23948sdkhjf

Norske tilstande er på vej til Danmark

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

Tab op til 50 procent er på vej, påpeger norsk bilekspert. Her er de dramatiske konsekvenser.

KONSEKVENSER Hvad gør vi med vores forretning, når elbilerne for alvor kommer? Er det vitterligt noget om rygterne fra Norge om, at pengene fosser ud af den norske værkstedsbranche, fordi elbiler ikke skal serviceres nær så meget. Og i øvrigt - kommer de der elbiler virkelig; altså sådan for alvor?

Alle betragtninger kan samles til én: Ja, elbilerne kommer. Og der vil ske dramatiske ændringer i hele bilbranchen. Og det vil i den grad gå ud over værkstederne - op til halvdelen af omsætningen kan forsvinde.



Det lyder voldsomt. Og skal jeg ikke bare læse en anden artikel! Men manden, der sætter ord på bilnorge her og nu og dermed udsigten for bildanmark, er Stig Morten Nilsen, direktør i Norges Bilbransjeforbund - og dermed direkte kollega til Thomas Møller Sørensen fra Bilbranchen under Dansk Industri. På Bilbranchens årsmøde under den sigende overskrift, "Ny verden, nye vaner," forklarede Nilsen om baggrunden for det store bilsalg i Norge.

Det grønne skifte
Om baggrunden for "det grønne skifte," som Nilsen formulerer det, forklarer han:

- Norge har en række internationale forpligtelser ifølge COP 21-aftalen. I forlængelse heraf er den norske målsætning, at alle nye personbiler og lette varebiler skal have 0-udslip i 2025. Det er ambitiøst!

Nilsen forklarer videre, at elbils-skiftet i hans hjemland er drevet af lovgivning, skatter, incitamenter, og infrastruktur.

Læs også: Elbiler ændrer eftermarkedet markant

- Jeg ser det sådan, at man kan takke Norges store oliereserver for udviklingen. Der er tale om en slags green-washing - et "klimaalibi" for al den olie, vi producerer.

Den norske udvikling understreges i den grad af bilsalget deroppe lige nu. De fem mest sælgende er og i denne rækkefølge: Volkswagen e-Golf, BMW i3, Toyota RAV 4 Hybrid, Tesla Model X og Mitsubishi Outlander Plug In. Her i landet er Nissan Leaf den mest solgte elbil; men ikke i nærheden af top 20.

At den tilsvarende udvikling vil ske i Danmark er Stig Morten Nilsen ikke et øjeblik i tvivl om.

- Præcist hvilken dato eller halvår, det vil ske, ved jeg ikke. Men det vil ske, når dieselbiler og elbiler omtrent koster det samme. Og så vil det ske med langt større hurtighed end i Norge, forudser han.

Læs også: Hver 6. forhandler er væk om 6 år

Værst for værkstederne
I Norge har det store salg fået disse konsekvenser for forskellige dele af den samlede norske bilbranche. Stig Morten Nilsen forklarer:

- For importører og forhandlere er virkeligheden lige nu, at kunderne efterspørger elbiler. De bilmærker, der ikke allerede har elbiler på modelprogrammet, har det svært lige nu.

- Mange nordmænd leaser deres nye bil, hvilket er den lige vej til stor omsætning for leasingbranchen. Men netop her er der behov for virkelig at være forsigtig. For her gælder det om at være sig restværdien om tre år bevidst. Hvad er en i dag ny elbil rent faktisk værd om tre år.

- Og apropos om tre år, hvordan ser det norske brugtvognsmarked ud om tre år: Der vil være ALT for mange benzin- og dieselbiler til salg. Og der vil være ALT for få elbiler, spår Stig Morten Nilsen.

Læs også: Indtjening under pres i Holland

Men dér, advarselslamperne måske blinker kraftigst, er for værkstederne og eftermarkedet. For rent teknisk adskiller elbilerne sig markant fra "fossilbilerne," som det pludseligt giver mening at sige.

Således minder direktøren om forskellige på de to typer biler. Elbiler har ikke udstødningssystem, kobling og gearkasse, tand- og drivremme, olie og filtre (kun pollenfiltre) ligesom en elbil har færre pærer og større brug af LED-pære.

Desuden har elbilerne langt færre bevægelige dele, mens bremserne i højere grad har rust- end slidproblemer.

- Derfor oplever vi i Norge nu store ændringer for eftermarkedet. Der er slet og ret behov for færre mekanikere og teknikere. Behovet falder både for de frie værksteder og mærkeværkstederne. Men det tyder på, at der er behov for endnu færre på de frie værksteder end på mærkeværkstederne.

Læs også: Ny el-VW kan forudbestilles nu

- Det betyder, at fortjeneste reduceres betydeligt. Vi har gjort et op sådan her: Hvis en dieselbil på værkstedet erstattes af en elbil, vil der tabes 1100 kr. pr. gang. Altså hvis værkstedet intet gør.

Do something. Do anything!
Men heldigvis findes der mange muligheder, understreger den norske direktør. Listen er lang, han nævner, at der allerede nu er mange værksteder, der specialiserer sig i elbiler, ligesom han ser det som en mulighed at arbejde med udvidet garanti. Endelig er dæk og fælge et område, som værkstederne har mulighed for at erobre, vurderer han.

- Det her kræver handling. Mit råd til Jer er: Do something. Do anything!

Mere om: elbiler | elbiler
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
Plus

AutoIndex: Bilejere er tilfredse

Der er fremgang at spore på alle parametre for samtlige 21 bilmærker i årets AutoIndex. Fiat må dog fortsat tage sig til takke med rollen som bundskraber i samtlige kategorier.

Ude og inde i autobranchen - uge 19

Plus

Hver 6. forhandler er væk om 6 år

Forhandlerne sælger biler som aldrig før. Alligevel tegner fremtiden dyster, viser en medlemsundersøgelse fra Bilbranchen DI.

Plus

Hvad 13 partier vil med bilerne

Samtlige politiske partier mener noget om biler og afgifter, også det nyeste parti.

Nyhedsbrev

Kunstner hiver Semler i retten

Tre dommere i Retten i Glostrup skal vurdere, om Ai Weiweis ophavsret blev krænket i reklame for ny bil.

Online Avis Arkiv
Plus

Semler skærer ned på antallet af VW-forhandlere

De danske VW-forhandlere får nye kontrakter fra 1. april 2020 - ligesom i hele Europa. Det betyder færre ejere, mens antallet af udsalgssteder bevares.

Bil-gigant rykker

Plus

Luksusbilhus med nyt underskud

My Garage, der ejes af Lego-milliardæren Anders Kirk Johansen, har igen Ferrari-røde tal på bundlinjen.

Ferrari bilhus åbnet i Lyngby

8500 kvadratmeter til et stort arkitekttegnet bildomicil, der rummer virksomheden Formula - den danske forhandler og importør af de italienske bilikoner Ferrari og Maserati.

Tom K. - legenden på Le Mans

Plus

Sound-design til Fiesta

Plus

Konkurser i autobranchen i april

Hjernemadsen er på bilsælgere

Plus

Ude og inde i autobranchen - uge 17 og 18

Plus

ANALYSE: Derfor er EP-valget vigtigt

EU spiller en afgørende rolle, når det vilkårene autobranchen. Derfor skal du følge med i valgkampen.

Plus 1

Dyre biler kører bedst

Tesla-ejere er mest tilfredse, mens ejere af Renault ligger i bund, når det gælder opfattelsen af bilenes køreegenskaber

Fagsnak, netværk og branchefest på Gram Slot

To fulde branchedage med fokus på omstilling, fremtid og forretning trak autobranchen til Sønderjylland.

Magnussen efter Grosjean-duel: Vi skal have en snak

De to Haas-kørere duellerede i slutningen af søndagens Formel 1-grandprix i Barcelona.

Vaks Magnussen ender som nummer syv i Barcelona

Den danske Formel 1-kører udnyttede en safety car-periode mod slutningen til at køre sig på syvendepladsen.

Plus

Q&A: Anders Vistisen fra Dansk Folkeparti

Karteller, bildata og grønne biler. I sidste uge spurgte vi en socialdemokratisk EP-kandidat. Nu er det Anders Vistisen fra Dansk Folkeparti er svarer på spørgsmålene her op til EP-valget.

Nic. Christiansen Gruppen i plus

Godt salg af premium- og grønne biler sikrer for Nic. Christiansen Gruppen et stærkt regnskab.

Toyotas indtægt falder med en fjerdedel på et år

Ny el-VW kan forudbestilles nu

Bilen i Golf-klassen kan først leveres om tidligst et år, men kunder kan mod et et depositum på kr. 7000 prebooke VW’s nye elbil, der har verdenspremiere til september på IAA i Frankfurt

Andreas til tops som bilfabrikant

Ti danske biløkonomer spillede om millioner af dollars i USA.

Plus

Ude og inde i autobranchen fra uge 17

Gennembrud for serviceaftaler

Citroën i Vejle er konkurs

Nordjysk bilhus fejrer 80 års dag

Fordelsprogram for bilforhandlerne

Ajour med autobranchen

Ude og inde i autobranchen

Frygt for aflyste afgifter drev bilsalget til ny rekord

Er det i år, du skal prøve at køre trackday?

Plus

Ghaneser fik salgsfif i Danmark

Plus

Portal på forkant med GDPR

En god bil til en god pris

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tre nye kollegaer hos SSI SCHÄFER

Dansk Procesventilation har færdiggjort ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Velkommen til virkeligheden – vi kører 750 km i Hyundais elbil

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Den Gamle By går digitalt med nye omklædningsskabe

Det nye smykkeskrin – Range Rover Evoque er tilbage

Nyt mundstykke i sortimentet

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Vinder af hjemmeside fundet

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

Skynd dig - sidste chance for tilmelding Biltorvets Årsdag

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Elektrisk stjerne – her er priserne på Mercedes EQC

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Total lancerer banebrydende produkter til el- og hybridbiler

Sådan kommer du hurtigt i drift med lagerautomaten

Sidste chance! Vind 10.000 kr på under ét minut

NYHED: 2-søjlet autolift med topramme

Kør bilspil med Biltorvet - vind for 10.000 kr

Dan Johnsen er ny medarbejder hos JO Hydraulics A/S

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Po...

ONE STOP svejse-shopping hos Løwener

Skab tillid med klima ikon

Send til en kollega

0.227