OKTANTAL Isoleret set går det fremad med benzinmotorerne i Danmark, når man ser på deres forbrug. Det viser den årlige Energistatistik-rapport, som udgives af Drivkraft Danmark - tidligere kendt som Energi- og olieforum. Her følger man år for år brændstofforbruget i Danmark, og kan konstatere, at selv om antallet af biler stiger, ligger det samlede benzinforbrug nogenlunde stabilt på 1,8 millioner m3. Det samlede brændstofforbrug for kongeriget viser, at benzin i 2000 stod for godt 2,7 millioner m3, mens tallet altså sidste år landede på 1,8 millioner kubikmeter. Faldet skyldes ifølge Drivkraft Danmark og Energistyrelsen, som har leveret tallene til denne del af undersøgelse, at nykøbte motorer er mere effektive end dem, de erstatter, og at forbruget af diesel for samme periode er steget med 50 procent.
Lukninger af 92 oktan
Meget tyder også på, at 92 oktan snart kan være fortid i Danmark - godt hjulpet på vej af DCC Energi i form af Shell og Couche-Tard i form af Circle K, der i løbet af det seneste år har lukket stort set helt for salget af 92 oktan. Begge forklarer den beslutning med, at det både for kunderne og dem selv er blevet for dyrt at holde oktanet flydende, fordi stadig færre biler kører på brændstoffet, og fordi energiindholdet i oktan 92 kontra oktan 95 gør, at det pr. liter er dyrere at tanke med oktan 92. Eksempelvis har Søren Møller Maretti, retaildirektør hos DCC Energi, begrundet det sådan her:
- Forskellen på energiindholdet i 92 og 95 oktan gør, at 92 oktan er 10 øre dyrere literen. Forklaringen er, at der er 1,3 procent mere energi i 95 oktan. Det svarer til 14 øre/l ved en literpris på 11 kroner. Så i virkeligheden sparer du 10 øre/l ved at skifte fra 92 til 95 oktan, siger Søren Møller Maretti.
Giver plads til luksusdiesel
Hos den DCC Energi-ejede Shell-kæde har lukningen mange steder af 92 oktan ikke efterladt hanerne tomme. Det har i stedet gjort plads til V-Power Diesel, der ifølge udbyderen adskiller sig fra andre produkter ved at forebygge mod og fjerne belægninger i motoren og samtidig holde forbrændingssystemet rent. Det nye dieselprodukter findes i dag på omkring 150 Shell-stationer med butik. Her lover Shell, at de mange danskere, der kører i en dieselbil, får nogle af de samme fordele, som ejere af benzinbiler har haft siden 2001, hvilket omfatter avanceret diesel med aktive additiver, som renser motoren, mens den kører, og holder den velkørende uanset alder.
På grund af omfattende miljøkrav til moderne motorer arbejder alle bilproducenter i dag på at gøre dem mere kraftfulde, uden at det går ud over forbruget. Den udvikling betyder blandt andet, at tryk og temperatur i motorerne stiger og at risikoen for opbygning af belægninger i motoren øges.
F.eks. opererer indsprøjtningssystemet i en VW Passat Diesel fra 2015 med omkring 400 bar højere tryk end tilsvarende VW Passat fra 2005, fortæller Shell. Udviklingen skaber behov for avancerede brændstoffer, der bekæmper belægninger i brændstofsystemet, hvilket V-Power Diesel er sat i verden for.
Benzinforbruget for hver bil rasler nedad
Motorerne er blevet mere effektive, men det samlede antal kørte kilometer og dermed totalforbruget stiger.