23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ford Danmark: Stort problem med alternative dele

Flere bilmærker - blandt andre Renault, Kia og Fiat - følger Fords eksempel.

IMPORTØR Det var Ford Danmark, som lagde ud med en landsdækkende kampagne, der skal få danskerne til at stille krav til deres forsikringsselskab vedrørende brugen af originale, alternative og brugte dele i tilfælde af reparation af bilen efter et uheld.

Ford har i dag ikke tal for, hvordan fordelingen af de tre typer dele er ved skadesarbejde på Fords egne værksteder, men det er de tal, Ford i forbindelse med kampagnen og den nye skadesformular er ved at indhente.

Ford har således introduceret en ny skadesformular på deres mærke-værksteder.

- Og jeg har nu fået bekræftet, at Kia og Fiat har introduceret lignende skadesformular på deres værksteder, siger Helle Mathiasen, marketingchef for eftermarkedet hos Ford Danmark. Hun sidder med i en eftermarkedsudvalg under DBI, hvor emnet om forsikringsselskabernes pres på brug af alternative dele længe har været diskuteret.

Fylder mere

- Vores oplevelse er, at man oftere og oftere ser alternative dele på nyere biler. Det er et stort problem, som fylder mere og mere, siger Helle Mathiasen til Motor-magasinet.

- Dette område handler jo om rigtigt mange penge, og nu kan vores værksteder i højere grad læne sig op ad importøren. Mange værksteder er jo naturligt bange for, at taksatoren bare sender bilen til et andet værksted, hvis der gøres indsigelse imod brugen af alternative dele, tilføjer hun.

Ford har på Facebook lanceret tre videoer under temaet "Der er nogle ting, du ikke selv kan vælge" med hverdagsscener om problemet.

- Vi må jo erkende, at der er tale om et lavinteresse-område, men vi forsøger nu, at råbe kunderne op. Og indtil videre har det skabt stor interesse og debat, eksempelvis har vi blandt andet været i Ekstra-Bladet, siger Helle Mathiasen

BREAKING
{{ article.headline }}
0.088