FDM Årets første kalenderblad er vendt, og vi har taget hul på 2018 med nye spændende udfordringer for både FDM og bilbranchens forskellige aktører.
Der er ingen tvivl om, at udviklingen omkring connectivity vil tage yderligere fart i det nye år. Det er en spændende udvikling, som langt hen ad vejen kan gøre det nemmere og billigere at være bilejer. For FDM er det dog helt afgørende, at bilejerne har adgang til og råderet over den stigende mængde data, som nye biler opsamler og lagrer. Derfor vil vi også i 2018 følge udviklingen tæt og i samarbejde med vores søsterklubber i Europa arbejde for, at forbrugernes rettigheder sikres bedre igennem EU-lovgivningen, herunder retten til frit at kunne vælge værksted.
De nye muligheder for connectivity, og en stadig større udbredelse af avancerede førerunderstøttende systemer, stiller også nye og større krav til den vejledning og oplysning, forhandlere og importører skal give forbrugerne. Som bilkøber må man kunne forvente at få klare og reelle oplysninger om bilens udstyr og formåen. På samme måde forventer flere og flere kunder også, at bilforhandleren er let tilgængelig via hjemmeside, mail og sociale medier, og som bilsælger risikerer man at miste et salg, hvis man ikke tager de nye kommunikationsformer seriøst.
Vi kunne i året, der gik, glæde os over, at registreringsafgiften igen blev sat ned. Det betyder blandt andet, at danske familier har fået langt bedre råd til at købe en bil, der passer til deres behov. At registreringsafgiften nu i højere grad tager udgangspunkt i bilens miljø- og sikkerhedsmæssige egenskaber er positivt og noget, FDM længe har efterlyst. Men selvom registreringsafgiften nu er blevet sat ned tre år i træk, betaler bilejerne stadig op mod 150 procent i afgift. Vi er derfor ikke i mål endnu, ligesom FDM stadig mener, der er behov for en grundlæggende omlægning af afgiften.
Sidste års afgiftssænkning betyder også, at biler, der opnår de maksimale fem stjerner i Euro NCAP’s sikkerhedstest, får et forhøjet sikkerhedsfradrag på 8000 kroner. Alligevel har FDM kunnet konstatere, at langt fra alle biler sættes ned, når Euro NCAP-stjernerne er i hus. Flere importører forklarer sig med, at der i prisen allerede er taget højde for det nye højere fradrag. Skulle der sidde forbrugere tilbage med en mistanke om, at sikkerhedsfradraget ikke altid havner hos forbrugerne, er det forståeligt. Derfor opfordrer FDM forhandlerne til at angive langt tydeligere, om der i prisen er indregnet et sikkerhedsfradrag, selvom Euro NCAP endnu ikke har testet bilen.
FDM ser frem til endnu et år som forbrugernes vagthund og et fortsat godt og konstruktivt samarbejde med bilbranchen. Godt nytår.
Thomas Møller Thomsen,
adm. direktør, FDM
Connectivitet og reelle bilpriser
FDM: Vi er ikke i mål med bilpriserne, og autobranchen kan gøre det bedre, også hvad angår opkobling og data.