23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ankenævn nægter at tage erhvervs-klagesager

En advokat med speciale i bilsager mener, autobranchen spekulerer i, at erhvervsdrivende ikke kan få tvister om reparationer og bilkøb prøvet i Ankenævn for Biler.

TVIST Der bliver ikke noget af at få klagesager, hvor klager er erhvervsdrivende, gennem møllen hos Ankenævn for Biler, også kaldet bilklage.dk. Det undrer advokat Jacob Forman, advokatfirmaet Forman & Rouvillain - selv oprindelig uddannet mekaniker. Han har en klient, som har måttet betale knap 108.000 kroner for reparation af en Nissan Cabstar. Unødigt, vel at mærke, mener advokaten - også omkring sit eget salær på 36.000 kroner til bilejeren.

- Ankenævn for Biler burde også behandle sager, hvor klager er mindre erhvervsdrivende i typisk en meget lille eller enmandsvirksomhed. For jeg mener, at de er at sammenligne med privatpersoner og slet ikke har tyngde nok til at tage kampen op mod aktører i autobranchen. Det prisgiver en stor gruppe bilejere, at ankenævnet afviser klagere med CVR-nummer, ligesom vi heller ikke har kunnet hente hjælp hos foreningen FDMs juridiske afdeling som erhvervsdrivende. Jeg er fuldstændig overbevist om, at aktører i autobranchen bevidst spekulerer i ikke at imødekomme erhvervsdrivende i klagesager, da disse bilejere ikke har samme klage-adgang som private, siger Jacob Forman.

FDM’s adm. direktør, Thomas Møller Thomsen, er formand for Ankenævn for Biler. Han ridser op, at ankenævnets vedtægter begrænser nævnet til kun at kunne behandle klager fra forbrugere, idet der skelnes mellem erhvervsdrivende og private forbrugere.

- Organisationerne bag Ankenævn for Biler har fra begyndelsen været enige om, at nævnet er og skal være et forbrugerklagenævn, hvilket fremgår af vedtægterne. Derfor kan virksomheder ikke få behandlet sager, siger Thomas Møller Thomsen og lader forstå, at det bliver der ikke lavet om på.

Indehaveren af bilen, Niels Rasmussen, Gribskov Stenhuggeri, og Jacob Forman ønsker ikke at anlægge et civilt søgsmål mod Nissan Roskilde som modpart af både økonomiske og retslige årsager.

- Det ville klæde autobranchen at lave et nævn, der afspejler virkeligheden. Frem for at vi er henvist til dyre partsindlæg i retssager, hvor vi skal påvise svært gennemskuelige ansvarsgrundlag, siger Jacob Forman.

Fire måneders reparation

Den pågældende sag, som Ankenævnet for Biler har afvist at behandle, drejer sig om en Nissan Cabstar, som Niels Rasmussen købte i 2011. I foråret 2015 begyndte den at køre dårligt, miste trækkraft og gå i stå efter koldstart. Den blev derfor indleveret til reparation hos mærkeværkstedet Nissan Roskilde, Bekker Larsen Auto A/S.

Over fire måneder forsøgte værkstedet flere gange at finde og udbedre fejlen ved blandt andet fire gange at afmontere og rense dyser, omprogrammere bilen og teste den påmonterede kran.

På grund af kørsel med kranen, via et kraftudtag på gearkassen, ud over de reelt kørte kilometer anførte Nissan Roskilde herefter, at bilen ikke havde overholdt serviceintervallerne, og at taktkæden måtte udskiftes for 35.000 kroner, men at dette ikke nødvendigvis ville afhjælpe motorproblemet.

Simpel ventiljustering hjalp

Bilens ejer havde nu mistet tilliden til værkstedet og kørte til Scania Frederikssund. Her konstaterede en erfaren tekniker hurtigt, at ventilerne blot skulle justeres, og herefter kørte bilen upåklageligt.

Indehaveren af Gribskov Stenhuggeri og advokat Jacob Forman klagede nu til Nissan Roskilde over, hvad de mener måtte være en indlysende og simpel ventilfejl, som denne motortype tilmed skulle være kendt for at lide under, og som et mærkeværksted burde kunne identificere hurtigt.

Dermed kræver ejer og advokat 108.000 kroner refunderet af Nissan Roskilde for, hvad de i brevveksling med værksted og importøren Nissan Europe Nordic kalder "utilladelig uvidenhed om fejlsøgning på et mærkeværksted".

Afviser kulancebetaling

I brevvekslingen forklarer indehaver Karsten Bekker, Nissan Roskilde, reparationen med, at fejlen tydede på utilstrækkelig brændstoftilførsel, samt at bilen var sodet til i indsugning og EGR-ventilen. Testen af kranen fandt værkstedet nødvendig for at vurdere bilens motorstyring, udført af Volvo Tåstrup.

Endvidere anfører Nissan Roskilde, at motorgangen i den pågældende Cabstar hænger sammen med god oliekvalitet og skift efter forskrifterne, da forkæden strammes med olietryk. Skifteintervallet hedder normalt to år eller 40.000 km, dog ved "unormal brug med kran eller trailerkørsel" et år eller 20.000 km. Ifølge Nissan Roskilde angav bilens servicebog, at olien først var skiftet efter godt tre år - nu er servicebogen bortkommet, ifølge bilens ejer på værkstedet.

Nissan Nordic bakker Nissan Roskilde op og afviser at betale kulance i sagen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|instance-web03