23948sdkhjf

Norske tilstande er på vej til Danmark

Tab op til 50 procent er på vej, påpeger norsk bilekspert. Her er de dramatiske konsekvenser.

KONSEKVENSER Hvad gør vi med vores forretning, når elbilerne for alvor kommer? Er det vitterligt noget om rygterne fra Norge om, at pengene fosser ud af den norske værkstedsbranche, fordi elbiler ikke skal serviceres nær så meget. Og i øvrigt - kommer de der elbiler virkelig; altså sådan for alvor?

Alle betragtninger kan samles til én: Ja, elbilerne kommer. Og der vil ske dramatiske ændringer i hele bilbranchen. Og det vil i den grad gå ud over værkstederne - op til halvdelen af omsætningen kan forsvinde.

Det lyder voldsomt. Og skal jeg ikke bare læse en anden artikel! Men manden, der sætter ord på bilnorge her og nu og dermed udsigten for bildanmark, er Stig Morten Nilsen, direktør i Norges Bilbransjeforbund - og dermed direkte kollega til Thomas Møller Sørensen fra Bilbranchen under Dansk Industri. På Bilbranchens årsmøde under den sigende overskrift, "Ny verden, nye vaner," forklarede Nilsen om baggrunden for det store bilsalg i Norge.

Det grønne skifte

Om baggrunden for "det grønne skifte," som Nilsen formulerer det, forklarer han:

- Norge har en række internationale forpligtelser ifølge COP 21-aftalen. I forlængelse heraf er den norske målsætning, at alle nye personbiler og lette varebiler skal have 0-udslip i 2025. Det er ambitiøst!

Nilsen forklarer videre, at elbils-skiftet i hans hjemland er drevet af lovgivning, skatter, incitamenter, og infrastruktur.

- Jeg ser det sådan, at man kan takke Norges store oliereserver for udviklingen. Der er tale om en slags green-washing - et "klimaalibi" for al den olie, vi producerer.

Den norske udvikling understreges i den grad af bilsalget deroppe lige nu. De fem mest sælgende er og i denne rækkefølge: Volkswagen e-Golf, BMW i3, Toyota RAV 4 Hybrid, Tesla Model X og Mitsubishi Outlander Plug In. Her i landet er Nissan Leaf den mest solgte elbil; men ikke i nærheden af top 20.

At den tilsvarende udvikling vil ske i Danmark er Stig Morten Nilsen ikke et øjeblik i tvivl om.

- Præcist hvilken dato eller halvår, det vil ske, ved jeg ikke. Men det vil ske, når dieselbiler og elbiler omtrent koster det samme. Og så vil det ske med langt større hurtighed end i Norge, forudser han.

Værst for værkstederne

I Norge har det store salg fået disse konsekvenser for forskellige dele af den samlede norske bilbranche. Stig Morten Nilsen forklarer:

- For importører og forhandlere er virkeligheden lige nu, at kunderne efterspørger elbiler. De bilmærker, der ikke allerede har elbiler på modelprogrammet, har det svært lige nu.

- Mange nordmænd leaser deres nye bil, hvilket er den lige vej til stor omsætning for leasingbranchen. Men netop her er der behov for virkelig at være forsigtig. For her gælder det om at være sig restværdien om tre år bevidst. Hvad er en i dag ny elbil rent faktisk værd om tre år.

- Og apropos om tre år, hvordan ser det norske brugtvognsmarked ud om tre år: Der vil være ALT for mange benzin- og dieselbiler til salg. Og der vil være ALT for få elbiler, spår Stig Morten Nilsen.

Men dér, advarselslamperne måske blinker kraftigst, er for værkstederne og eftermarkedet. For rent teknisk adskiller elbilerne sig markant fra "fossilbilerne," som det pludseligt giver mening at sige.

Således minder direktøren om forskellige på de to typer biler. Elbiler har ikke udstødningssystem, kobling og gearkasse, tand- og drivremme, olie og filtre (kun pollenfiltre) ligesom en elbil har færre pærer og større brug af LED-pære.

Desuden har elbilerne langt færre bevægelige dele, mens bremserne i højere grad har rust- end slidproblemer.

- Derfor oplever vi i Norge nu store ændringer for eftermarkedet. Der er slet og ret behov for færre mekanikere og teknikere. Behovet falder både for de frie værksteder og mærkeværkstederne. Men det tyder på, at der er behov for endnu færre på de frie værksteder end på mærkeværkstederne.

- Det betyder, at fortjeneste reduceres betydeligt. Vi har gjort et op sådan her: Hvis en dieselbil på værkstedet erstattes af en elbil, vil der tabes 1100 kr. pr. gang. Altså hvis værkstedet intet gør.

Do something. Do anything!

Men heldigvis findes der mange muligheder, understreger den norske direktør. Listen er lang, han nævner, at der allerede nu er mange værksteder, der specialiserer sig i elbiler, ligesom han ser det som en mulighed at arbejde med udvidet garanti. Endelig er dæk og fælge et område, som værkstederne har mulighed for at erobre, vurderer han.

- Det her kræver handling. Mit råd til Jer er: Do something. Do anything!

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141