LEDER: billige reservedele
Ugens leder i Motor-magasinet.
Et par værksteder nord for byen slår sig sammen. En stor forhandler inde i byen køber så mange konkurrenter, han kan komme afsted med. Og nu har Mekonomen købt FTZ.
Det er sådan det kører i autobranchen; både herhjemme og internationalt - konsolideringstoget buldrer derudaf.
Men hvordan får man så sin broderpart af de milliarder, der omsættes bildele for i nabolandet? Man køber den største spiller; if you can’t beat them, buy them!
Det er da at vise muskler. Og lige præcis udsigten til store muskler både økonomisk, men også hvad angår erfaring og ideer er noget af det, der får FTZ-direktør Sven Kristensen til at glæde sig over købet.
Men hvad er så konsekvensen for markedets øvrige spillere - de andre grossister, de enkelte værksteder og i sidste ende kunderne?
Forståeligt nok svarer flere af branchens topfolk henholdende. "Vi forventer ikke, der vil ske noget," er det typiske svar vi møder. Men jeg tror, det blot er udtryk for en slags politisk korrekthed.
Selvfølgelig vil der ske noget. Mekonomen har kun investeret, fordi de tror, de kan tjene flere penge end de nuværende ejere. Og det kan især gøres på én måde: Ved at skrue op; ved at gøre sig stærkere .
Det øger konkurrencen og vil føre til, at værkstederne kan få billigere reservedele hurtigere. Og hvis importørerne af originale reservedele ikke skal hægtes af her, har også de behov for at stramme sig an.
Velkommen til Mekonomen!
Gas geben!
Flemming Haslund