KARROSSERI-SAGEN I flere af jeres artikler henleder Motor-magasinet og Ford Danmark opmærksomheden på SKAD rapporten og test af alternative dele. Og samtidig skriver Motor-magasinet konsekvent, at også brugte reservedele (forstået som brugte originale reservedele) er del af kampagnen. Det bør den ikke være.
Rapporten fra SKAD omhandler IKKE brugte originale reservedele og bør derfor - med udgangspunkt i SKAD-rapporten og den efterfølgende sikkerhedsdiskussion i branchen - slet ikke være del i denne redaktionelle ligning, I bygger jeres redaktionelle tilgang på.
Når Ford Danmark tilknytter brugte originale reservedele i deres kampagne, bekræfter det mig i, at det i højere grad bygger på et kommercielt udgangspunkt mere end en reel bekymring for sikkerheden i bilen efter en skades reparation.
Det er Ford Danmarks eftermarkedschef Helle Mathiasen, der er talskvinde og har i sit daglige virke til formål at sælge nye originale reservedele. Alle andre tilbud på markedet (alternative dele og brugte originale dele) er i direkte konkurrence med eftermarkedschefen - dette interesseforhold mangler tydeligt at blive udfordret af Motor-magasinet.
Svensk model
I kan med fordel tilknytte den svenske model i jeres redaktionelle arbejde, hvor brugen af brugte reservedele til skadesreparationer er en fast del af det strukturelle reservedelsmarked.
Min holdning er klar: Ford Danmark kører denne kampagne ud fra et 100 procent kommercielt perspektiv - og har fået held til at få Motor-magasinet redaktion med i pr-hjulet.
Bygger på rapport
Jeg synes ikke, at Motor-magasinet forholder sig til, at SKAD-Force-rapporten kun omhandler alternative nye dele - ikke brugte originale dele. Ford Danmark får ukritisk lov til at tage hele eftermarkedet uden for ny OE med i ligningen.
De brugte reservedele er som hovedregel 100 procent originale OE-testede, funktionsdygtige og klar til et nyt liv i en anden bil - til gavn for de fleste og særligt miljøet.
Ford Danmark og de øvrige fabrikanter får ikke noget forretningsmæssigt ud af, at deres egne dele genbruges og får et længere liv i en anden bil og vil derfor skærpe deres kommercielle fokus på deres egne nye OE dele. Forståeligt og OK.
Hvad der ikke er OK er, at hele Ford Danmarks kampagne bygger på en rapport, hvori de brugte originale reservedele slet ikke indgår og alligevel bliver indarbejdet i argumentationen.
Kritik af Fords pr-hjul
Jesper Kristoffersen, Autoparts 24 kommenterer Motor-magasinets omtale af Ford Danmarks kampagne om brugen af alternative dele i forsikringssager.