23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dårligt føre sled på autobranchens bundlinjer

TOP 100: Autoaktørerne har fortsat fart på, men lovændringer og skærpet konkurrence tillod ikke fuld gas sidste år.

ANALYSE 2017 styrede mod nye rekordhøjder, indtil et politisk uvejr i sensommeren vanskeliggjorde baneforholdene.

Top 100

88 siders Top 100 med brancheanalyser og nøgletal følger med den trykte udgave af Motor-magasinet denne uge.

Magasinet kan også læses online. Klik her:



Forhandlingstomgang på Christiansborg omkring registreringsafgiftsændringer parkerede bilsalget - og varede lige præcis længe nok, til at 2017 ikke kunne indhente rekordåret 2016.



Ikke nok med at de politiske kandestøberier medførte opbremsning i bilsalget og nedskrivninger på brugtbillagre. Den politiske aftale betød også ændrede leasingvilkår. Alt sammen har sat bremsespor på autobranchens budgetter og bundlinjer.



Det viser Motor-magasinets årlige serviceeftersyn den danske autobranche. For selvom bilsalget er på et historisk højt niveau, betyder intens konkurrence, foranderlige kundevaner og øget gennemsigtighed, at der i forvejen skal arbejdes hårdt i organisationsværkstederne for at vinde ordrer, markedsandele og indtjening.



Markante konklusioner

Nedenfor præsentes en række af Motor-magasinets fund fra årets Top-analyse af de seneste tilgængeligt årsrapporter:



• Knap to tredjedele af aktørerne* voksede på omsætningen sidste år. Det kastede en samlet vækst på ni procent af sig. I 2015 og 2016 var andelen af voksende toplinjer været over 80 procent - og den samlede vækst i omegnen henholdsvis 16 og 13 procent.



• Den samlede bruttofortjeneste steg med fem procent sidste år. Det svarer til en tredjedel af væksten fra de to foregående år. Andelen af aktører med stigende bruttofortjeneste var blot 57 procent mod 80 procent i 2016.



• Kun cirka en tredjedel af autovirksomhederne tjente flere penge i 2017**. Det er en markant lavere andel end i 2016 og især 2015, hvor henholdsvis 60 procent og 79 procent gik frem. Samlet leverede analysesegmentet et fald på knap fire procent i resultatet før skat.



• Andelen af underskud steg sidste år til 13 procent - den højeste siden 2013 - efter at have ligget på 8 procent de to foregående år.



• Kun 23 procent* blev bedre til at forvandle omsætning til driftsindtjening sidste år. Og den gennemsnitlige overskudsgrad faldt fra 5 til 4,4 procent. Det er andet år i træk, at den gennemsnitlige overskudsgrad falder.



• I 2015 tjente hver medarbejder i analysesegmentet gennemsnitligt en kvart million kroner. Men efter fald de seneste to år landede det gennemsnitlige resultat før skat per medarbejder på 190.000 kr. Blot en tredjedel af motorvirksomhederne øgede indtjeningen per medarbejder i 2017.



• Både den gennemsnitlige afkastningsgrad og den gennemsnitlige forrentning af egenkapitalen dykkede i 2017. For begge nøgletal gælder det, at lige godt 70 procent af virksomhederne i analysen gik tilbage. Også soliditetsgraden faldt en smule gennemsnitligt set.



Lunkne forventninger til 2018



Trods indtjeningschikanerne melder hele 64 procent af autoaktørerne om tilfredshed med 2017-resultatet*** - især når der ses bort fra det elendige bilforretningsføre, der ramte branchen i sidste halvdel af 2016. Og fremdriften har måske ramt et passende niveau.



Et gennemgående tema i 2017-ledelsberetningerne er nemlig autovirksomhedernes forventninger til, at 2018-resultaterne lander på samme niveau med eller lidt under 2017. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109