Norske tilstande er på vej til Danmark

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

Tab op til 50 procent er på vej, påpeger norsk bilekspert. Her er de dramatiske konsekvenser.

KONSEKVENSER Hvad gør vi med vores forretning, når elbilerne for alvor kommer? Er det vitterligt noget om rygterne fra Norge om, at pengene fosser ud af den norske værkstedsbranche, fordi elbiler ikke skal serviceres nær så meget. Og i øvrigt - kommer de der elbiler virkelig; altså sådan for alvor?

Alle betragtninger kan samles til én: Ja, elbilerne kommer. Og der vil ske dramatiske ændringer i hele bilbranchen. Og det vil i den grad gå ud over værkstederne - op til halvdelen af omsætningen kan forsvinde.



Det lyder voldsomt. Og skal jeg ikke bare læse en anden artikel! Men manden, der sætter ord på bilnorge her og nu og dermed udsigten for bildanmark, er Stig Morten Nilsen, direktør i Norges Bilbransjeforbund - og dermed direkte kollega til Thomas Møller Sørensen fra Bilbranchen under Dansk Industri. På Bilbranchens årsmøde under den sigende overskrift, "Ny verden, nye vaner," forklarede Nilsen om baggrunden for det store bilsalg i Norge.

Det grønne skifte
Om baggrunden for "det grønne skifte," som Nilsen formulerer det, forklarer han:

- Norge har en række internationale forpligtelser ifølge COP 21-aftalen. I forlængelse heraf er den norske målsætning, at alle nye personbiler og lette varebiler skal have 0-udslip i 2025. Det er ambitiøst!

Nilsen forklarer videre, at elbils-skiftet i hans hjemland er drevet af lovgivning, skatter, incitamenter, og infrastruktur.

Læs også: Bilsælgere ignorerer elbilerne

- Jeg ser det sådan, at man kan takke Norges store oliereserver for udviklingen. Der er tale om en slags green-washing - et "klimaalibi" for al den olie, vi producerer.

Den norske udvikling understreges i den grad af bilsalget deroppe lige nu. De fem mest sælgende er og i denne rækkefølge: Volkswagen e-Golf, BMW i3, Toyota RAV 4 Hybrid, Tesla Model X og Mitsubishi Outlander Plug In. Her i landet er Nissan Leaf den mest solgte elbil; men ikke i nærheden af top 20.

At den tilsvarende udvikling vil ske i Danmark er Stig Morten Nilsen ikke et øjeblik i tvivl om.

- Præcist hvilken dato eller halvår, det vil ske, ved jeg ikke. Men det vil ske, når dieselbiler og elbiler omtrent koster det samme. Og så vil det ske med langt større hurtighed end i Norge, forudser han.

Læs også: Læg frygten på hylden: Elbiler skal smøres

Værst for værkstederne
I Norge har det store salg fået disse konsekvenser for forskellige dele af den samlede norske bilbranche. Stig Morten Nilsen forklarer:

- For importører og forhandlere er virkeligheden lige nu, at kunderne efterspørger elbiler. De bilmærker, der ikke allerede har elbiler på modelprogrammet, har det svært lige nu.

- Mange nordmænd leaser deres nye bil, hvilket er den lige vej til stor omsætning for leasingbranchen. Men netop her er der behov for virkelig at være forsigtig. For her gælder det om at være sig restværdien om tre år bevidst. Hvad er en i dag ny elbil rent faktisk værd om tre år.

- Og apropos om tre år, hvordan ser det norske brugtvognsmarked ud om tre år: Der vil være ALT for mange benzin- og dieselbiler til salg. Og der vil være ALT for få elbiler, spår Stig Morten Nilsen.

Læs også: Norske tilstande lurer!

Men dér, advarselslamperne måske blinker kraftigst, er for værkstederne og eftermarkedet. For rent teknisk adskiller elbilerne sig markant fra "fossilbilerne," som det pludseligt giver mening at sige.

Således minder direktøren om forskellige på de to typer biler. Elbiler har ikke udstødningssystem, kobling og gearkasse, tand- og drivremme, olie og filtre (kun pollenfiltre) ligesom en elbil har færre pærer og større brug af LED-pære.

Desuden har elbilerne langt færre bevægelige dele, mens bremserne i højere grad har rust- end slidproblemer.

- Derfor oplever vi i Norge nu store ændringer for eftermarkedet. Der er slet og ret behov for færre mekanikere og teknikere. Behovet falder både for de frie værksteder og mærkeværkstederne. Men det tyder på, at der er behov for endnu færre på de frie værksteder end på mærkeværkstederne.

Læs også: Stor elbil-festival i Struer Skt. Hansaftens dag

- Det betyder, at fortjeneste reduceres betydeligt. Vi har gjort et op sådan her: Hvis en dieselbil på værkstedet erstattes af en elbil, vil der tabes 1100 kr. pr. gang. Altså hvis værkstedet intet gør.

Do something. Do anything!
Men heldigvis findes der mange muligheder, understreger den norske direktør. Listen er lang, han nævner, at der allerede nu er mange værksteder, der specialiserer sig i elbiler, ligesom han ser det som en mulighed at arbejde med udvidet garanti. Endelig er dæk og fælge et område, som værkstederne har mulighed for at erobre, vurderer han.

- Det her kræver handling. Mit råd til Jer er: Do something. Do anything!

Mere om: elbiler | elbiler


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Er der reklamationsret på veteranbiler?

Få styr på undtagelserne fra købeloven, når det gælder special- og liebhaverbiler og læs om udfaldet af en sag om en rustramt, 16 år gammel Mazda MX 5.

Plus

Benzinforbruget for hver bil rasler nedad

Motorerne er blevet mere effektive, men det samlede antal kørte kilometer og dermed totalforbruget stiger.

Regeringen: København skal skyde penge i Formel 1-projekt

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Bliver Københavns gader klar til Formel 1?

300 km/t over Langebro. Drøm eller mareridt? København er tæt på at lægge asfalt til verdens største motorløb. Men politisk uvilje, økonomien og en grøn profil kan spænde ben.

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Hvor kører Formel 1 hen, Peter Nygaard?

Nyhedsbrev

FORMEL 1 / LE MANS
Dansk Porsche-kører vinder Le Mans i sin klasse

Michael Christensen var med til at vinde Le Mans i LM GTE Pro-klassen. Toyota vandt i den bedste klasse.

Online Avis Arkiv

FORMEL 1 / LE MANS
"Jeg tænkte, wauwww!"

Porsche kan jo ikke vinde LMP1, for tyskerne deltager ikke i den klasse. Men de kan antagelig vinde konkurrencen om at komme med løbets fedest bemalede bil. The Pink Pig flyver igen, med Michael C. bag rattet.

FORMEL 1 / LE MANS
"Det smukke, det rædsomme ved Le Mans"

Målet er selvfølgelig af stå i midten på podiet i kongeklassen LMP1 på Le Mans, slår Toyota fast.

24 timer før de 24 timer

Vær klar lørdag kl 15.00 til det store wroarrr fra 60 biler med speederen nærmest under gulvet.

Norske tilstande er på vej til Danmark

Tab op til 50 procent er på vej, påpeger norsk bilekspert. Her er de dramatiske konsekvenser.

Stigende dansk stjerne

Mikael Moeslund fra firmaet Easi’r fik en “Rising Star Award" fra Automotive News Europe.

Plus

Kritik af EU-plan for fri adgang til bildata

Der er brug for mere håndgribelig lovgivning på området, mener autoudvalg.

Plus 2

Bilsælgere ignorerer elbilerne

Le Mans - det er Porsche-kurverne

FORMEL 1 / LE MANS
Hvor kører Le Mans hen, Tom Kristensen?

Motor-magasinet har spurgt Mr. Le Mans, hvordan han tror, det legendariske motorløb udvikler sig. Bliver det mon helt elektrisk?

Amerikanske Tesla varsler massefyringer

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Le Mans-teknik kører ind på Jyllandsringen

Verdens mest avancerede sportsvogne er dem, der kører på Le Mans. Ikke mindst i kongeklassen LMP1, hvor flere motorer og træk på alle hjul er opskriften på mest fart - den teknik har også kørt i Danmark.

Forhandlerne venter fald i bilsalg

Plus

Salget af mikroerne er i frit salg

Også Skatteministeriet har opdaget, at salget af de mindste biler falder og falder. Det fremgår af en ny analyse.

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Letvægt sikrer danske Agile Porsche-fart

Den nye danske producent af sportsvogne er på vej med såvel racerbilen SCX samt gadebilen SC122, begge i avanceret kulfiberopbygning som langt dyrere biler à la Koenigsegg.

Plus

Hvor er de skarpe tænder, Ford?

Ny bestyrelse i Bilbranchen

På Bilbranchens årsmøde fik de cirka 300 medlemmer mulighed for at forberede sig på fremtiden med blandt andet elbiler.

AutoDesktop runder millionen

En milepæl med én million tilbud i salgsprogrammet blev fejret hos Biltorvet, der nu lancerer flere nyheder i AutoDesktop.

Plus

Hvad kan Ecosport gøre for Ford?

Kalder en Sydamerikansk Ford hertil. Holder den - den nye Ecosport?

Over 1000 investorer fik del i deletrailerne

Plus

Peugeot-forhandler skifter til kæde

Plus

Undgå at gå i GDPR-fælden

Plus

Vi køber og bruger biler som aldrig før

Plus

Firma klar med lim uden epoxy

Magnussen fik det maksimale ud af løbet i Monaco

Plus

LEDER: Færdselsstyrelsen er ude af syn(c)

Deletrailere på børsen

Plus

Hård kamp om at blive Årets Varebil

IT-selskab tilfreds trods millionminus

Dieselgate
Tidligere Volkswagen-topchef sigtet i dieselsag i USA

Accept Auto i god gænge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny stærk 18 volt blindnittepistol fra Metabo

Hos os skal du ikke være i kæder og koncepter for at købe billige reservedele.

Løwener søger professionelle mekanikere til værkstedet i Glostrup

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

FUCHS PENTOSIN PSF – ny servostyrings olie i familien

Westfalia anhængertræk, direkte fra Tyskland.

Autocom køber Bud På Bilen

Bestil smøremidler hos Q8 og få et olieskab med i købet

Lær at tage salgsfotos af biler

Rådgiver du små og mellemstore virksomheder - er du SMV-rådgiver ……

Ny produktserie med miljømæssig merværdi - Glasurit Eco Balance

TOTAL introducerer nyt produkt i Danmark

Mød SMVdanmark på Folkemødet

FUCHS bygger nyt topmoderne blandeanlæg i Sverige

NYHED: SPS forhandler nu Norton Saint-Gobain produkter

Originale Mercedes og Opel reservedele, direkte fra Tyskland

Alt du skal vide om kør-selv-ferie

Boost din bilvask - og øg din indtjening med minimum 20%

Beskyt dig: En teenager kan hacke din virksomhed

8 hacks der giver flere bilkunder

4 nye F24 motorvejsanlæg er åbnet

Se video om at fange bilkunder online

Danmarks BILLIGSTE 3D 4-hjulsudmåler

Vidste du, at – om smøring af køretøjer

Ny side med referenceprojekter

Send til en kollega

0.276