DATAVIDEN Hvad søren? De forbipasserende messegæster spærrede øjnene op, da de så, at Bosch kunne gå direkte ind i Opel-fabrikkens hellige data-gral og hente al information ved at bruge en KTS560 som passthru-integreret opkobling til bilfabrikken. Tilmed på en spritny Opel årgang "lige om lidt" i 2019, som der overhovedet ikke findes "frie" diagnosetestere til endnu.
- Ja, i princippet har vi her en originaltester, som eftermarkedet kan benytte til en række bilmærker, i grønt Bosch-kabinet. Der skal blot betales for en fabriks-opkobling, der hos Opel beløber sig til 18 euro for en dag, eller 7 for en time, fortalte distriktschef hos Bosch, Klaus Skovgaard, til Motor-magasinet.
Han tilføjede, at de frie værksteder i stigende grad er opmærksomme på denne mulighed for at arbejde med originale bildata - mange reservedele skal i dag åbnes elektronisk for at kunne blive monteret.
En yderlige fordel ved at være online med bilfabrikker er, at systemet automatisk tjekker tilbagekaldelser på bilens stelnummer. Ligesom bilfabrikkernes digitale servicebog kan benyttes.
- Men i dette ligger også, at bilfabrikkerne godkender værkstederne før adgang, sagde Klaus Skovgaard.
Anvendelsen af Passthru-muligheden er en udvidelse til Bosch ESI-tronic, hvor seneste udvidelse også er, at alle informationstyperne, udover styreenhedsdiagnose, nu kan anvendes direkte online. Det giver værkstedet optimale søgemuligheder for informationer, og sikrer at værkstedet altid er up to date.
Adgang til fabrikkens hellige gral
AU2MESSEN: Bosch viste en fabriksopkobling på en Opel Corsa 2019 model, der giver værkstedet mange fordele.