AUTOKEMI Med en helt ny serie af rensemidler og additiver, kaldet New Direct, præsenterer Bell Add nu en effektiv løsning på de særlige udfordringer, som motorer med direkte benzinindsprøjtning (DI-motorer) skaber med aflejringer af sod og koks. Højere temperaturer i forbrændingskamre og dyser på DI-motorer stiller anderledes høje krav til kemien, som hidtil har vist sig ikke at være i stand til at opløse og fjerne den hårdt brændte sod og koks, som aflejres. Med det nye produkt angribes sod og koks direkte dér, hvor det kan udgøre et problem for motorens driftssikkerhed.
Beskytter ventiler
- Vi anvender en kemi, som har vist sig yderst virkningsfuld over for de hårdt brændte koksaflejringer på især dysespidser og i forbrændingskammeret på DI-motorer. Samtidig er den nye kemi i stand til at virke optimalt under de høje arbejdstemperaturer i motoren, siger Mogens Olesen, teknisk chef hos Bell Add. Han tilføjer, at rene dyser, og perfekt sprøjtemønster, samtidig vil forsinke tilsmudsning af indsugningsventilerne, som i DI-motoren ikke bliver renset af benzin og additiver som på bilmotorer med indirekte indsprøjtning.
DI vinder frem
På grund af nye og strengere krav til forurening og brændstoføkonomi, og ønsket om downsizing af bilmotorerne, uden at det går ud over trækkraften, vil DI-motoren snart tegne sig for 25 procent af bilparken med forskellige betegnelser som TFSI, DIG, EcoBoost, TSI, DISI, TCe, FSI, JTS, GDI m.fl.
- DI-motoren vinder stadig større udbredelse, da teknologien er fremtiden for benzinmotoren. Med vores produkt New Direct er vi nu i stand til at håndtere de problemer, som teknologien medfører, og dermed bane vejen for en endnu mere miljørigtig bilpark, siger Henrik Berendt, Produktchef, Bell Add.
Ny renseserie til moderne motorer
Motorer med direkte benzinindsprøjtning kan ikke renses effektivt med almindelige rensemidler og additiver. Derfor lancerer Bell Add en ny serie rensemidler.