23948sdkhjf

Forbrugslov vedtaget: få overblikket over biltyper

| Af Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Nye biler, der kun har WLTP-data for km/liter, springer overgangsordningen over.

EMISSIONSLOV Skatteminister Karsten Lauritzen (V) kom halsende i sidste øjeblik med to ekstra ændringer til lovforslaget om den ny målemetode for brændstofforbrug (km/liter), som et bredt flertal vedtog i morges (torsdag 6. august).

Det ene ændringsforslag fastslår, at biler, der kun er målt efter den ny metode (WLTP), ikke omfattes af overgangsordningen, da de ikke har et tal for km per liter efter den gamle metode (NEDC).



Det andet ændringsforslag er en korrekturrettelse. Et sted i loven var henvist til ”registreringsafgiften”, men skal være ”brændstofforbrugsafgiften”.

Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det radikale Venstre samt de tre regeringspartier stemte for den ny lov, mens Enhedslisten, Alternativet og SF stemte imod.

Slutbehandlingen skete uden debat. Derefter gik man i gang med førstebehandlingen af finanslovforslaget. Mødet er flyttet til Landstingssalen, fordi håndværkere har indtaget folketingssalen.

Biltyperne - en oversigt fra Bilbranchen DI

For WLTP godkendte biler: Det korrelerede eller målte NEDC-forbrug (som man af praktiske grunde har benævnt NEDC-2) omregnes med en faktor 1,1 i perioden fra lovens ikrafttrædelsestidspunkt til og med den 31. marts 2019. 
Fra den 1. april 2019 anvendes bilens WLTP-forbrug og her anvendes en omregningsfaktor på 1,21. 
For elbiler (BEV) og opladningshybrider (PHEV), der ikke har en angivelse af det elektriske forbrug på NEDC-niveau, anvendes omregningen af WLTP-forbruget allerede fra lovens ikrafttrædelsestidspunkt.

Ikke godkendte WLTP-biler: anvender naturligvis ingen omregning.

Er bilen WLTP godkendt? Kriteriet for om en bil er ”WLTP-godkendt” og at dens NEDC-angivelse dermed er et NEDC-2 tal, som skal omregnes, er følgende: Findes der WLTP-data i bilens leverede COC-data er bilen WLTP godkendt. Ellers antages dens NEDC-angivelse for en NEDC-1-bil, der ikke skal omregnes.

Omregning af datainput. De Danske Bilimportører oplyser, at forhandlerne intet skal foretage sig med hensyn til omregning, alt dette sker direkte hos DBI IT og inden data leveres til myndighederne. DBI IT vil opdatere deres systemer, så de håndterer lovforslagets ændringer.

Elbiler – BEV. BEV-biler vil som det ser ud nu blive behandlet direkte af Motorstyrelsen selv. Motorstyrelsen vil omregne BEV bilernes ”skattemæssige benzinforbrug” med den relevante faktor (og da de skal anvende WLTP direkte er det så faktor 1,21), således vil DBI IT ikke foretage omregninger for disse biler.

Opladningshybrider – PHEV. PHEV-biler vil alene få deres benzinforbrug (det fra COC-data, ej det skattemæssige) omregnet – og som for BEV-bilerne allerede fra WLTP-angivelsen. Således vil PHEV-biler blive håndteret som en konventionel benzin-/dieselbil i DBI IT systemerne.

Energimærkning. Færdselsstyrelsen er endnu ikke klar med ny bekendtgørelse om energimærkning. Vi vil snarest informere, når der er nyt fra Færdselsstyrelsen.  

Restkøretøjer. I følge Bilbranchens oplysninger skal slutbruger jf. dispensationer fra Færdselsstyrelsen for restkøretøjer informeres om, at der er tale om et restkøretøj i henhold til artikel 27 i direktiv 2007/46/EU. Bilbranchen anbefaler at denne information indgår i aftalegrundlaget og dermed påføres den enkelte slutseddel. 

Mere om: emissioner | WLTP


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nyt tilbageslag for elbilen

Batterier til elbiler kan blive dyrere end forudset fordi der er mangel på lithium

Kris Nissen på vej med eget team

Plus

Carheal kan blive dansk milliard-industri

Kapitalfond investerer i dansk produktionsvirksomhed under HBC System, der med en ny sprøjtekabine liner op til at blive den næste store industrisucces i verdensklasse inden for bilindustrien.

Audi-ejere er mindst bekymrede for klimaet

Der er store forskellige på bilejere og deres syn på klimaforandringer. Ejere af Audi tænker mildest talt anderledes end ejere af f.eks. Dacia og Opel.

Skakmat i blot to træk

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Magnussen diskvalificeret: 100 gram benzin koster VM-point i USA

Kevin Magnussen overtrådte brændstofregel under søndagens løb i Austin og bliver diskvalificeret.

Plus

Jura: Må du forskelsbehandle lærlinge?

Conti viser testvinder i Fredericia

Plus

Tænk på et biltal

Hvad skal barnet hedde? Tre berømte, to sjældne og én racerbil, der alle hedder noget med tal. Plus listen med hele 25 - fra 16 til 962.

Plus

Så er der ny Dezent-fælg med særlig godkendelse

Plus

Scan og bestil lak med mobilen

Plus

Maling til alle gulve

Magnussen tog point i USA - VM-afgørelsen udskudt

I et dramatisk løb i USA hentede Kevin Magnussen to point til VM-kontoen, mens finnen Kimi Räikkönen tog sin første sejr i 113 løb.

Danske Baden-Jensen får nyt ISO-stempel

Plus

Jysk leverandør har fundet en guldåre i moderne værksteder

Flex1One i Brørup har succes med at give værksteder et klinisk look.

Få mobilen ladet op uden ledning

Brødre nomineret til pris

Plus

Danskerne i Paris

Lars Løkke Rasmussen havde jo næsten held til at lave Paris Motor Show om til sit eget elbils-show. Men Paris viser også en lang række biler, der rammer dansk bilsalg her og nu. Her er ni af de vigtigste danskernyheder.

Plus

Bilinfo zoomer ind på salg og marketing

Kunsten er jo at gøre markedsføringen af den enkelte bil så omkostningseffektivt som muligt. For at opnå det, skifter Bilinfo spor. Fra at ville det hele stiller vi nu skarpt på digital markedsføring og salg som Mr. Bilinfo, Nikolaj Gjeding Larsen udtrykker det.

Plus

Autobutler opnår tysk hæder

Ajour med den danske autobranche

Alternative kofangere: Når lakken slipper

Bilbasen inspirerer bilforhandlerne

Plus

To konkurrerende bilhuse i nyt lak-partnerskab

Prisbillige biler presser delebilerner

Du holder da weekend-åbent?

Alternativ dobbeltmaskine til aircon

Plus

S angriber Løkkes klimaplan

Plus

Stort opkøb på termostat-markedet

Plus

Ny problemknuser er klar på nettet 24/7

Dieselgate
Domstol i München giver Audi milliardbøde for dieselsnyd

Plus

Ekstra kraftigt batteriværktøj på messe

Handsker helt ud til finger­spidserne

Dieselgate
Myndigheder undersøger Opel for snyd med bilers software

AR-brillen flytter ind på værkstedet

Smart! Kodning sker via nettet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

En automatiseringsbølge ruller ind over e-handelsbranchen lige nu.

Hvorfor vælge bilreklamer?

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Din logistik specialist i Danmark

Den komfortable crossover

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Hvad er det, de har proppet i forenden?

Remus udstødning til ny M5

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliard...

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Send til en kollega

0.269