23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Er der reklamationsret på veteranbiler?

Få styr på undtagelserne fra købeloven, når det gælder special- og liebhaverbiler og læs om udfaldet af en sag om en rustramt, 16 år gammel Mazda MX 5.

JURA Som udgangspunkt kan reklamationsretten efter købeloven ikke fraskrives ved et salg til en forbruger. Spørgsmålet synes dog alligevel at være relevant, da der sælges en hel del ældre specialbiler og veteranbiler fra forhandlere.

Ofte hører jeg, at der da ikke kan være reklamationsret efter købeloven på en veteranbil, som måske er 40-50 år gammel eller på en sportsvogn som er 20 år gammel.

Som udgangspunkt gælder købelovens reklamationsret altid, når salget sker fra en forhandler til en forbruger, også selvom der er tale om meget gamle biler.

Dog skal vurderingen af eventuelle mangler også ses i relation til såvel bilens alder, prisen og hvordan den har været beskrevet i eksempelvis annoncer.

Jeg får jævnligt spørgsmålet ved salg af gamle luksusbiler, sportsvogne og lignende. Biler som har haft en høj nypris, og hvor der er ganske mange komponenter, som kan gå i stykker, og som vil være rigtig dyre at reparere på, f.eks. store motorer, el-styring af kalecher og lignende ting.

Reklamationsretten kan kun fraskrives i form af helt konkrete forbehold, såsom eksempelvis at el-kalechen ikke virker. Det forhold at bilen bliver solgt til en nedsat pris, er ikke i sig selv tilstrækkeligt, hvis der ikke er anført en begrundelse for nedslaget og nedslagets størrelse.

Solgt til istandsættelse
Ved vurderingen af omfanget af reklamationsretten vil der også blive set på, hvordan bilen har været beskrevet og hvilke berettigede forventninger en kunde kan have til den pågældende bil.

Hvis bilen bliver solgt decideret til istandsættelse og med masser af synlige fejl, vil det være yderst begrænset hvilke reklamationsmuligheder, der vil være - formentlig slet ikke nogen.

I den situation må det forventes, at køber selv er "ekspert" og har viden om biltypen. Hvis bilen modsat bliver solgt som værende total istandsat og i topstand, må køberen også kunne forvente, at bilen er i orden og umiddelbart til at benytte - måske ikke til daglig brug, men som en veteranbil benyttes.

Hvis det er en sportsvogn, som måske er 20 år gammel, vil en berettiget forventning også være, at bilen kan benyttes som "brugsbil".

Det er relativt sjældent, at den type sager havner i ankenævnet, da de heldigvis oftest løses i mindelighed mellem parterne. Der har dog været eksempler, bl.a. om ældre Mustangs, Corvetter mm. Hvis det er biler, der er solgt til istandsættelse, har klagerne typisk ikke fået medhold.

Omfattende rustangreb
Senest har der dog været en sag om en 16 år gammel Mazda MX-5. Bilen havde kostet knapt 100.000 kr. og var solgt med forbehold som "afhentningsbil".

Køber havde gennemgået bilen og bl.a. haft den på lift, og vælger at købe den, som sælger anfører, "på købers egne betingelser". Kort tid efter købet reklamerer køber over, at der er omfattende rustangreb i bilen. En løs opgørelse over omkostningerne til rustreparation lød på ca. 60.000 kr.

Indklagede afviste reklamationen, bl.a. med henvisning til købers egen gennemgang af bilen. Bilen blev på foranledning af ankenævnet gennemgået af en sagkyndig, som bl.a. kunne oplyse, at rusten var skjult under et meget tykt lag undervognsbehandling, samt at bilen var angrebet af rust i et omfang, som var langt ud over hvad et tilsvarende køretøj normalt ville være.

Han vurderede endvidere, at rustangrebet havde været til stede på købstidspunktet, og at bilen ikke ville kunne synes uden omfattende rustreparationer. Bilen var dog faktisk synet kun fire måneder før købet.

På trods af at der har var tale om en - form for - specialbil lagde ankenævnet til grund, at manglerne, i form af rustangrebet, var væsentlige, og at køber derfor kunne ophæve købet. Det er værd at bemærke, at køber jo havde undersøgt bilen, men køber var ikke særlig sagkyndig, men "blot" forbruger, og en forbruger har faktisk ingen undersøgelsespligt, udover hvad han ikke kan undgå at se af fejl og mangler.

Sælger skulle tage bilen tilbage
Konklusionen blev derfor, at der var tale om hæveberettigende mangler, og at sælger skulle tage bilen tilbage.

Afgørelsen viser, at uanset at der var tale om en ældre specialbil, var købelovens reklamationsret gældende. Bilen var i dette tilfælde ikke solgt som et "projekt", men som en bil, der burde kunne bruges, og bedømmelsen af manglerne var derfor også lig den bedømmelse, man ville have af mangler på andre ældre biler, men med skelen til, at den trods alt havde kostet næsten 100.000 kr.

Den kunne dermed ikke falde ind under kategorien "gamle og billige biler", hvor mangelbedømmelsen kan være lidt lempeligere i forhold til hvad en køber skal kunne acceptere.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078