Norske tilstande er på vej til Danmark

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

Tab op til 50 procent er på vej, påpeger norsk bilekspert. Her er de dramatiske konsekvenser.

KONSEKVENSER Hvad gør vi med vores forretning, når elbilerne for alvor kommer? Er det vitterligt noget om rygterne fra Norge om, at pengene fosser ud af den norske værkstedsbranche, fordi elbiler ikke skal serviceres nær så meget. Og i øvrigt - kommer de der elbiler virkelig; altså sådan for alvor?

Alle betragtninger kan samles til én: Ja, elbilerne kommer. Og der vil ske dramatiske ændringer i hele bilbranchen. Og det vil i den grad gå ud over værkstederne - op til halvdelen af omsætningen kan forsvinde.



Det lyder voldsomt. Og skal jeg ikke bare læse en anden artikel! Men manden, der sætter ord på bilnorge her og nu og dermed udsigten for bildanmark, er Stig Morten Nilsen, direktør i Norges Bilbransjeforbund - og dermed direkte kollega til Thomas Møller Sørensen fra Bilbranchen under Dansk Industri. På Bilbranchens årsmøde under den sigende overskrift, "Ny verden, nye vaner," forklarede Nilsen om baggrunden for det store bilsalg i Norge.

Det grønne skifte
Om baggrunden for "det grønne skifte," som Nilsen formulerer det, forklarer han:

- Norge har en række internationale forpligtelser ifølge COP 21-aftalen. I forlængelse heraf er den norske målsætning, at alle nye personbiler og lette varebiler skal have 0-udslip i 2025. Det er ambitiøst!

Nilsen forklarer videre, at elbils-skiftet i hans hjemland er drevet af lovgivning, skatter, incitamenter, og infrastruktur.

Læs også: Handel med Tesla-aktie suspenderet

- Jeg ser det sådan, at man kan takke Norges store oliereserver for udviklingen. Der er tale om en slags green-washing - et "klimaalibi" for al den olie, vi producerer.

Den norske udvikling understreges i den grad af bilsalget deroppe lige nu. De fem mest sælgende er og i denne rækkefølge: Volkswagen e-Golf, BMW i3, Toyota RAV 4 Hybrid, Tesla Model X og Mitsubishi Outlander Plug In. Her i landet er Nissan Leaf den mest solgte elbil; men ikke i nærheden af top 20.

At den tilsvarende udvikling vil ske i Danmark er Stig Morten Nilsen ikke et øjeblik i tvivl om.

- Præcist hvilken dato eller halvår, det vil ske, ved jeg ikke. Men det vil ske, når dieselbiler og elbiler omtrent koster det samme. Og så vil det ske med langt større hurtighed end i Norge, forudser han.

Læs også: Tungmetal kan tilbagekalde 124.000 biler

Værst for værkstederne
I Norge har det store salg fået disse konsekvenser for forskellige dele af den samlede norske bilbranche. Stig Morten Nilsen forklarer:

- For importører og forhandlere er virkeligheden lige nu, at kunderne efterspørger elbiler. De bilmærker, der ikke allerede har elbiler på modelprogrammet, har det svært lige nu.

- Mange nordmænd leaser deres nye bil, hvilket er den lige vej til stor omsætning for leasingbranchen. Men netop her er der behov for virkelig at være forsigtig. For her gælder det om at være sig restværdien om tre år bevidst. Hvad er en i dag ny elbil rent faktisk værd om tre år.

- Og apropos om tre år, hvordan ser det norske brugtvognsmarked ud om tre år: Der vil være ALT for mange benzin- og dieselbiler til salg. Og der vil være ALT for få elbiler, spår Stig Morten Nilsen.

Læs også: Omvæltning på elbil-markedet i vente

Men dér, advarselslamperne måske blinker kraftigst, er for værkstederne og eftermarkedet. For rent teknisk adskiller elbilerne sig markant fra "fossilbilerne," som det pludseligt giver mening at sige.

Således minder direktøren om forskellige på de to typer biler. Elbiler har ikke udstødningssystem, kobling og gearkasse, tand- og drivremme, olie og filtre (kun pollenfiltre) ligesom en elbil har færre pærer og større brug af LED-pære.

Desuden har elbilerne langt færre bevægelige dele, mens bremserne i højere grad har rust- end slidproblemer.

- Derfor oplever vi i Norge nu store ændringer for eftermarkedet. Der er slet og ret behov for færre mekanikere og teknikere. Behovet falder både for de frie værksteder og mærkeværkstederne. Men det tyder på, at der er behov for endnu færre på de frie værksteder end på mærkeværkstederne.

Læs også: Bekræftet: Nissan sælger batteri-division

- Det betyder, at fortjeneste reduceres betydeligt. Vi har gjort et op sådan her: Hvis en dieselbil på værkstedet erstattes af en elbil, vil der tabes 1100 kr. pr. gang. Altså hvis værkstedet intet gør.

Do something. Do anything!
Men heldigvis findes der mange muligheder, understreger den norske direktør. Listen er lang, han nævner, at der allerede nu er mange værksteder, der specialiserer sig i elbiler, ligesom han ser det som en mulighed at arbejde med udvidet garanti. Endelig er dæk og fælge et område, som værkstederne har mulighed for at erobre, vurderer han.

- Det her kræver handling. Mit råd til Jer er: Do something. Do anything!

Mere om: elbiler | elbiler


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Vagn Pedersen
Endnu en god grund til at vi ikke skal have elbiler i Danmark

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

AutoBranchen Danmark flytter domicil til centrum

Plus

Årets brugtbil fundet: Titlen går til ...

BMW 1 tager prisen Årets Brugtbil 2018. Det plus det faktum, at den kommende 1’er får forhjulstræk, kan gøre den gamle til en samlerbil.

3300 danske BMW’er skal retur

Q&A til Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør Thomas Møller Sørensen fra Bilbranchen DI, foretrækker et fastfrosset afgiftsniveau på biler fremfor de senere års salami-nedsættelser.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - VW T-Roc

Hvad skal mekanikeren og hvad skal sælgeren vide om VW's bedste modstander til Nissan Qashqai? Her er svarene.

Nyhedsbrev

Ikke alle har champagnen på køl

Der sælges nye biler som aldrig før. Men der jubles ikke alle steder.. Chefredaktøren liner de frie værksteders problematik op.

Online Avis Arkiv

Super-bilsælgere kommer

Marie Sylvest Nielsen kan bruge ny rådgiveruddannelse aktivt til at skabe et mersalg hos Bjarne Nielsen i Birkerød.

Plus

Hvad gør Line "Kølig" Lykke ...

... når hun og køreren er ved at gå på taget? Svaret på netop dette spørgsmål er med til at tegne et billede af en af de ambitiøse rallypiger, co-driveren Line Lykke Jensen.

Testmetode-kaos hersker

Bilproducenterne kæmper i de her måneder med at blive klar til nye regler.

"Jeg elsker alle biler"

Hvis Jørgen Strøjer nu skulle vælge en af sit bilmuseums perler, f.eks. den bordeauxrøde Alfa Romeo førkrigs-racer frem for kvinder, ville han sikkert komme i vanskeligheder.

Mirakel-coating øger effekten - og sænker CO2

I motorsport finder teknikerne alle smutveje for at øge effekten. Her er en af de smarteste, en keramik-coating på udstødningen. Samme trick kan anvendes på almindelige biler for at sænke forbruget.

Konkurser i juli

Ny målemetode skruer op for CO2-aftrykket

CO2-udledningen for den gennemsnitlige nye personbil stiger på grund af ny måde at opgøre brændstofforbrug på.

Plus

Autouncle på spring trods eBay-nederlag

Det er to år siden, eBay fik medhold i landsretten mod Autouncles crawling af bildata. Men flere rige onkler har meldt sig som investorer hos Autouncle, der nu kan se lyst på fremtiden.

Fernando Alonso stopper i Formel 1 efter sæsonen

Den dobbelte verdensmester Fernando Alonso dropper Formel 1 i næste sæson. Han har kørt Formel 1 siden 2001.

De korte og vigtige fra udlandet

Tysk-amerikansk projekt ned selvkørende biler

4 korte: Skat, moms og Leaf samt sponsorship

Der er rigeligt atholde øje med i hverdagen - her er fire af de vigtige, små nyheder - ikke mindst for brugtvognshandlere.

Bilkøberne vil have en reel byttepris

Der skal være en troværdig byttepris på den gamle bil, før kunderne køber en ny. Bilforhandler ERA Biler på Sjælland har med succes investeret i byttebils-teknologi fra Autouncle.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE: Alfa Stelvio

Hvad skal mekanikeren vide? Og hvad skal bilsælgeren viden om den italienske SUV? Motor-magasinet giver nogle af svarene.

Plus

Traktortræk i nyt terræn

Mercedes-Benz vil sælge pickup trucks med luksus. Det lykkes delvist med ny X-klasse.

1

LEDER: billige reservedele

Ugens leder i Motor-magasinet.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE: VW Polo GTI

Hvad skal mekanikeren vide? Og hvad skal bilsælgeren viden om den hurtige Polo. Motor-magasinet giver nogle af svarene.

Plus

Mazda nægter brændstof-snyd

Varebilsalget faldt otte procent i juli

Leasing er faldet tilbage

Opladningshybrid-biler begynder at hitte

Ny hjemmeside om brændstofforbrug

Bent Pedersen A/S overtager salget af Citroën i Esbjerg

Vettel tager skylden for Ferrari-nedtur på Hockenheim

Haas-chef: Vi skal stoppe med at skade os selv

Plus

Kamera i bilruden assisterer føreren på bilferien sydpå

Plus

Når superbiler har brug for mekanikerhjælp

Plus

Autocom køber Bud På Bilen

Bygger Opel bilhus i Hillerød

Plus

Fremtidens Mekaniker
Minister har hjælp til lærlinge på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sådan undgår du stress bag rattet

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Flg. værksteder er nu på forkant med den teknologiske udvikling i bilbranchen.

Hvad har en fejlkode på tænding i cylinder 2 med ABS-systemet at gøre?

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Eftertragtet byttebils-funktion gratis for bilforhandlere

Tak for besøget på CHGP

Ny Faymonville multimax.

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Nyhedsbrev fra SINDBY

Vinderen – Volkswagen Amarok V6

Hvorfor skal værkstedet bruge Digital-Servicebook ?

Ekstra vandpumper – ny produktserie i vandpumpeprogrammet

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Skovens helt – Toyota Hilux

Japansk fremskridt – Nissan Navara

Fine fornemmelser – Mercedes X-Klasse

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Triscan kabelprogram: Vi øger, forbedrer og tester

Et værktøj for professionelle – Isuzu D-Max

Italiensk for begyndere – Fiat Fullback

Flere højtuddannede melder sig ind i a-kasser

Undgå svindel når du køber brugt firmabil

Trailer-kongen – Ford Ranger Wildtrak

Send til en kollega

0.247