23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bag rattet i brintbilen

Hvordan er oplevelsen bag rattet i Hondas bil på brint? Føles bilen langsom eller hurtig? Kører den fremragende eller bare underligt?

BRINTBIL Det lyder fremtidsagtigt, ikke sandt? Måske er der ikke ligefrem en snert af Blade Runner over en bil på brint, men så i hvert fald 2025 eller måske 2035.

Men for kendere af elbiler, Nissan Leaf, Renault Zoe og Tesla af enhver slags, er det faktisk omtrent som at komme hjem, at sætte sig ind i en Honda Clarity og sætte afsted. Clarity kører præcist som en elbil. Det vil sige: Hurtig acceleration, ingen motorstøj, men kun lyde fra dækkene mod asfalten og vinden omkring karrosseriet. Og som det helt specielle for en elbil - og altså også for en brintbil: Der kommer jo ingen lyd af nogen art, når man trykker på startknappen. Og der skal ikke skiftes gear.

Men rigtigt mærkeligt er det jo ikke, at en brintbil kører som en elbil - for den er jo vitterligt en elbil. Den får bare strømmen fra brændselscellen på brint i stedet for batterierne på strøm.

Honda Clarity har imidlertid et overraskende særkende: Bilens køreegenskaber. Honda er blandt andet kendt for at bygge biler, der først og fremmest kører godt; altså fjedrer komfortabelt, styrer både hurtigt og præcist.

Og det er præcist sådan brintbilen Clarity kører. Præcist, fast - nærmest sporty. Her adskiller Clarity sig markant fra markedets to andre brintbiler, Toyota Mirai, der er særdeles komfortabelt affjedret og Hyundai ix35 Brint, der jo er en SUV, og derfor kører netop som en - ja, SUV.

Elmotor med 175 heste
Motoren har i øvrigt næsten 175 hestekræfter. Elmotorer og dermed elbiler er jo blandt andet kendt for deres problematiske rækkevidde. At køre elbil bliver hurtigt en oplevelse med for kort mellem tankstoppene. Og der kommer så næste problem: At det tager så lang tid at tanke op.

Anderledes med brintbilen Clarity fra Honda. Ved starten af vores prøvetur, viser instrumentet en rækkevidde på 665 km. Og der var ikke tanket helt op. I øvrigt tager det bare fem-ti minutter at tanke.

Til gengæld er der altså kun foreløbig 12 brint-tankstationer i Danmark; men flere er på vej.

Honda Clarity er endnu ikke i egentlig produktion, og har derfor endnu ingen dansk pris - ligesom den endnu ikke kan købes. Den japanske brintbil er dog af flere grunde Danmarks-aktuel. Danmark og England er udpeget som de to europæiske testlande. Således er en række familier i færd med at leve med en Clarity i hverdagen - for kort tid siden er den anden danske familie blevet brintbil-"ejere."

Og dernæst var København af alle byer i Europa udpeget til at være test-centrum, da europæiske biljournalister i forsommeren fik chancen for at køre Clarity for første gang.

PS: Lige nu er der i alt 11 brintstationer fordelt over hele Danmark. Stationerne er fordelt, så man kan køre overalt i landet på brint.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.189