RÆKKEVIDDE Rune Bo Jensen har travlt. Rigtig travlt med at drive både autoværkstedet og senest RJ Autolak på Jacob Petersens Vej i Nibe, der ligger en lille halv times kørsel sydvest for Aalborg. Værkstedsindehaveren åbnede 1. maj dørene til at helt nyt autolakeringsværksted, der har fået en totalindretning med udstyr fra Glasurit til 250.000 kroner. Mekanikeren havde naturligvis håbet op, at der ville være bare nogenlunde interesse for autolakering i både lokalområdet og længere væk, men mængden af kunder er alligevel kommet bag på Rune Bo Jensen.
- Det er sådan lige før, vi ikke kan følge med. Jeg erkendte hurtigt, at vi måtte ansætte en maler yderligere, så der nu er to på fuld til til at klare lakering og opgaverne dertil. Det der især er kommet bag på mig er, at vi har held til at tiltrække både firmakunder og private fra et større opland, end jeg oprindelig havde stilet efter. Og det er jo altid positivt, siger indehaveren, da Motor-magasinet fanger ham på telefon.
Rune Bo Jensen gjorde det, da han i 2014 gik selvstændig som værkstedsejer, at han så at sige nedskrev en lille Grundbog for den tilgang, han og kommende ansatte skulle have til autobranchen og det at drive forretning på reparationer og andre værkstedsopgaver.
- Allerede dengang satsede jeg på, at det at kunne tilbyde en hente-og-bringe service til kunderne ville blive et hit og sikre, at vi også får kunder ind, der ikke kun bor i Nibe og det helt nære, men også i eksempelvis Aalborg, forklarer Rune Bo Jensen og tilføjer:
- Det skulle også være en af grundstenene i RJ Autolak, at vi kan hente og bringe biler. Det har været noget af det, tror jeg, som har fået en del kunder i butikken. Nogle kunder holder til mere end 50 kilometer fra vores værksted.
Da maleren havde talt
Umiddelbart lyder 250.000 kroner, som Glasurit-pakken har kostet værkstedet, som lidt af en mundfuld for en mindre virksomhed, der først lige er trådt ind i verdenen for autolakering. Rune Bo Jensen tøvede dog ikke.
- Her må jeg erkende, at min førstemaler fik, hvad han pegede på. Selvfølgelig efter, at han og jeg havde forventningsafstemt i forhold til kvalitet, tempo, opgavetyper og så videre, som jeg ønskede det. Derefter gik vi efter en totalleverandør trods det lidt tunge prisskilt, fortæller indehaveren fra Nibe og supplerer:
- Min erfaring fra værkstedsbranchen har også lært mig, at man ikke nødvendigvis får varerne billigere ved at plukke dem hos mange forskellige udbydere. Nogle gange, ikke altid, kan det være en fordel at samle det hos en totalleverandør.
Vigtigt morgenmøde
Til at drive selve afdelingen med autolakering har virksomheden ansat Bo Rokkedrejer fra Sønderholm, der ligger på vejen mod Aalborg fra Nibe. Bo Rokkedrejer har flere års brancheerfaring fra en tilsvarende stilling i Farsø og Aalborg, og så har han arbejdet hos Volkswagen i Aalborg. Også han er indstillet på
at rykke ud til kunden og vurdere et projekt.
Hertil har man også ansat Niklas Bak, der især skal stå for arbejdet i den ene sprøjtekabine, som er krumtappen i RJ Autolak.
- Men hver morgen holder vi et koordineringsmøde, så vi hele tiden har styr på de opgaver, vi skal nå en pågældende dag og dem som måske godt kan vente lidt tid. Samtidig ajourfører vi en kalender, og vi planlægger hente-og-bringe. Det er vigtigt at holde snor i, forklarer Rune Bo Jensen.
Den nordjyske værkstedsindehaver følger i nogen stil med i den trend, som lige nu optager branchen for autolakering og karrosseriteknik, nemlig at lakværkstederne i højere grad kombineres med øvrige autolokaliteter, så man gør arbejdsprocessen lidt kortere.
- Vi kan sagtens nikke genkendende til, at der med flere maleropgaver tættere på vores forretning også afføder merarbejde i form af karosseriopgaver. Så på den måde er der da klart stordriftsfordele, fordi vi nu har udvidet vores værktøjskasse, siger Rune Bo Jensen.
Forsikringsskader et vilkår
Både her i spalterne i Motor-magasinet og på branchemøder løbende diskuteres forholdet med autolakererne, karrosseriteknikkerne og så forsikringsselskaberne i forhol den korrekte afregning af opgaver. Hos RJ Autolak har man også opgaver for forsikringsselskaber, og indehaveren erkender også, at det på sin vis kan være nogle hårde arbejdsbetingelser.
- Jeg er sådan set enig i den debat, der fra tid til anden blusser op. Men omvendt må man nok også bare erkende, at vi man have den type af opgaver for forsikringsselskaberne, så må man æde de vilkår, som der nu engang er lagt ind her, siger Rune Bo Jensen.
Nordjysk succes ligger i hente-og-bringe
Kom ud til kunderne og sørg i høj grad for, at de ikke er tvunget til at komme til dig, er mantraet hos ny nordjysk lakerer.