REPARATIONER Hvorfor bygge dyre værksteder, når bilerne kan fejlrettes via nettet, og som i det hele taget er designet til at kunne serviceres uden brug af en lift? Det spørgsmål har Tesla arbejdet med længe, og i USA har man de seneste år udført service på bilerne ved at køre ud til kunderne. Det har været så stor en succes, at Tesla i Norden er hoppet med på konceptet, og derfor serviceres bilerne hos kunden eller på dennes arbejdsplads.
I øjeblikket kører der 3.870 Teslaer rundt i Danmark. Hovedparten er Model S, der om ikke så længe får følgeskab af Model 3, som i runde tal forventes at komme til at koste omkring det halve. Det vil formentlig sætte massivt skub i salget og dermed behovet for service, men det får ikke umiddelbart Tesla til at kigge efter lokaler, hvor man kan installere værkstedsfaciliteter.
- Nej, vi har ingen planer om at udvide ud over de to lokationer, som allerede findes i Danmark. Model 3 er i endnu højere grad end Model S designet til at kunne serviceres ude hos kunden. Kun i begrænset omfang vil der være brug for, at bilen kommer ind på værkstedet, siger Maria Lantz, Communications Manager i Danmark, Sverige og Finland.
Præcis hvornår Model 3 er i Danmark forventes offentliggjort inden længe, men en del danskere har allerede, for mere end et år siden, bestilt bilen og betalt 10.000 kr. i depositum.
Diagnose via nettet
Sidste år sendte Tesla 350 servicebiler ud på vejene i USA, og det har ifølge Tesla været så stor en succes, at det har taget 80 procent af presset på de eksisterende fysiske værksteder.
Herhjemme råder man over to ombyggede Model S og to store varevogne, der kan have flere reservedele med ud til kunden.
- De første erfaringer med Mobile Service Vans i Københavnsområdet viser, at der kan foretages mellem fem og ti reparationer om dagen fra en vogn. I Jylland skal der køres længere, men antallet af servicerede biler er nogenlunde det samme dagligt.
Nøglen til Teslas koncept med at køre ud til kunden er, at bilerne hele tiden er på nettet. Teslas system ved derfor, når en stump er gået i stykker og kan automatisk bestille dimsen hjem. Desuden er der ikke det store behov for opdateringer af software ved, at man fysisk sætter et stik i bilen. Det meste sker nemlig også over nettet. Inden for en overskuelig fremtid vil det blive muligt at bestille en servicevogn direkte fra bilens skærm eller via få tryk på mobilen. Totalt beskæftiger Tesla i Danmark omkring 40 personer, der har med service at gøre.
Tesla introducerer rullende værksteder
Den amerikanske bilproducent satser på mobile servicevogne i Danmark - der selvfølgelig også er Tesla’er.