PRESTIGEBYG Der er masser af eksempler at tage af rundt om i det åbne autolandskab i Danmark. Store, skinnede og arkitektonisk udfordrende bilhuse skyder op i både øst og vest. Og hvor bilhuse for to årtier siden kunne variere en del i udtryk, er kravene i dag langt mere strømlinede - for det er nemlig koncepthusenes tidsalder. Et af de mere markante huse er de i dag tre Audi-forhandlere, man finder i henholdsvis Fredericia, Hørsholm og Gladsaxe. Alle tre skyder de mod himlen i flere etager, og alle beklædt i den karakteristiske grå metalkappe, store glaspartier og kæmpe Audi-logoer udenpå.
Men prestigebyggerier af den karakter kræver en nøje planlægning og styring, og i takt med at kravene hos flere og flere bilmærker stiller strengere og strengere krav til nærmest samtlige overflader, samlinger, farver og udtryk, man kan få øje på, hvis man bevæger sig ind i et af i eksempelvis et af de tre Audi-huse. En af dem, som er med til at holde snor i de mange forskellige opgaver forbundet med opførelsen og designet af moderne bilhuse i Danmark er Søren Jeppe Pedersen, der er arkitekt og som har firmaet Dansk Autobranche Rådgivning. Søren Jeppe Pedersen har 15 års erfaring med at hjælpe byggeherrer rundt om i landet med at følge byggeplanerne. Han mærker tydeligt, at koncepthusene er kommet for at blive.
- Der bliver stillet rigtig store krav til designet, kundemodtagelsen, værkstederne, lysforholdene og loungeområderne i dag, når man opfører nye bilhuse. Det er klart, at det kræver store investeringer og villigheden til at gå med på koncepter. Men det er klart noget, der tegner arkitekturen for bilhuse i de her år, fortæller Søren Jeppe Pedersen.
Skubber resten af branchen
Arkitekten, der holder til i Viuf mellem Vejle og Kolding, har været tæt på en række bilhuse, og det nyeste af slagsen er det kommende Jaguar/ Land Rover-koncepthus i Gladsaxe lidt uden for København - i øvrigt to hundrede meter fra Audis grå mastodont i samme distrikt. Hertil ligger både Toyota Danmark, Mercedes-Benz CPH, Volkswagen Gladsaxe og Skoda. Kort sagt er Dynamovej fyldt med bilhuse.
- Min erfaring er, at de her koncepthuse, uanset om man kan lide dem eller ej, er med til at skubbe hele branchen i forhold til det indtryk, man gerne vil give de potentielle nye og eksisterende kunder, som kommer forbi butikken. De vil føle sig velkomne, og der skal være plads til et stort udsnit af bilmærkets modeller, og der skal være afslapningsområder, hvor man kan vente, fortæller Søren Jeppe Pedersen og fortsætter:
- Jeg tror også det er med til at skubbe hele branchen og udvikle den. Det gælder alle, uanset om man sælger et bestemt mærker, eller om man sælger flere bilmærker under ét tag, siger han.
Han understreger dog, at der ikke findes en facitliste i forhold til, hvordan en ’rigtig’ eller ’forkert’ bilforhandler ser ud.
- De fleste kunder vil gerne komme til et sted, der er mere end en uopvarmet hal. Men kundeoplevelsen kan jo være forskellig fra sted til sted, mærke til mærke. Og selv om man har konceptbutikker som Audi, oplever jeg som rådgiver og arkitekt stadig, at der er en stor kunstnerisk frihed. Det er masser, man skal være skarp på, når det kommer til lokalplaner, tilpasning, særlige ønsker fra de daglige ledere og så videre. Måske har man særlige shops i shoppen, hvor man sælger alt fra elbiler og til gadgets, siger Søren Jeppe Pedersen.
Koncepthuse stiller de strengeste krav
Både underleverandør og arkitekt mærker, at moderne bilhuse stiller store krav til fagligheden og kreativiteten. Motor-magasinet ser nærmere på nogle af de særopgaver, som byggeprojekterne kræver.