ANALYSE Kend din kunde og giv dig selv de bedste muligheder for at være arrangør på den rejse, kunden er på fra beslutningen om køb af bil er truffet og videre til, at bilen skal serviceres.
Det er målet for analyse- og konsulenthuset Voxmeters værktøj til bilbranchen, CEM Cars, som er et analyseredskab, som på baggrund af interviews med næsten 70.000 danskere kan give bilforhandlere viden om, hvad kunderne tænker og lægger vægt på.
- Det er som et datingbureau for bilbranchen, lyder det fra Voxmeters adm. direktør, Christian Stjer. Han anslår, at en forhandler kan høste mindst det dobbelte antal leads, hvis analyseværktøjet bruges rigtigt.
- En bilforhandler skal være digitalt til stede, men der er ingen grund til at famle i blinde, når man i stedet kan målrette sin indsats, så den rammer kunderne mest optimalt, siger han.
Kunderejsen fra start til slut
Som eksempel peger han på, at der er forskel på, hvilken type bil de forskellige aldersgrupper vil købe. Og der er endda geografiske forskelle, viser tallene hurtigt.
- En bilforhandler kan måle sig op i mod andre forhandlere i lokalområdet og med et nyt prognoseværktøj kan man aflæse, hvilke biltyper folk forventer at ville købe. Det kan igen filtreres ned til aldersgrupper, familiestatus osv. Med andre ord, et værktøj, der kan være med til at få flere kunder i butikken, lyder det fra Christian Stjer.
Værktøjet kan i den forbindelse bruges til at vælge det rette annoncemedie; skal det være et kampagne på Facebook, eller skal der satses på den lokale ugeavis?
Databasen indeholder fakta om kundernes rejse igennem markedsføring, salg, finansiering, service, eftermarked til genkøb. Samt prioriteringer inden for bilmærke, ekstraudstyr, bilstørrelse, brændstof og serviceaftaler. Databasen kvalificerer ligeledes "plukkemodne leads" og identificerer, hvad der får en kunde til at kigge efter andre muligheder, det såkaldte "point of failure".
Værktøjet giver desuden mulighed for detaljerede benchmarking og markedsprognoser.
Samarbejder med Bilbranchen
Voxmeter har indledt et samarbejde med Bilbranchen DI, hvor medlemmer her får 25 procents rabat. De billigte rapporter koster fra kr. 5000. Dertil gives der mulighed for, at en forhandler online selv kan sammensætte og opsætte kriterier for, hvad der skal være fokus på, eksempelvis eftermarkedet.
Det nye værktøj lanceres 15. november.
Motor-magasinet benytter også data fra CEM Cars i de ugentlige Voxmeter-analyser, som er at finde på side to i avisen.
Voxmeter vil være datingbureau for bilbranchen
Voxmeter er klar med ny udgave af forhandlerværktøjet CEM Cars, der skal skaffe bilhusene flere kunder i butikken.