23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kritik af EU-plan for fri adgang til bildata

Der er brug for mere håndgribelig lovgivning på området, mener autoudvalg.

FORBUNDET Det rumler i EU-Kommissionen i øjeblikket for at finde frem til lovgivning, der dels beskytter bildata - samtidig med at de skal være åbne og sikre fri konkurrence. Forleden fremlagde Kommissionen sin såkaldte mobilitetspakke i tredje udgave, der var længe ventet, fordi autobranchen havde sat næsen op efter mere tydelige regelsæt for, hvordan eksempelvis værksteder, bilproducenter og brugerne af bilerne indbyrdes kan udveksle data.

Men umiddelbart er der skuffelse at spore i den danske autobranche og hos autoudvalget i SMVdanmark. Næstformand Frank R. Hansen forklarer:

- Der mangler en klar plan for, hvordan kommissionen vil sikre lovgivning, der reelt sikrer fair konkurrence i autobranchen, for alle digitale produkter og services, der vedrører bilen, når de internetforbundne biler bliver hverdag. En lovgivning der efter vores mening skal sikre forbrugeren et reelt frit valg i forhold til, hvem han vil dele sin bils data med og dermed også sikre, at alle leverandører kan deltage i konkurrencen på lige vilkår, fortæller Frank R. Hansen.

Lovgivning for OBD
Netop bildata og ikke mindst OBD-indgangen var et af hovedpunkter på det årlige møde i AUTIG i april, hvor Frank R. Hansen er direktør. AUTIG gennem organisationen FIGIEFA følger de løbende forhandlinger i EU tæt, når det kommer til adgangen til de data, der i stigende grad har en afgørende betydning i forhold til reparationer og service på værksteder. AUTIG har blandt andet arbejdet for en revidering af de de regler, der gælder for typegodkendelse af bil og deres dele, og derfor var der glæde på landsmødet dengang.

- Vi har arbejdet med en omfattende revision af disse regler i hele 2016 og 2017, og der var to meget vigtige punkter, som vi fra starten arbejdede for. Det ene var at bringe reglerne om OBD-indgangen tilbage i lovgivningen, sagde AUTIG-formand Jan Christensen i sin beretning under den ordinære generalforsamling.

- Det har gået op og ned flere gange over de to år, men takket være Europa-Parlamentet og ikke mindst en dansk politikers indsats, er det faktisk lykkedes for os at få et godt resultat i hus. I december måned blev de sidste trilog-forhandlinger afsluttet - det er forhandlinger mellem Kommissionen, Parlamentet og Rådet - og der blev indgået et kompromis. OBD-stikket kom tilbage - med en styrket tekst, som fastslår, at stikket skal være åbent for aflæsning under kørsel. Adgangen til OE-numre pr. stelnummer kom også i hus, og det skulle gerne betyde, at fejlleverancer fra os bliver historie, sagde Jan Christensen.

Tilbage ved direktør Frank R. Hansen er der jo stadig et aber dabei i forhold den mobilitetspakke 3, EU-Kommissionen fremlagde 17. maj.

- Hvis vi ikke kommer i gang med lovgivning nu, risikerer vi en alvorlig konkurrenceforvridning, der kun vil være til fordel for bilfabrikkerne, og som vil ramme resten af branchen hårdt - og indskrænke forbrugerens valg af leverandør kraftigt, siger Frank R. Hansen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|