23948sdkhjf

Jenniefer jagter mekaniker-drømmen

| Af Tekst og fotos: Anne Ristorp Kraufeldt | Tip redaktionen om en historie

17-årige Jenniefer Bjerring fik melallergi og måtte droppe konditor-studiet. I stedet søgte hun ind som personvognsmekaniker - og har ikke fortrudt et øjeblik

MIN FREMTID Det lå ikke umiddelbart i kortene, at 17-årige Jenniefer Bjerring skulle i lære som mekaniker, da hun søgte ind på konditorlinjen på ZBC. Men allergi overfor mel tvang Jenniefer til at genoverveje sit valg. Det første grundforløb på teknisk skole er nemlig ikke bindende for, hvilken faglig vej, man vil køre. Men ved starten af andet grundforløb skal der tages en beslutning. Og for Jenniefer var beslutningen slet ikke svær.

- Jeg har altid været bidt af teknik. Jeg vil gerne vide, hvordan tingene hænger sammen. Interessen for biler kommer fra min far, så jeg er opvokset med, at biler er spændende at skrue på, siger Jenniefer i en pause fra den skolepraktik, hun har indledt på ZBC i Slagelse.



Fedt at være i skolepraktik
Det er ingen hemmelighed, at Jenniefer er en sjælden lærling. Hun er nemlig en af de eneste piger på forløbet. Men det gør ingen forskel for hverken Jenniefer, hendes skolekammerater eller hendes lærere. Den 17-årige mekanikerlærling er en rigtig ’12-talspige’, der har flair for teknik og for, hvad der foregår under kølerhjelmen.

Men det er desværre ikke alle, der er ligeglade med, at Jenniefer er pige. Hun har søgt et hav af lærepladser og hver gang fået et nej. Det betyder, at hun i dag er i skolepraktik på ZBC, hvor hun dagligt går på værkstedet og arbejder på mange forskellige bilmærker.

Hvad er årsagen til, at værkstederne ikke har tilbudt dig en læreplads?
- Nogen lægger ikke skjul på, at de afviser mig, fordi jeg er pige. Forklaringen er som regel, at man ikke har omklædningsrum til piger. Måske er man også bange for, at jeg ikke kan være med på værkstedshumoren. Det er jeg nu ret god til, griner Jenniefer.

Kast jer ud i det
Hun er ikke slået ud af, at lærepladsen ikke er inden for rækkevidde. Det er vigtigt for hende at understrege, at man sagtens kan gennemføre en god uddannelse ved at være i skolepraktik på værkstedet på ZBC, der er fuld af godt udstyr og store biler.

Læs også: Biløkonom-uddannelsen bliver nedlagt

- Jeg har ingen klager. Selvfølgelig ville det være dejligt at få en læreplads. Ulempen ville dog være, at den tid, jeg lige nu bruger på mit hobbyprojekt, ikke ville være den samme, siger Jenniefer.

Det projekt, Jenniefer omtaler, er hendes frivillige arbejde på DTC-team’et Mikkel C. Jenniefer udgør - sammen med to chefmekanikere og tre andre lærlinge fra ZBC - mekanikertemaet omkring racerkøreren.

Er der noget, der har overrasket dig på mekanikeruddannelsen?
- Ja. Jeg er overrasket over, hvor mange spændende opgaver, vi får, og at vi får lov at skrue på bilerne alene. For et par uger siden fik vi udstukket en gearkasse og et koblingssæt og skulle udskifte kobling på en VW Jetta. Vi får også lov at skrue på vores egne biler: Lige nu arbejder jeg på min 19 år gamle BMW, fortæller Jenniefer Bjerring, der endnu ikke selv har kørekort.

- Men jeg er igang med at tage kørekort. Jeg mangler kun prøverne. Og så håber jeg at købe en VW Golf IV. Jeg kan godt lide drengerøvsbiler. Og den her har sin helt egen charme, smiler hun.

Hvad er dit budskab til andre, der overvejer at søge ind på uddannelsen?
- At man bare skal kaste sig ud i det. Det er lærerigt, og det er sjovt. Man får et godt sammenhold på skolen. Og man skal ikke lade sig slå ud af, at man skal ud at finde en læreplads. Skolepraktik er helt fint, værkstedet på skolen er en arbejdsplads. Og de fleste finder en plads. Og sker det ikke, er det ikke verdens undergang. Man skal nok finde arbejde bagefter, smiler hun.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Skorstensgaard tredobler omsætning trods modstand fra mærkeværksteder

Mærkeværkstedernes kampagne i Skive mod Skorstensgaard fortsætter og kan have givet bagslag; det nye Skorstensgaard-værksted har tredoblet omsætningen.

Styrelse udsætter selvanmelderfrist

Plus

Så langt er kommissionen: Fire facts fra Anders Eldrup

En samlet autobranche venter med tilbageholdt åndedræt på "kommissionens" arbejde - underforstået kommissionen for grøn omstilling af personbiler. Her er status fra kommissionens formand Anders Eldrup selv.

UGENS LEDER ... om øjeblikkets værkstedskrig

Plus

Trafikofre sikres erstatning i hele EU

Bilister i hele EU sikres erstatning ved uheld i andre EU-lande, selv om forsikringsselskabet går fallit.

Nyhedsbrev

8.297 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Danskerne vil af med udstødningen

Online Avis Arkiv

Min Fremtid 2019
Udvalgte unge bejler til Bosch

Gå bare efter EUX - den giver ekstremt mange muligheder

Plus

Politiker og ekspert: Stop vejvreden

Min Fremtid 2019
Philip er bidt af biler

Plus

Derfor skal du gemme køresedlerne

Min Fremtid 2019
EUX-lærlinge er en gave til de små værksteder

Hos Johansen Biler i Odense er EUX-lærlinge en del af virksomhedens fremtid

Min Fremtid 2019
Denis har passion for Ford

Min Fremtid 2019
Med fuld gas mod mekaniker-uddannelsen

Plus

Danske Nissens lancerer serie af EGR-ventiler

Den danske producent af motorkølings- og klimakomponenter, Nissens Automotive, har lanceret EGR-ventilerne som sin nyeste produktgruppe til eftermarkedet.

Plus

Forsikringsselskabet If køber vejhjælp

Plus

Dansk business-eventyr i pickup-trucks

Det danske firma Mountain Top er formentligt Danmarks største eksportsucces i autobranchen - pengepungen bugner og ambitionerne er store.

Plus

"Grøn benzin" gi’r motorproblemer for klassikere

Plus

Klassisk race får overraskende anerkendelse

Salling Fondene af alle giver klassisk motorsport en håndsrækning; helt konkret med donation, men også med prestige.

Plus

Analyse: Wild west - alle mod alle på det danske oliemarked

Værkstedernes tidligere loyalitet mod mærker og leverandører i olie og smøreprodukter er passé, mener brancherådgiver. Turbulens efter leverandørskifte hos de store grossister.

Plus

Nye tal: God økonomi kaster rekordstort bilsalg af sig

Det danske bilsalg er på vej mod rekordår. Erhvervenes leasing af nye biler er især med til at drive salget fremad.

Kia lancerer sin egen motorolie

Plus

To nye midler mod tærende førtænding

DBFU’s medlemmer skal sælge Codan-forsikringer

Omrokering hos Nellemann - her blandt de dyreste biler

3 korte fra bilverdenen

Plus

Ny salgs-uddannelse er i tråd med udviklingen

UGENS LEDER ...om en lysegrøn finanslov

Plus

Hør Kevins egen forklaring: Derfor blev 2019 en fiasko

Få en tækkelig værkstedskalender

Medlemsboom hos Din Bilpartner

Plus

Additiver er også relevante til fremtidens benzin

Red weekend branchens Black Friday

Plus

Ballade i synsbranchen: Ny EU-regel skaber kaos

Plus

Grøn genbrugs-strategi hos award vinder

Infrastruktur til elbiler er en hastesag

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fremtidsscenariet for bilproducenter og bilforhandlere

FLEX1ONE Øverst På Skamlen I Sverige

Partikelfilter til eftermontering | Miljøgreb strammes.

Grøn kæmpe-SUV med 700 Nm – Audi Q7 TFSI e quattro

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Smart Multi-stige!

Jeep Cherokee Facelift fra Dansk anhængertræk GDW

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Sæt konkrete mål for dine første 100 dage

Specialist i udstødningssystemer.

ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Kia Ceed 5 døre T60 system

e-Up får meget længere rækkevidde og lavere pris

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

Slut med mavefornemmelser - Bilhuset styres med knuste tal

En hyldest til Godzilla – Nissan GT-R fylder 50 år

Tesla: Triscan først med drivakselled og manchetter

Vi Forlænger Tilbuddene Fra FTZ Messen

Skadesdele!

Rebellen har overtaget bilmarkedet

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Næsejob til Jaguar F-Type

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Svindel for 65 milliarder...

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Send til en kollega

0.189