Skru op for digitalisering og få flere kunder

De nye digitale muligheder kan blive eksportvare for den danske autobranche.

SYNLIGHED En voksende gruppe af kædeværksteder er gode til at skabe omsætning på digitale kunder. De mest succesfulde værksteder er typisk placeret i storbyerne, men en stadig større gruppe mekanikere uden for de mest trafikerede områder i byerne øger indtjeningen, og det er der ifølge værkstedsportalen autobutler.dk en god grund til:

- Hvis et værksted er placeret uden for storbyerne er man tvunget til at gøre en ekstra indsats for at få kunder. Adskillige mekanikere omsætter for over 10 millioner kroner via autobutler.dk - en del af dem er placeret i de mindre byer. De har udnyttet de nye digitale muligheder til at skabe massive fordele online, selv om de rent geografisk er bagud på point, forklarer adm. direktør Christian Legêne. Han peger på, at mekanikerne først og fremmest bruger portalens forhåndsberegnede tilbud, som gør det muligt at sende mange tilbud til kunderne.



- I gamle dage var det vigtigt at have en stor fysisk butik, gerne på attraktive adresser, hvis man ville vise seriøsitet. Sådan er det ikke på nettet. Det hele handler om dit digitale mindset. Hvis du er i stand til at udnytte de mange nye værktøjer, så kan du i princippet give bilejeren en bedre oplevelse uanset din størrelse eller økonomiske formåen, siger han.

Bilbranchens digitale aftryk
Motor-magasinet har via hjemmesiden www.similarweb.com undersøgt branchens synlighed på nettet. Med små robotter bliver de enkelte hjemmesider analyseret for at finde deres placering på Google, i online annoncering, sociale medier, blogs m.m.

Generelt klarer de rent digitale virksomheder sig godt både i forhold til trafik og synlighed. Bilbasen.dk dominerer som den bedst placerede i Danmark med en samlet landeplacering som nummer 77. Det betyder at der i Danmark kun er 76 andre websites, som er mere synlige.

Virksomheder Landeplacering
bilbasen.dk 77

Læs også: Stort nordisk grossist-koncept vælger Digital-Servicebog
biltorvet.dk 830
autouncle.dk 1126
autobutler.dk 1308

Blandt de store bilbrands er resultaterne mere blandede. Selv om bilbranchens største aktører er synlige i traditionelle medier, så falder deres synlighed markant online. Kun enkelte af de store bilbrands klarer sig bedre end rent digitale virksomheder. Volkswagens website er det bedst placerede blandt bilmærkerne med en samlet placering som nummer 505.

Læs også: Nyt samarbejde om digital kvalitetskontrol

Bilbrands Landeplacering
volkswagen.dk 505
toyota.dk 811
ford.dk 1.271
hyundai.dk 1.302

Læs også: FTZ og Digitalservicebog indgår samarbejde
opel.dk 1.559
citroen.dk 1.591
audi.dk 1.645
suzuki.dk 1.704

Læs også: Digitaliseringen - nu er det virkelighed
skoda.dk 1.759
bmw.dk 1.816
mercedes.dk 1.943
peugeot.dk 2.219

Læs også: I video-kontakt med kunden med ny app
nissan.dk 2.604
fiat.dk 8.028
chevrolet.dk 13.873

Værkstedskæderne halter bagefter på nettet

Sådan bliver du mere synlig online

Hvis du vil være mere digital, råder autobutler til at fokusere på fire områder: 

1. Online bedømmelser  Sørg for at have et digitalt værktøj, som sikrer dig kundernes bedømmelser online. Det kan vise sig at blive et af de væsentligste kriterier for, at potentielle kunder vælger din forretning. 

2. Tag imod bestillinger på nettet  Selv om det kan lyde banalt, så er det i dag i praksis ikke muligt at købe, eller foretage en endelig reservation på nettet hos de største danske brancheaktører. Hvis branchen ikke får ændret på dette, vil den blive overhalet af digitale spillere, som har styr på det basale. 

3. Svar kunderne, når kunderne har tid  Hos autobutler.dk følger man løbende de mere end 400.000 kunder. De bedste værksteder er dem, der er i stand til at svare bilejeren, når bilejeren har tid. Det kræver, at man i branchen tænker digitale løsninger, der muliggør, at man er online 24/7 lige som kunderne er det. 

4. Vær mobil  Selv om bestilling af bilreparationer kan være omfattende, bruger langt hovedparten af bilejerne hos autobutler.dk i dag mobiltelefonen til at finde og vælge et værksted på nettet. De senere år er udviklingen eksploderet. Hvor det sidste år var under halvdelen af de besøgende, er tallet vokset, så 55 procent af alle kunder i dag bruger en smartphone eller tablet, når de bruger hjemmesiden. 


Svenske Mekonomen (plads 27.990) er den bedst placerede værkstedskæde på nettet. Autobutler.dk har med en landeplacering på 1308 en klar vinderplatform blandt bilværkstederne, og det er der en god grund til, hvis man spørger direktøren.

- Vi bruger al vores tid på at være i front med digitale værktøjer, der gør det lettere for værkstederne at få nye kunder. Vi er i top på Google, har mobilt tilpassede websites, og sikrer en markant synlighed til værkstederne. Omvendt oplever vi, at værkstedskæderne bliver straffet af Google for deres manglende digitale strategi.

Værkstedskæder Landeplacering
mekonomen.dk 27.990
autopartner.dk 28.358
automester.dk 35.799
teknicar.dk 52.598
autoplus.dk 55.615
carpeople.dk 88.335
dinbilpartner.dk 106.184
hellaservicepartner.dk 150.039

Bosch Car Service er udeladt, da det danske website er en del af US-domæne.

Digital synlighed giver kunder
Hvert år øges danskernes appetit på at handle på nettet og bruge online services. Det giver nogle nye muligheder for branchen. Hos autobutler.dk opfordrer man branchens aktører til at gå sammen med digitale spillere.

- Der kan skabes flere eksportsucceser til gunst for alle i branchen. Men det kræver, at man er klar til at gøre op med traditioner og gå sammen med de nye digitale spillere. I den fysiske verden er der et hovedstrøg for bilforhandlere og værksteder - sådan er det også online - her er det bare langt sværere at få og fastholde sin position, fortæller Legêne. Han peger på at danskerne i forhold til andre lande er så langt foran, at et samarbejde mellem digitale eksperter og bilbranchen kan blive et nyt vækstlokomotiv i branchen.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Sommermagasinet
Verdens bedste klassiker-show

Messen Techno Classica Essen blander fornøjelse og skinnende klassikere for millioner.

Grossist vinder over 3F

OPDATERET. Forbunds konfliktvarsler mod en række au2parts selskaber afvist af Arbejdsretten. CAC er tilfreds, mens 3F ærgrer sig.

Magnussen er utilfreds med teamkollega og niendeplads

Magnussen slutter nier i dramatisk Silverstone-grandprix

Kevin Magnussen tog niendepladsen, mens Sebastian Vettel sejrede i tæt kamp på Silverstone i England.

Haas-chef: Vi skal stoppe med at skade os selv

Nyhedsbrev

Plus

Applus Danmark vender flere års underskud

For første gang leverer synsvirksomheden overskud.

Online Avis Arkiv
Plus

Sommermagasinet
"Jeg har altid været vild med formen"

Flemming Nøhr har noget med Datsun og den særlige form, der minder ham om studietiden.

Dæk af mælkebøtter får forskningspris

Plus

Analyse: Brugtmarkedet viser fremgang

Plus

Sommermagasinet
Udbyder: Almindelige biler er blevet samleobjekter

Plus

Sommermagasinet
Marinbiologen der læste videre til mekaniker

Den højt universitetsuddannede forsker Anders Bang valgte at sige farvel til reagensglas og faglitteratur i akademiker-miljøet for i stedet at skrue i biler - til en langt lavere løn.

Plus

Mekanikernes hjælpelinje

FTZ Bilteknisk Support vil i år hjælpe danske mekanikere i mere end 20.000 sager med problemer.

Plus

Bosch ansætter ny nordisk direktør

Per Boye Rasmussen skal stå i spidsen for Automotive Aftermarket hos Bosch i Norden. Han afløser hollandske Mans Verstijnen den 1. juli.

Plus

Værkstedskæde sætter turbo på indtjeningen

QuickPot har forbedret bundlinjen gennem effektiviseringer og et øget fokus på webshoppen, men manglen på kvalificeret arbejdskraft bremser virksomhedens vækstambitioner.

Kør gokart-ræs og vind den lokale håneret

Plus

Sommermagasinet
Mekanikere er supersælgere

Plus

Sommermagasinet
Klassiske biler kan få deres originale dæk

Stort dæksite har allerede set på området for klassiske biler og vurderet, at forretningsgrundlaget er stort.

Plus

Sommermagasinet
Biler og Rock

Tag en køretur med de mest berømte musiknumre, der handler om biler. Og lyt til numrene på Spotify.

Plus

Sommermagasinet
Når hobby bliver til forretning ruller milliarderne

Klassiske biler og B2B er inden for de senere år smeltet sammen. Langt flere aktører har set et lys i biler med patina.

Plus

Thansen taber penge som autogrossist

Indtoget på den professionelle del af automarkedet har været et dyrt bekendtskab for T. Hansen Gruppen, som alligevel kan notere et overskud på 82 millioner kroner.

Magnussen på Haas-jubeldag: Helt utroligt

Kevin Magnussen var smil fra øre til øre, efter at Haas scorede tredjeflest point af alle teams i Østrig.

Plus

Beder minister om lov til at søge EU-arbejdskraft

Byens Bilpleje mangler kandidater til syv autolakerer-stillinger. AutoBranchen Danmark vil have autobranchen godkendt til at kunne søge arbejdskraft uden for EU.

DM-titel fylder i ordrebogen

Nyslået Danmarksmester i klimateknik, Martin Benjaminsen fra Heden Auto i Ringe, mærker allerede nu gevinsten af sin triumf. Kunderne strømmer til, og en ekstra fyldestation er netop blevet leveret.

Plus 6

DEBAT: Dansen om den varme grød

Plus

Hurtigere saksedonkrafte rammer markedet

Ny lærlingeforening for værkstedernes små alfer

Auto-G grossist køber op og udvider

Lift-mærke bliver komplet i Danmark

Udviklingsteam hos Compac

Plus

Ford svarer på kritik af reservedele

Rådgiver-alliance for SMV'er dannet

Plus

Bilbranchen blander sig i debat om karrosseridele

Fjerde generation er klar i Slagelse

Din bil sladrer om mere end du aner

1

Debat om dele: Pudsig markedsføring

Plus 1

Ford Danmark: Stort problem med alternative dele

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mezzaniner udgør platformen for indretningen i Skanderborg Ungdomsskole

Skab tillid med klima ikon

Biltorvet laver blog for bilforhandlere

[GUIDE] 3 sikre tips til egenkontrol af jeres pallereoler

Nu kan alle lande bruge Digital-Servicebook - slut med km fusk i bilbranchen.

Tillykke til Thy Bilvask med bilvask fra WashTec

Biltorvet forærer ny byttepris-funktion til forhandlere

Modulkontor midt i produktionen gør hverdagen lettere for medarbejdere og ledelse

Kongen af køreglæde – Ford Focus

Nu indføres NemID til køb af bilen

Process Manager | Effektivitet & Kontante fordele | Scandinavia Paint Solution

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Når indpakning af biler bliver en god investering

Tjek vores fantastiske hjemmeside...

Nu kan man lave serviceaftaler i AutoDesktop

Optimer din virksomhed med ProcessManager

Lactosan optimerer produktion med nyt affugtningsanlæg

Fedt på den rigtige måde

Pallereoler på centimetermål udnytter lagerpladsen maksimalt

Piiiift: Volvo V90 CC Ocean Race vinder alle hjerter

Ernst udstødning, direkte fra Tyskland

18 volt støvsuger fra Metabo

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Ny medarbejder hos norm-teknik

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Po...

Send til en kollega

0.257