BIOBRÆNDSTOF Elbiler, biogas i tung transport og bioethanol i den rækkefølge er de tre midler, som Klimarådet anbefaler for at opfylde punktmålet om 10 procent vedvarende energi (VE) i transporten i år 2020.
- Vi kommer ikke til at opfylde vores 2020-forpligtelse over for EU med hensyn til hvor meget vedvarende energi, der skal være i transporten, hvis vi ikke gør noget mere, fastslår Klimarådets formand, økonomiprofessor Peter Birch Sørensen, ved fremlæggelsen fredag 23. november af det lovfæstede råds status for Danmarks klimamålsætninger og -forpligtelser.
I forbindelse med elbilforhandlingerne forsøger regeringen at hæve iblandingen af biobrændstoffer fra beregningsteknisk 8,7 procent til 10 procent. Det er en dårlig idé, mener Klimarådet.
- Adskillige studier viser, at biodiesel meget vel kan være mere skadeligt for klimaet end almindelig diesel, når man ser på hele produktionsprocessen og tager hensyn til, at produktion af råvarer til biodiesel typisk fører til skovrydning, siger Peter Birch Sørensen til Fagpressebureauet for Motor-magasinet.
Bioethanol for en kort tid
I stedet skulle man dels lægge loft over anvendelsen på det nuværende niveau og begynde en udfasning, dels få gang i salget af elbiler. Desuden skal biogas udbredes i tung transport, altså lastbiler, anfører Klimarådet.
Det er begrænset, hvad man kan nå med el og biogas i 2020, erkender Peter Birch Sørensen. Her kommer forslaget ind om bioethanol. Det er også et 1. generations biobrændstof, men mere klimavenligt end almindelig benzin og diesel, og dermed også biodiesel.
Man skal påbegynde udfasning af 1. generations biobrændstoffer efter 2020, anbefaler Klimarådet.
2G biobrændstoffer
EU’s nye VE-direktiv stiller nye krav til transporten i 2030, hvor man ikke længere får kredit for brug af 1G biobrændstoffer. Direktivet lægger op til, at man skal over på 2. generations biobrændstoffer, som er baseret på restprodukter, og såkaldt avancerede biobrændstoffer. Biogas henregnes til den kategori.
- Punktmålet er for et enkelt år. Man skal ikke overdramatisere denne problematik. Det er mere vigtigt, at der bliver lagt de rigtige spor ud frem mod 2030, hvor regeringens klimaplan lægger op til fortsat anvendelse af 1. generations biobrændstoffer. Vi foreslår, at man systematisk udfaser dem, siger Peter Birch Sørensen og fortsætter:
- Underskud på VE-andelen i 2020 kan ikke vejes op med overskud andet sted i klimaregnskabet. Det ser ikke så godt ud, at man skal bede om dispensation for en målsætning, som har været kendt siden 2009. Man har haft god tid til at få gang i omstillingen.
Peter Birch Sørensen afstår fra at vurdere, hvordan mankoen (for)klares politisk over for EU-kommissionen.
Mere biodiesel skader klimaet
Klimarådet anbefaler bioethanol frem for biodiesel - men kun i 2020 for at opfylde EU-punktmål.