23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dansker til tops: "Jeg er super stolt - det er rigtig fedt"

Dansk biløkonom vinder stor simulator-konkurrence. Selv ser han mange ligheder mellem spil og den virkelig verden.

BILØKONOM Der var millioner på højkant, kamp om markedsandele og et strengt fokus på visioner og koncepter, da 66 biløkonomer i sidste uge dystede om at drive en simuleret autovirksomhed bedst. For Christian Vestergaard, biløkonom-studerende hos Viborg Bilcenter, sluttede arrangementet NUCARS i Aarhus dog med det ultimative: han og teamet løb med sejren.

- Jeg er super stolt. Det var en fed oplevelse, og jeg har lært rigtig meget om det at drive forretning sammen med en masse andre biløkonomer fra udlandet. Vi var virkelig ikke sikre på, at vi kunne gøre det, men vores sammenhold var det stærkeste, siger Christian Vestergaard, da Motor-magasinet fanger ham mandag på mobilen.

Her er han straks i gang igen med det daglige arbejde i bilhuset i Viborg, der ejes delvist af Christian Vestergaards far, Gert Vestergaard.

Den digitale bølge
NUCARS startede officielt med Aarhus som værtsby den 8. april. I løbet af den følgende uge var 66 biløkonomer fra blandt andet Tyskland, USA, Frankrig, Kina og naturligvis Danmark rundt i den jyske hovedstad, der både bød på et besøg hos det historiske værksted i Den Gamle By, Ejner Hessel, Terminalen og Aros kunstmuseum. Indimellem var der også tid til både en pubcrawl og restaurantbesøg.

- Jeg tror alle blev klogere på hinanden, og hvad det vil sige at drive bilforretning med vidt forskellige, kulturelle baggrunde. Og egentlig kom det lidt bag på mig, hvor meget jeg havde til fælles med en biløkonom fra både Frankrig og Kina, fortæller Christian Vestergaard.

Noget andet, den unge biløkonom i løbet af dagene i Aarhus blev bekræftet i var, at der er maksimalt tryk på den digitale omstilling i branchen. Det betyder, at både små og store bilhuse skal imødekomme en helt ny og digital kundetype.

- Branchen er virkelig spændende, fordi der sker utrolig meget på det her område. Vi skal som bilhus sørge for, at kunden føler sig velkommen og tryg, uanset om de kontakter os på Facebook, hjemmesiden, mail eller telefon. Flere og flere efterspørger og forventer, at ventetiden er skåret ned til nærmest nul. Det skal vi reagere på som branche, forklarer Christian Vestergaard og supplerer:

- Mange digitale tiltag kan dog ikke aflæses på bundlinjen nu og her. Mange tænker sikkert: Jamen sælger vi flere biler af det? Måske ikke på den helt korte bane. Men på den lange bane tror jeg, at de virksomheder, som ikke tager det her seriøst, vil forsvinde.

Biløkonomen fremhæver både sociale medier og ikke mindst video som gode redskaber.

- Vi har flere kunder i den anden ende af landet, der gerne vil have en lille videogennemgang af en bil, de er interesseret i. Det kræver ikke det store af os, men det rykker rigtig meget i forhold til tryghed og gennemsigtighed, siger Christian Vestergaard.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.146|