23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bilafgifterne stiger

Ny målemetode for brændstofforbrug betyder højere afgifter. Oppositionen bringer regeringen i mindretal. Branchen er voldsom utilfreds.

BILSALG For fjerde år i træk skaber politikere uro på bilmarkedet. I modsætning til de tre foregående år handler det denne gang om en afgiftsforhøjelse, der ligger i indførelse af EU’s ny metode til typegodkendelse og beregning af brændstofforbrug.

Den virkning ville skatteminister Karsten Lauritzen (V) ellers neutralisere. Regeringen havde derfor fremsat et hastelovforslag om omregning mellem den ny målemetode WLTP til den gamle NEDC. Omregningsfaktoren afgør bilens km/liter og dermed afgiftsmæssige indplacering.

Mod forventning blev lovforslaget ikke vedtaget inden Folketingets sommerpause i mandags. Udskydelsen blev det dramatiske højdepunkt på Christiansborg under afslutningsdebatten.

Tredjebehandlingen er udskudt til 6. september, når Folketinget alligevel mødes for at førstebehandle finanslovforslaget for 2019.

Det var et flertal bestående af Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og SF, der spændte ben for en neutral tilpasning til den ny metode WLTP, da der skulle skrives tillægsbetænkning mellem 2. og 3.behandlingen.

Deres ændringsforslag vil forhøje registreringsafgiften med 430 millioner kroner. Det svarer i gennemsnit til knap 2000 kroner per solgt nybil.

Burde være klaret i efteråret
Ændringsforslaget blev stillet efter en henvendelse fra Dansk Folkeparti, oplyser skatteordfører Jesper Petersen (S).

Der er to årsager til manøvren. For det første er regeringens støtteparti ærgerlig for ikke at sige irriteret over, at WLTP-tilpasningen ikke kom på bordet i efterårets bilforhandlinger, når EU-forordningen kom i juni sidste år.

For det andet afviser de tre partier at bruge det såkaldte økonomiske råderum til nedsættelse af elafgiften, som er et hovedpunkt i regeringens energiudspil. De betragter det som en skattelettelse, der gør det sværere at finde penge til velfærdsforbedringer.

WLTP-forslaget er altså blevet en del af energiforhandlingerne om vindmøller, varmepumper og VE-mål og elafgift.

Ærgrelse i branchen
"Ærgerligt" er det gennemgående ord i autobranchens reaktioner på den udskudte vedtagelse af lovforslaget.

Direktør Gunni Mikkelsen, De Danske Bilimportører, ærgrer sig over udskydelsen. Problemet er dog ikke større end som så. Der er rigeligt med NEDC-målte biler på lager, og de WLTP-målte biler dukker først op for alvor efter 1. september.

- Vi ville da gerne have haft en afklaring nu. Vi noterer, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) taler om, at der må være tale om noget forvirring om faktoren. Vores forhåbning er, at det lander som foreslået af skatteministeren, siger Gunni Mikkelsen.

Også hos AutoBranchen Danmark fornemmer man frustrationen.

- Dansk Folkeparti og Socialdemokratiets lille juleleg skaber usikkerhed om biler, der er er typegodkendt med WLTP-metoden efter 1. september 2017, siger politik-, analyse- og pressechef Frank Korsholm, Autobranchen Danmark.

I efteråret forpassede finanslovpartierne muligheden for at gøre afgiftssystemet grønnere. I stedet skal branche og forbrugere forholde sig til noget fikumdik, som Frank Korsholm kalder omregningsfaktoren.

- Man vidste godt i efteråret, at der kom en ny målemetode. Nu får man ikke den miljøeffekt, som systemet lægger op til. Man skulle have sat afgifterne ned frem for at gange km-tallet op. Vi har ikke brug for mere uigennemsigtighed omkring bilafgifter, slutter Frank Korsholm.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.143|instance-web04