To bilfabrikker lukker ned for diesel

To store spillere tror ikke for alvor på, at dieselbiler hører hjemme på det europæiske marked.

GOODBYE Det bliver ikke som at slukke en stikkontakt, men det bliver inden for en årrække et goodbye til dieselmotorer i Europa for de to store bilproducenter Nissan og Toyota.

Det fortæller en talsperson fra Nissan Europa til sitet Automotive News. Den opsigtsvækkende udmelding kommer i kølvandet på bl.a. Toyota, der i marts gjorde det klart, at den japanske producent ikke har interesse i at holde liv i dieselmotorerne på de europæiske veje, da andelen af dieselmotorer i den koncern udgør færre end 10 procent. For Nissan udgør salget ifølge Automotive News Europe omkring 16 procent, eller hvad der i 2017 svarede til 128.456 solgte dieselbiler.



- Vores salg af dieselbiler er primært koncentreret om Europa, men vores vedholdende satsning på elektrificering har resulteret i, at vi er klar til at udfase dieselteknologien lige så langsomt. Vi kan som producent konstatere et fald i antal solgte dieselbiler, og at faldet har bidt sig fast, siger talspersonen til Automotive News Europe.

Ifølge Stefan Bratzel, der er leder af studiet forvaltning inden for autoindustrien ved universitet Applied Science i Bergisch Gladbach i Tyskland, er der en ganske fin og forstålig rød tråd i den beslutning, som de japanske virksomheder har meldt ud:

- Japanerne har hele tiden været skeptisk over dieselteknologien, og på mange måder har virksomhederne Nissan og Toyota ikke rigtig haft kompetence i stil med eksempelvis de europæiske producenter på det her område, forklarer Stefan Bratzel.

Ifølge eksperten kan mærker som Honda og Mazda være på vej med samme stilskifte med samme begrundelse som Nissan og Toyota.

Her konstaterer man, at salget er drastisk reduceret i både Tyskland og Storbritannien, to af de vigtigste steder at afsætte biler. Det er Dieselgate og løbende udmeldinger fra byer som Paris, Stuttgart og København, der har gjort, at diesel er blevet et no-go for mange.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Hedebølge var uden effekt for antirust

Dieselgate-milliarder går til miljøplan

Godt 1,3 milliarder kroner fra VW-bøde skal være med til at reducere udstødningsgasser i Texas.

Dieselgate
VW-topchef vidste besked om snydesoftware

Nye afsløringer af det tyske magasin Der Spiegel viser, at ledelsen kendte til snyd med dieselmotorer.

1

3300 danske BMW’er skal retur

Testmetode-kaos hersker

Bilproducenterne kæmper i de her måneder med at blive klar til nye regler.

Ny målemetode skruer op for CO2-aftrykket

CO2-udledningen for den gennemsnitlige nye personbil stiger på grund af ny måde at opgøre brændstofforbrug på.

Nyhedsbrev

Konkurser i juli

Online Avis Arkiv

Finsk dækproduktion skal 30 procent op

Fernando Alonso stopper i Formel 1 efter sæsonen

Den dobbelte verdensmester Fernando Alonso dropper Formel 1 i næste sæson. Han har kørt Formel 1 siden 2001.

Plus

Rustcentre skal på skolebænken

Pava vil i den kommende tid opdatere sine ansatte med kurser i de nyeste processer. Mersalg venter forude, vurderer firmaet.

Plus

Dinitrol trak det længste strå

Sydsjællandsk værkstedsmand har prøvet flere udbydere, men er startet på ny.

1

LEDER: billige reservedele

Ugens leder i Motor-magasinet.

Viborg og biler med hjertet

Biler og byen Viborg er både en levevej og en passion for Martin Pedersen, direktør og indehaver af JP Group koncernen i Viborg, som fylder 60 år den 5. august.

Plus

Mazda nægter brændstof-snyd

Plus

App skal lokke bilforhandlere til at vaske løs

Firmaet Washtec har bygget en ny platform, der på forhånd kan vise kø, give adgang til abonnementer og mobilt salg.

Hurtige noter om Motorsporten

Vi kører lige en hurtig runde med sømmet i bund.

Haas-chef: Magnussen er blevet mere moden

Plus

NDI ansætter ny finansdirektør

Plus

Wash World jagter teknikere

Bilvask på abonnement har på lidt over et år fordoblet antallet af vaskehaller for virksomheden i familie med Fitness World.

Plus

Ny testmetode: Forbruget skrues kunstigt op

Bekræftet: Nissan sælger batteri-division

Kinesere står til at overtage batteriproduktion.

Plus

Var publikum på CHGP til værktøj eller burgere?

Hvorfor er vi her? Vi spørger to af de "gamle" og en af de nye, hvad de får ud af at være udstillere til Copenhagen Historic Grand Prix.

2

Koreansk/tysk samarbejde om brændselsceller

Hyundai/Kia og Audi indgår partnerskab på brændselscelleteknologi.

Additiv-specialist får ny direktør

Liqui Moly skifter ud og vil være mere international.

Plus

Sommermagasinet
En lakverden under pres

Plus

Sommermagasinet
Mekanikere er supersælgere

Din bil sladrer om mere end du aner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gearkassereparation er ikke udelukkende et job for specialister

Få mindre liggetid med gode fotos

Ny distriktschef i WashTec A/S

Smart app klar til bilsælgere

Videoguides til skru-selv-folket

Sådan undgår du stress bag rattet

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Flg. værksteder er nu på forkant med den teknologiske udvikling i bilbranchen.

Hvad har en fejlkode på tænding i cylinder 2 med ABS-systemet at gøre?

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Eftertragtet byttebils-funktion gratis for bilforhandlere

Tak for besøget på CHGP

Ny Faymonville multimax.

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Nyhedsbrev fra SINDBY

Vinderen – Volkswagen Amarok V6

Hvorfor skal værkstedet bruge Digital-Servicebook ?

Ekstra vandpumper – ny produktserie i vandpumpeprogrammet

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Skovens helt – Toyota Hilux

Japansk fremskridt – Nissan Navara

Fine fornemmelser – Mercedes X-Klasse

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Triscan kabelprogram: Vi øger, forbedrer og tester

Send til en kollega

0.859