IT-OVERBLIK Det danske it-system Apromas åbner festen for andre end autolakererne og byder pladeværkstederne indenfor. Systemet kan klare opgaver med booking, integration med eksempelvis Forsi og løbende skabe sig et hurtigt overblik over værkstedsprocesser. Dermed går folkene bag Apromas efter et voksende marked, hvor konsolidering både i Danmark og i udlandet i stigende grad er det normale billede. Det forklarer Kasper Dupont, der er salgsansvarlig for Apromas hos Lakgruppen, der er medejer af it-systemet.
- Til at starte med var det et system til autolakerere, som typisk arbejdede som underleverandør for pladeværksteder. Nu supporterer systemet også pladeværkstedsprocessen ud over autolakererprocessen så man har hele "bodyshop" processen i et system, siger Kasper Dupont og tilføjer:
- Dette er vigtigt for systemet i udlandet, hvor det er det mest normalt at begge processer er samlet på én lokation. Men det er også trenden i Danmark, at det bevæger markedet mod, at pladearbejde og autolakering samles under et tag. Lige nu er lidt flere end 50 værkstedet kommet over på platformen.
Kasper Dupont forklarer hertil, at mange lakopgaver i øjeblikket har en tendens til at flytte tilbage i bilhusene, mens andre afsøger nye forretningsområder.
- Nu ser nogle større bilhuse/reparationsværksteder fordel i at få malerarbejdet tilbage mens nogle autolakererier samtidig også ser fordel i at udvide med pladearbejde og potentielt også reparationsarbejde så de kan hive forsikringskunder direkte ind i deres butik. Især det sidstnævnte er en kraftig tendens. På den måde er vi ved at få en markedsstruktur, der mere og mere minder om markedsstrukturen er i alle omkringliggende lande, fortæller Kasper Dupont.
Lakprogram tager pladeværksteder med
Det danskudviklede it-system Apromas spreder sig nu til pladeværksteder, hvilket skal gøre programmet attraktivt i udlandet.