23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

CAN - kan ikke fungere...

Det er ikke "bare lige" at montere el til anhængertræk. Westfalia forklarede hvorfor og hvordan.

FEJLSLUTNING Køb vognspecifikke elsæt. Og brug monteringsmanualen minutiøst - i stedet for at tro, man er en rigtig mand ved at smide den over højre skulder som IKEA-samlevejledningen. Det var meldingen fra Westfalia, nu Horizon Global, på Auto-G aftenen i Viborg forleden.

Westfalia ekspederer herhjemme 600-800 træk dagligt, og 30-40 mekanikere ringer hver dag efter hjælp på grund af monteringsproblemer og "besynderlige fejl".

- Vi ser ofte ødelagte moduler, som forleden et lysmodul til 21.000 kroner på en BMW, fordi I ikke følger vores vigtige monterings-manualer. Brug de originale stelpunkter, og monter altid vores enheder de angivne steder på grund af de tilpassede, vognspecifikke ledningslængder, lød det fra Westfalias Tom Rasmussen.

Andre tips var, at biler med venstrestyring i Danmark godt kan have et hørestyret ledningsnet. Og at prøvelamper med glødepærer ikke virker til dagens biler, der kræver LED-prøvelamper. Samt at bilens moduler skal kodes i rigtig rækkefølge - forkert kan ikke spoles tilbage og kræver et besøg hos mærkeforhandleren. Campingvogne fra 2015 er med fuldt CAN-bus og kan ikke umiddelbart "tale" med ældre biler. Det syvpolede stik er yt - sæt altid 13-polet elsæt på. Mange bilmodeller er i dag fuldt CAN-bus styret, og integrerer dermed 70 moduler. Derfor er vognspecifikke elsæt nødvendige for at understøtte bilens sikkerheds- og komfortsystemer.

- I skal vide, at vi ofte er ude for, at bilejere vil tørre grimme fejl på bilen af på den stakkel, der har monteret trækket. Så I skal kunne dokumentere, at I har udført monteringen korrekt, lød det fra Tom Rasmussen. Kodeværktøj kan lejes hos Auto-G grossisterne.

God kundeservice er at oplyse, at der vanker bøde i Italien, hvis ikke manualen til trækket ligger i handskerummet. Og at bilimportører i dag kan afsløre via data fra bilen, at et defekt automatgear skyldes for mange igangsætninger med for tungt læs på krogen...

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156