer Danmarks Statistik, at 63 pct. af arbejdsstyrken kan dække deres pendlingsbehov uden brug af fossilt brændsel med en plugin-hybridbil med kort rækkevidde, mens den mellemlange rækkevidde er nok for 80 pct. Omkring 95 pct. kan dække pendlingsbehovet med en elbil. bauer

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

ALD en gamechanger i online bilsalg

Leasing-firmaet ALD Automotive har succes med nyt koncept med brugtbilsalg på nettet og levering til kundens dør.

Nu er der eksklusive biler overfor Tivoli

Scanleasing tager springet fra Kolding til København.

Plus

Regeringsaftale med kæmpe klimaspring

Transportsektorens omstilling afventer Anders Eldrup-kommissionens rapport om et år, og den nye regering vil stoppe for salg af alle nye diesel- og benzinbiler fra 2030.

Plus

Vi vil se et psykotisk bilmarked i 2020

Nyhedsbrev

8.217 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

AutoBranchen Danmark savner svar fra den nye regering 

Online Avis Arkiv
Plus

Autouncle overtager kundekontakten

Et nyoprettet callcenter hos bilsalgsformidleren Autouncle kan hjælpe bilforhandlere med at følge op på leads.

Plus

Skal bilen tale dansk?

Kan man forvente, at en bil købt i Danmark kan tale dansk? Og hvis den ikke kan, skal sælger så oplyse specifikt herom?

Plus

Ny teknologi skal lette biltransport

Diesel forurener mindre end benzin

Plus

Renaults danske chef fyret med dags varsel

Den danske Renault-organisation har den sidste måned været uden dansk direktør. Anders Gadsbøll er fyret, og fungerende dansk direktør er den nordiske marketing direktør, Arnaud Azou

LEDER: Tæt på en revolution

LEDER Interdans opkøb af QuickPot er et afgørende ryk i den danske bilbranche.

Plus

Politisk krav om revisionspligt

Efter kritik fra statsrevisorerne om lempelige revisionsregler for små virksomheder, rejses politisk krav om stramninger.

Stop sjatladning af elbiler

Bilforhandler taber sag om illoyalitet til tidligere ansat

En bilforhandler nægtede at betale løn i fratrædelsesperioden med den påstand, at en tidligere ansat var illoyal. Medarbejderen havde fået job hos en bilforhandler i en anden by.

Plus

Interdan køber QuickPot - og hvad så?

Perspektiverne er store: Først og fremmest at en bilimportør nu bliver en aktiv spiller i den frie del af branchen. Og omvendt.

Magnussen ender langt tilbage i Frankrig

Den danske racerkører Kevin Magnussen blev nummer 17 i Formel 1-grandprixet i Frankrig. Lewis Hamilton vandt.

Plus

Ny uddannelse til servicerådgivere

En ny 3-årig uddannelse skal gøre bilhusene bedre til at modtage kunderne ved indskrivningsdesken.

Kevin Magnussen: Vi må blive ved at lede

Kevin Magnussen var kortfattet efter endnu en sløj indsats af Haas-raceren.

Plus

Thomas Møller Sørensen er Bilminister

Danmark skal have en ny regering. Hvis der oprettes et bilministerium, og Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i Bilbranchen DI, bliver den nye bilminister, hvad vil han have fokus på?

Ude og inde i autobranchen - uge 24

Krav om højere skrotpræmie

Revisoren der blev Toyota-forhandler

Toyota-forhandleren Louis Lund A/S runder 25 års jubilæum. Markering på torsdag den 20. juni.

Plus

Bilbranchen er i opbrud

Plus

Elbiler skal på skemaet

Elbiler vil fremover fylde mere i mekanikeruddannelsen på landets erhvervsskoler.

Ajour: Luften ud af dækket

Tæt på en halv million autoværksteder

Ude og inde i autobranchen - uge 23

Plus

Konkurser i maj i autobranchen

Plus

Hvad mener "bilministeren"?

Biler popper stadig sammen

Kris Nissen er tilbage i BMW M3

Plus

Først tog vi Odense, dernæst København

Er benzin et bedre brændstof end el?

Bil-gigant rykker

Plus

Ude og inde i autobranchen - uge 22

Plus

Ude og inde i autobranchen - uge 21

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

CO2 neutralt website

Til lykke med svendebrevet

ATE, LUK, Contitech, Sachs., direkte fra Tyskland.

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

Minimer nedetid med FAG hjullejer.

Vær med til at forebygge, svindel for milliarder.

Attraktive bygninger til salg/udlejning i Silkeborgs smukke natur tæt på motorvej

Vær dig selv – også før du søger job

HCP Maskincenter har nu både showroom og lager på den halve plads

Bastarden fra helvede - Ducati Diavel 1260

Fremtidens serviceportal til værksteder og bilejere

Til lykke med svendebrevet

Mens du sover - AutoDesktop flytter

Tillykke til Lysen Biler med vaskemaskine nr 5 fra WashTec

Centralstøvsuger til Skjern Papirfabriks flisfyrede dampkedel-anlæg

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg fra robotcelle.

Det nye multihus i Billund Lufthavn skal huse lagerrobotter

Royal Greenland vælger leverandør til stort moderniseringsprojekt på 3 lagre i Grønland

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserø...

Nyudlærte svende fra College360

Sæt strøm til tallene og sælg flere biler

Dansk Procesventilation har leveret procesventilation til maskinfabrik

Samtykker når ny milepæl og rykker til Norge

Send til en kollega

0.203