23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Karrosseridele: "Lad os få data frem i lyset"

AutoBranchen Danmark ønsker opgør mod forsikringsbranchen.

KARROSSERIDELE Branchen mangler fortsat data for, hvordan forbruget af originaldele, alternative dele og brugte dele fordeler sig på skadesreparationer. De tal bør frem i lyset, for der er tilsyneladende divergerende holdninger, mener Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.

- Vi kunne den 8. juni læse i Motor-magasinet, at omtrent 6 procent af skadesreparationerne, ifølge Forsikring & Pension, sker med alternative dele, mens kun 1 procent sker med brugte dele. Men er det målt på styktal eller reservedelspris? Og hvilke dele drejer det sig om? Det er vi nødt til at vide, så vi kan diskutere på et oplyst grundlag, siger Gitte Seeberg.

Emne fyler meget

- F&P siger 6 procent, men hvad nu hvis det tal dækker over, at der bliver brugt 25 procent pladedele, som skal kunne absorbere en kollision eller måske 25 procent lygter og kofangere, som ikke må splintre?, spørger AutoBranchen Danmark-direktøren.

Emnet fylder meget i hverdagen hos organisationens medlemmer, og Gitte Seeberg fortæller, at AutoBranchen Danmark på det seneste har modtaget meldinger, som kunne tyde på, at der er forskellige opfattelser af forholdene.

- Vi har i forskellige sammenhænge hørt fra mærkeværksteder, at de bliver mødt med krav fra forsikringsselskaber om, at brugen af alternative eller brugte reservedele skal udgøre i omegnen af 25 procent af de samlede aktiviteter. Jeg er med på, at forsikringsselskaberne gør det på hver deres måde, men noget kunne tyde på, at værkstederne og F&P oplever tingene forskelligt, siger Gitte Seeberg.

Derfor ser AutoBranchen Danmark gerne, at alle data bliver belyst således, at det bliver muligt at dykke ned i de sikkerhedsmæssige forhold.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.066