UDVIKLING Fem ud af 100 personvognsmekanikere kan nu tage imod svendebrevet iført studenterhue. For der er sket mere end en firedobling af EUX-elever på fire år. Fra kun at have ni EUX-elever i gang i januar 2014 var der i marts i år 114 af den nye type mekaniker-elever i gang. Det kalder Bilbranchen under Dansk Industri for en støt og god udvikling, om end ikke prangende.
- Det er vores erfaring, at det tager tid for en uddannelse at bundfælde sig i målgruppen, og EUX er en forholdsvis ung uddannelsesretning, siger chefkonsulent i Bilbranchen/DI, Hanne Baunkjær og fortsætter:
- Men vi ser en tendens til, at flere helt unge søger mod retningen, og at antallet af uddannelsesaftaler i branchen er inde i en positiv udvikling. Vi hører dog også stadig fra flere af vores medlemmer, at de halvårlige skoleperioder på EUX-retningen kan være en udfordring, og at det afholder nogle fra at ansætte EUX-lærlinge.
Hanne Baunkjær understreger imidlertid, at alle fremskrivninger peger på, at også bilbranchen kommer til at mangle faglært arbejdskraft om ganske få år.
- Vi har derfor brug for, at flere vælger en uddannelsesretning i vores branche, og her kan EUX være med til at tiltrække især de helt unge, der ellers ville vælge gymnasiet.
- Vi er i proces, der skal modne kendskabsgraden til EUX, og især at en del arbejdsgivere holder sig tilbage på grund af halvårsforløbene i vekselvirkningen mellem skole og arbejdssted. Derfor skal vi have afmystificeret EUX-formen og understreget, at disse elever ofte er meget kompetente fagligt, så virksomhederne føler, det ikke skal kræve ekstraordinært mod at tage EUX-elever, siger Hanne Baunkjær.
Det kan være hensigtsmæssigt for en virksomhed at tage to EUX-elever forskudt, så de kan lappe over hinanden i de lange skoleforløb.
EUX mekaniker-uddannelsen er i støt stigning
Der er tilfredshed med udviklingen i antallet af den nye type "studenter-mekanikere" hos Bilbranchen/DI.