23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Selvkørende Uber skyld i dødsulykke

Uber stopper forsøg med selvkørende biler efter dødsulykke i USA.

UDLAND En kvindelig fodgænger var i færd med at krydse vejen i Tempe, Arizona, USA, da hun blev påkørt af en selvkørende Uber-bil. Hun døde af sine kvæstelser.

Ulykken er sket sent søndag aften eller tidligt mandag morgen. Det bekræfter politiet i en pressemeddelelse, skriver New York Times.

Kvinden var i færd med at krydse en vej, da bilen kørte ind i hende. Hun døde senere af sine kvæstelser.

Uber-bilen var sat på autopilot, dog med en menneskelig sikkerhedschauffør bag rattet.

Samkørselstjenesten Uber har efterfølgende valgt at suspendere al test af selvkørende biler i Phoenix, Pittsburgh og San Francisco i USA samt i Toronto i Canada.

- Forfærdelige nyheder fra Arizona. Vi tænker på ofrets familie og samarbejder nu med de lokale myndigheder for at finde ud af, hvad der er sket", skriver administrerende direktør i Uber, Dara Khosrowshahi, på Twitter.

Politiet har endnu ikke offentliggjort identiteten på den omkomne.

Flere internationale medier skriver, at der er tale om det første kendte tilfælde, hvor en fodgænger er død efter at være blevet ramt af en selvkørende bil.

Selskabet Uber er indtil videre ikke blevet pålagt ansvaret, oplyser politichefen i Tempe, Sylvia Moir, ifølge San Francisco Chronicle.

- Efter at have set de foreløbige videoer fra bilen, står det klart, at kollisionen ville have været svær at undgå, uanset, hvordan bilen blev kørt, siger hun. Politichefen udelukker ikke, at Uber senere kan blive gjort ansvarlige for ulykken, når efterforskningen er færdig.

Vil sætte Uber tilbage
Selvkørende biler er endnu ikke gearet til, at bilisterne ikke holder øjnene på trafikken, vurderer ekspert.

Selvkørende biler på vejene er ikke længere et sjældent syn. Men bilerne er fortsat afhængige af menneskelige sikkerhedschauffører, og det kan komme bag på nogle.

Det vurderer Rolf Ask Clausen, teknologisk talsmand for ny teknologi ved Ingeniørforeningen, IDA.

- Bilerne kan være selvkørende under normale, trafikale forhold, men de er slet ikke gearet til, hvis der sker noget uventet.

- Derfor kan man ikke bare slå autopilot til uden stadig at holde et vågent øje med trafikken, siger han.

Aftale med Volvo
Uber meddelte i november sidste år, at firmaet havde indgået en aftale med Volvo om at købe “titusindvis af biler“, der skal danne grundlag for firmaets selvkørende bilflåde.

Ifølge nyhedsbureauerne Bloombergs og Reuters oplysninger er der mere konkret tale om en aftale på op til 24.000 biler af SUV-modellen XC90, som skal leveres inden 2021.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.199