23948sdkhjf

Norske tilstande er på vej til Danmark

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

Tab op til 50 procent er på vej, påpeger norsk bilekspert. Her er de dramatiske konsekvenser.

KONSEKVENSER Hvad gør vi med vores forretning, når elbilerne for alvor kommer? Er det vitterligt noget om rygterne fra Norge om, at pengene fosser ud af den norske værkstedsbranche, fordi elbiler ikke skal serviceres nær så meget. Og i øvrigt - kommer de der elbiler virkelig; altså sådan for alvor?

Alle betragtninger kan samles til én: Ja, elbilerne kommer. Og der vil ske dramatiske ændringer i hele bilbranchen. Og det vil i den grad gå ud over værkstederne - op til halvdelen af omsætningen kan forsvinde.



Det lyder voldsomt. Og skal jeg ikke bare læse en anden artikel! Men manden, der sætter ord på bilnorge her og nu og dermed udsigten for bildanmark, er Stig Morten Nilsen, direktør i Norges Bilbransjeforbund - og dermed direkte kollega til Thomas Møller Sørensen fra Bilbranchen under Dansk Industri. På Bilbranchens årsmøde under den sigende overskrift, "Ny verden, nye vaner," forklarede Nilsen om baggrunden for det store bilsalg i Norge.

Det grønne skifte
Om baggrunden for "det grønne skifte," som Nilsen formulerer det, forklarer han:

- Norge har en række internationale forpligtelser ifølge COP 21-aftalen. I forlængelse heraf er den norske målsætning, at alle nye personbiler og lette varebiler skal have 0-udslip i 2025. Det er ambitiøst!

Nilsen forklarer videre, at elbils-skiftet i hans hjemland er drevet af lovgivning, skatter, incitamenter, og infrastruktur.

Læs også: Derfor er der mere rust på elbil-bremser

- Jeg ser det sådan, at man kan takke Norges store oliereserver for udviklingen. Der er tale om en slags green-washing - et "klimaalibi" for al den olie, vi producerer.

Den norske udvikling understreges i den grad af bilsalget deroppe lige nu. De fem mest sælgende er og i denne rækkefølge: Volkswagen e-Golf, BMW i3, Toyota RAV 4 Hybrid, Tesla Model X og Mitsubishi Outlander Plug In. Her i landet er Nissan Leaf den mest solgte elbil; men ikke i nærheden af top 20.

At den tilsvarende udvikling vil ske i Danmark er Stig Morten Nilsen ikke et øjeblik i tvivl om.

- Præcist hvilken dato eller halvår, det vil ske, ved jeg ikke. Men det vil ske, når dieselbiler og elbiler omtrent koster det samme. Og så vil det ske med langt større hurtighed end i Norge, forudser han.

Læs også: Danfoss Drives har komponenter i over 30 millioner biler

Værst for værkstederne
I Norge har det store salg fået disse konsekvenser for forskellige dele af den samlede norske bilbranche. Stig Morten Nilsen forklarer:

- For importører og forhandlere er virkeligheden lige nu, at kunderne efterspørger elbiler. De bilmærker, der ikke allerede har elbiler på modelprogrammet, har det svært lige nu.

- Mange nordmænd leaser deres nye bil, hvilket er den lige vej til stor omsætning for leasingbranchen. Men netop her er der behov for virkelig at være forsigtig. For her gælder det om at være sig restværdien om tre år bevidst. Hvad er en i dag ny elbil rent faktisk værd om tre år.

- Og apropos om tre år, hvordan ser det norske brugtvognsmarked ud om tre år: Der vil være ALT for mange benzin- og dieselbiler til salg. Og der vil være ALT for få elbiler, spår Stig Morten Nilsen.

Læs også: Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Men dér, advarselslamperne måske blinker kraftigst, er for værkstederne og eftermarkedet. For rent teknisk adskiller elbilerne sig markant fra "fossilbilerne," som det pludseligt giver mening at sige.

Således minder direktøren om forskellige på de to typer biler. Elbiler har ikke udstødningssystem, kobling og gearkasse, tand- og drivremme, olie og filtre (kun pollenfiltre) ligesom en elbil har færre pærer og større brug af LED-pære.

Desuden har elbilerne langt færre bevægelige dele, mens bremserne i højere grad har rust- end slidproblemer.

- Derfor oplever vi i Norge nu store ændringer for eftermarkedet. Der er slet og ret behov for færre mekanikere og teknikere. Behovet falder både for de frie værksteder og mærkeværkstederne. Men det tyder på, at der er behov for endnu færre på de frie værksteder end på mærkeværkstederne.

Læs også: Udspil: Stadig store gråzoner for bilafgifter

- Det betyder, at fortjeneste reduceres betydeligt. Vi har gjort et op sådan her: Hvis en dieselbil på værkstedet erstattes af en elbil, vil der tabes 1100 kr. pr. gang. Altså hvis værkstedet intet gør.

Do something. Do anything!
Men heldigvis findes der mange muligheder, understreger den norske direktør. Listen er lang, han nævner, at der allerede nu er mange værksteder, der specialiserer sig i elbiler, ligesom han ser det som en mulighed at arbejde med udvidet garanti. Endelig er dæk og fælge et område, som værkstederne har mulighed for at erobre, vurderer han.

- Det her kræver handling. Mit råd til Jer er: Do something. Do anything!

Mere om: elbiler | elbiler


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Vagn Pedersen
Endnu en god grund til at vi ikke skal have elbiler i Danmark

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Bilinfo zoomer ind på salg og marketing

Kunsten er jo at gøre markedsføringen af den enkelte bil så omkostningseffektivt som muligt. For at opnå det, skifter Bilinfo spor. Fra at ville det hele stiller vi nu skarpt på digital markedsføring og salg som Mr. Bilinfo, Nikolaj Gjeding Larsen udtrykker det.

Ajour med den danske autobranche

Plus

Stort opkøb på termostat-markedet

Prisbillige biler presser delebilerner

Brandudslag i august årsag til dyk

Nyhedsbrev

Plus

S angriber Løkkes klimaplan

Online Avis Arkiv
Plus

Her er favoritterne til Årets Bil i Danmark

Finalefeltet til den vigtigste af samtlige årets bil-kåringer er klar med to elbiler. Men har bilerne på strøm en ærlig chance?

Smart! Kodning sker via nettet

Plus

Bilforhandler vil i top 5

Syddanske Autocentralen har vokset sig stor i al ubemærkethed. Nu vokser virksomheden videre efter en 2021-plan.

Biløkonomer på offroad med Scania

Også de nye biler er på vej til dansk rally

Dieselgate
Domstol i München giver Audi milliardbøde for dieselsnyd

Dieselgate
Myndigheder undersøger Opel for snyd med bilers software

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - BMW i3S

Talen er om elbiler lige nu. Men hvor langt er vi egentlig nået - vi kører og vurderer BMW's i3S med særlige afsnit til og sælgere.

Dansk kemi skal rense moderne motorer

Plus

Hvad er så problemet, d’herrer?

Dækbranchens største problemer. Hvem kan spotte og vurdere dem bedre end branchen selv? Derfor spørger vi i alt syv dækimportører, hvilke tre udfordringer de betragter som de største i dækbranchen lige nu.

Indland: De vigtigste autonyheder

Danfoss Drives har komponenter i over 30 millioner biler

Plus

Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt en ambitiøs plan om deadline for benzin- og dieselbiler og overgang til el. Men er der overhovedet biler, der kan opfylde ambitionerne? Paris Motor Show sender en lov

Plus

Har din bilforretning styr på de vigtigste tal fra klimaplanen?

Plus

Skatteminister erkender ukendt milliardregning

Det bliver dyrt at stoppe salg af de afgiftstunge fossil-biler. Regeringen har sparket kattepinen til hjørne.

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Plus

Tips til vigtig auto-jura: Undgå skjult gæld

Dioder løber med pris på megamesse

1

Ole Sommers D-Type kører igen

Toyota Mors-Thy i fusion

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Plus

10 hurtige om spam

EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

Bridgestone bygger ud for 1,3 mia. kroner

Dækbranchen opfattes beskidt

Hertz lukker delebilerne

Plus

Top 100
Biludlejernes bundlinjer slides tynde

Plus

Seeberg: Vi vil også have grøn afgift

Svensker til tops hos Daimler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Din logistik specialist i Danmark

Den komfortable crossover

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Hvad er det, de har proppet i forenden?

Remus udstødning til ny M5

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Send til en kollega

0.278