TRENDKLASSE Volvo og de kinesiske ejere Geely gjorde klogt i at sætte tryk på SUV-produktionen med Volvo XC90 tilbage i 2014. Bilen lagde grundstene for XC60 og senest XC40, der ganske fortjent sikrede Volvo mærkets første Car of the Year-titel nogensinde.
For som du kan læse om i Motor-magasinet er SUV-salget eksploderet i alle retninger, og alt der kan klistres et SUV-markat på ser i øjeblikket ud til blive revet væk. Ja, ja, bevares, der er langt op til Peugeot 3008 og ikke mindst Nissan Qashqai, men Volvo er i højere grad et premium-produkt, der er for de lidt færre med flere penge at bruge på bil. Den absolut mest skrabede udgave af XC40 kan fås fra 404.700 kroner, hvor Peugeot starter fra 264.000 kroner, og hvor Nissan har banket prisen helt ned på 239.000 kroner. Så på den måde er prisforskellen til at føle på.