23948sdkhjf

Norske tilstande er på vej til Danmark

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

Tab op til 50 procent er på vej, påpeger norsk bilekspert. Her er de dramatiske konsekvenser.

KONSEKVENSER Hvad gør vi med vores forretning, når elbilerne for alvor kommer? Er det vitterligt noget om rygterne fra Norge om, at pengene fosser ud af den norske værkstedsbranche, fordi elbiler ikke skal serviceres nær så meget. Og i øvrigt - kommer de der elbiler virkelig; altså sådan for alvor?

Alle betragtninger kan samles til én: Ja, elbilerne kommer. Og der vil ske dramatiske ændringer i hele bilbranchen. Og det vil i den grad gå ud over værkstederne - op til halvdelen af omsætningen kan forsvinde.



Det lyder voldsomt. Og skal jeg ikke bare læse en anden artikel! Men manden, der sætter ord på bilnorge her og nu og dermed udsigten for bildanmark, er Stig Morten Nilsen, direktør i Norges Bilbransjeforbund - og dermed direkte kollega til Thomas Møller Sørensen fra Bilbranchen under Dansk Industri. På Bilbranchens årsmøde under den sigende overskrift, "Ny verden, nye vaner," forklarede Nilsen om baggrunden for det store bilsalg i Norge.

Det grønne skifte
Om baggrunden for "det grønne skifte," som Nilsen formulerer det, forklarer han:

- Norge har en række internationale forpligtelser ifølge COP 21-aftalen. I forlængelse heraf er den norske målsætning, at alle nye personbiler og lette varebiler skal have 0-udslip i 2025. Det er ambitiøst!

Nilsen forklarer videre, at elbils-skiftet i hans hjemland er drevet af lovgivning, skatter, incitamenter, og infrastruktur.

Læs også: Hvem er strømførende?

- Jeg ser det sådan, at man kan takke Norges store oliereserver for udviklingen. Der er tale om en slags green-washing - et "klimaalibi" for al den olie, vi producerer.

Den norske udvikling understreges i den grad af bilsalget deroppe lige nu. De fem mest sælgende er og i denne rækkefølge: Volkswagen e-Golf, BMW i3, Toyota RAV 4 Hybrid, Tesla Model X og Mitsubishi Outlander Plug In. Her i landet er Nissan Leaf den mest solgte elbil; men ikke i nærheden af top 20.

At den tilsvarende udvikling vil ske i Danmark er Stig Morten Nilsen ikke et øjeblik i tvivl om.

- Præcist hvilken dato eller halvår, det vil ske, ved jeg ikke. Men det vil ske, når dieselbiler og elbiler omtrent koster det samme. Og så vil det ske med langt større hurtighed end i Norge, forudser han.

Læs også: Nissan Leaf - allerede en klassiker

Værst for værkstederne
I Norge har det store salg fået disse konsekvenser for forskellige dele af den samlede norske bilbranche. Stig Morten Nilsen forklarer:

- For importører og forhandlere er virkeligheden lige nu, at kunderne efterspørger elbiler. De bilmærker, der ikke allerede har elbiler på modelprogrammet, har det svært lige nu.

- Mange nordmænd leaser deres nye bil, hvilket er den lige vej til stor omsætning for leasingbranchen. Men netop her er der behov for virkelig at være forsigtig. For her gælder det om at være sig restværdien om tre år bevidst. Hvad er en i dag ny elbil rent faktisk værd om tre år.

- Og apropos om tre år, hvordan ser det norske brugtvognsmarked ud om tre år: Der vil være ALT for mange benzin- og dieselbiler til salg. Og der vil være ALT for få elbiler, spår Stig Morten Nilsen.

Læs også: Ajour med batteri-nyheder

Men dér, advarselslamperne måske blinker kraftigst, er for værkstederne og eftermarkedet. For rent teknisk adskiller elbilerne sig markant fra "fossilbilerne," som det pludseligt giver mening at sige.

Således minder direktøren om forskellige på de to typer biler. Elbiler har ikke udstødningssystem, kobling og gearkasse, tand- og drivremme, olie og filtre (kun pollenfiltre) ligesom en elbil har færre pærer og større brug af LED-pære.

Desuden har elbilerne langt færre bevægelige dele, mens bremserne i højere grad har rust- end slidproblemer.

- Derfor oplever vi i Norge nu store ændringer for eftermarkedet. Der er slet og ret behov for færre mekanikere og teknikere. Behovet falder både for de frie værksteder og mærkeværkstederne. Men det tyder på, at der er behov for endnu færre på de frie værksteder end på mærkeværkstederne.

Læs også: Nu kommer solcelle-bilerne rullende

- Det betyder, at fortjeneste reduceres betydeligt. Vi har gjort et op sådan her: Hvis en dieselbil på værkstedet erstattes af en elbil, vil der tabes 1100 kr. pr. gang. Altså hvis værkstedet intet gør.

Do something. Do anything!
Men heldigvis findes der mange muligheder, understreger den norske direktør. Listen er lang, han nævner, at der allerede nu er mange værksteder, der specialiserer sig i elbiler, ligesom han ser det som en mulighed at arbejde med udvidet garanti. Endelig er dæk og fælge et område, som værkstederne har mulighed for at erobre, vurderer han.

- Det her kræver handling. Mit råd til Jer er: Do something. Do anything!

Mere om: elbiler | elbiler
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
Plus

Svensk advarsel mod snyd med kilometertæller

Der manipuleres med kilometertællere på biler for næsten ni milliarder euro årligt i EU, mener svensk brancheforening.

Plus

DBR afviser problemer i Danmark

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Hvem er strømførende?

Motor-magasinet tester tre af de mest spændende elbiler netop nu: Hyundai Kona Electric, Jaguar I-Pace og Nissan Leaf.

Gamle mænd i dyre biler

Jo højere alder, desto dyrere biler. Voxmeter kigger på, fra hvilke prislejer de forskellige aldersgrupper regner med at købe deres næste bil.

Ford og Volkswagen i nyt makkerskab

Amerikanske Ford og tyske VW har netop annonceret en såkaldt "bred alliance."

Nyhedsbrev

8.230 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

Jan Lang i Hall of Fame

PR-konsulenten fra Bilinfo/Bilbasen hædret med Biløkonomprisen 2019.

Plus

Sultne unge løver på spring ind i branchen

11 nye biløkonomer fik tankevækkende ord med på vejen under dimissionen i Nyborg.

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Nu kommer solcelle-bilerne rullende

Hyundai og Kia vil om kort tid sende elbiler på markedet, der kan lade op til 60 procent af batteriets kapacitet på en dag. Også andre bilmærker er på vej.

Plus

Biløkonom hos fri brugtbilforretning

Jacon Biler har haft stor nytte af sin første biløkonom.

Tidligere Nissan-chef skal forblive bag tremmer

Plus

Skat smøler med nye afgifter på hjemmeside

Plus

Massefyringer hos Jaguar Land Rover

Millionunderunderskud og frygt for Brexit betyder, at koncernen skærer 4500 job. Den danske organisation bliver ikke berørt.

Plus

Toyota uenig i Højesteretsdom

Højesteret idømte rekordstore bøder til Toyota og Citroën. Mens Toyota går i rette med dommen, nøjes Citroën med at beklage.

Ajour med den danske autobranche

Plus

Dieselgate
300.000 tyskere sagsøger VW

Ingen erstatningssag i Danmark. FDM er tilfreds med aftalen om opdatering af software og udskiftning

Nytårskur sætter skub i bilsalg

Nytter det noget? Trods bøvl med WLTP viser tal fra bilsalgsprogrammet AutoDesktop større salg i årets første nytårskur - det gælder både nye og brugte biler.

Plus

De seneste fyringer og ansættelser

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Sammen om motorsporten

Endnu mere samarbejde mellem motorsporten og autobranchen skal få tag i skoleelever til ræs og branche-uddannelser.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Nyt medlem og forsinket julegave

De små og mellemstore virksomheders organisation bød DBFU velkommen i rækkerne i 2018 og vil styrket i det nye år arbejde for politiske mærkesager såsom genbrugs-reservedele ved trafik-skader.

Ny tysk garanti-chef

Adm. direktør Axel Berger indtræder i bestyrelsen og afløses af dr. Marcus Söldner.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Et år med data og dagsgebyrer

Retten til bilejernes ejerskab af egne bildata ligger også forsikringsbranchen på sinde, ligesom F&P ser frem til dagbøder til uforsikrede.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Motorstyrelsen godt fra start

Ejere af motorkøretøjer har fået deres egen styrelse, som har sat en række nye initiativer i gang.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Grøn omstilling på kalenderbladene

Bilejernes organisation vil i det nye år intensivere rådgivning samt overvåge autobranchens oplysninger om miljøbiler til forbrugerne og holde øje med data-opkobling til bilerne.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Uvishedens år en prøvelse

Forsikringsskade-dele, udtjente bilbatterier, manglende skrotningsattest og reservedels-debat prægede 2018 for autogenbrugerne.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
2018 - et år i klimaets tegn

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
En branche under stadig forandring

1

Domstol forlænger fængsling af Nissan-boss endnu en gang

Sander åbner ny dør på klem for Formel 1 i Danmark

Den ukendte timing

Plus

Solgt til anden side

Plus

Så er der gokart på skoleskemaet

Plus

Det kører for Crashpoint

Det var i oktober, at ...

Pickup med indbygget forsikring

Plus

Hastelov giver mersalg på 300 elbiler

Plus

Selvkørende Ford leverer varen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Når IT giver værdi:

Forhandlere solgte for 680 mio. kr. i årets nytårskur

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Hver sjette henvendelse giver et salg – her er hemmeligheden

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Digitalisering: Video er fremtiden

Ny funktion fordobler trafik fra biltorvet.dk

Fælge til ny Mercedes A-klasse

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk serviceværksted

Så du kampen?

Vejen til det mest omfattende sensor program til eftermarkedet

Fælge til ny Audi A6

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Behov for plads?

Årets vigtigste weekend slog sidste år

Bilsalg.dk er blevet forstærket med ny Head of Fleet Service

Skal du med helt gratis til Festival for selvstændige i Januar?

Genial løsning midt i WLTP-kaos

Ergonomiske pluk

Kom til BGs Inspirations- & netværksdag

Ingen nedgang i salg trods skift af bilportal

Velkommen til 2019

Send til en kollega

0.228