INTERVIEW Thomas Møller Thomsen: Mange har jo læst George Orwells "1984" - og mange frygter sikkert overvågningssamfundet. Hvordan ser du denne problematik?
- Som alle andre bliver også bilisterne allerede i dag ’overvåget’. Det sker både, når vi færdes på internettet eller bevæger os med vores smartphones. Det samme gælder med nye biler, der ikke længere bare bringer én fra A til B, men i stigende grad er blevet rullende dataopsamlere. Det er som udgangspunkt ikke noget, der bekymrer FDM. Det afgørende for os er, at man som forbruger er klar over, hvem der har adgang til data, og hvem og hvordan, de bruges, samt at man har den nødvendige forbruger- og databeskyttelse på området.
Vurderer du, at connectivity er at betragte som en service over for bilisterne?
- Som udgangspunkt er connectivity i biler positivt og en fin service. Det er ikke i sig selv et problem, men tværtimod noget, der kan forbedre både køreoplevelsen og den generelle brug af bilen i det daglige. Sådan burde det også være. Både i forhold til advisering til bilejerne omkring opdateringer, reparationer eller andet.
Den frie konkurrence
Eller er connectivity bilfabrikkernes måde at knytte kunden nærmere til sig - så at sige "eje" kunden.
- Selvom der er meget godt at sige om udviklingen inden for connectivity, er det da en mistanke, FDM godt kan have. Det er en problematik, vi er meget opmærksomme på. Vi ser ingen problemer i, at bilproducenterne forsøger at knytte sig tættere til kunderne og tilbyde diverse ydelser. Der, hvor vi er på vagt, er, hvis det sker på bekostning af den frie konkurrence. For FDM er det helt afgørende, at producenterne ikke får mulighed for at begrænse adgangen til data og dermed skabe et monopol for sig selv. Den del af connectivity-udviklingen følger vi tæt og er meget opmærksomme på.
Kunne det tænkes, at FDM vi indgå i et samarbejde med de frie værksteder som et modtræk mod fabrikkerne?
- Det vil vi ikke afvise. FDM arbejder for de bedst mulige vilkår for forbrugerne, også når det gælder konkurrencen inden for eksempelvis eftermarkedet, som modvægt til bilproducenterne. Så kan vi være med til at skærpe konkurrencen til gavn for forbrugerne, kunne det da være en mulighed.
Og helt præcist: Har FDM og dets søsterorganisationer i Europa hidtil gjort nok for at værne mod udviklingen? Hvis I altså ser den som et problem.
- FDM har i samarbejde med de øvrige europæiske bilklubber gennem flere år fulgt udviklingen inden for connectivity. Både med begejstring og skepsis. Allerede for år tilbage var vi med ’Right to repair’ kampagnen med til at sikre en fri og lige adgang til at reparere biler. I dag er en del af EU-lovgivningen. Det samme gælder databeskyttelsen i EU’s typegodkendelses-direktiv. Det er også i høj grad bilklubbernes fortjeneste, at EU-parlamentet har adopteret tankerne om, at der skal være adgang til den, og at den ikke skal gemmes væk på lukkede servere hos de enkelte bilproducenter.
Farlige forbindelser: overvågning i biler
Hvem overvåger hvem? Og hvad sker der med alt den data?