23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Manden Musk

Hvem er denne Elon Musk, og hvad er det han og Tesla kan med elbiler. For bilproduktion er langt fra hans eneste beskæftigelse. Der er jo også projektet med Mars.

PORTRÆT Elon Musk blev rig og berømt på at udvikle - og senere sælge - betalingstjenesten PayPal. Derudover pønser den excentriske stifter på at sende turister i rummet med sit SpaceX-projekt. Han har tilmed planer om at bygge kolonier på Mars.

Han har også lanceret en vision om at bygge et ultra-højhastighedstog, der kan køre mellem San Francisco og Los Angeles på 30 minutter.

Ideen og teknologien, som er baseret på magnetisme, skal nu afprøves nærmere af et konsortium, der er konstrueret en prøvestrækning og den første prøvetur skal ske inden årets udgang af 2018.

Desuden har han med firmaet SolarCity kastet sig ud i et storstilet solenergiprojekt, der på rekordtid er blevet USA’s største leverandør af solceller med over 15.000 ansatte.

Men tilbage til elbilerne. De kører på lithium-ion batterier, som i princippet er forvokset udgaver af de batterier, de fleste har siddende i deres smartphone. Og batterier anses for at være akilleshælen i en moderne elbil; de er for dyre og for ineffektive.

Derfor er Tesla ved at opføre verdens største batterifabrik, der - når den ventes at stå færdig i 2020 - skal kunne producere 500.000 lithium-ion batterier om året, hvilket svarer til, hvad der i dag produceres i hele resten af verden.

Fabrikken får hjemsted i Nevada i USA og vil beskæftige flere end 6000 ansatte og koster over 30 milliarder kroner at bygge. Fabrikken er et studie i udnyttelse af vedvarende energikilder og effektive produktionsmetoder. Tesla regner med at kunne sænke batteriernes pris pr. kilowattime (kWh) med mere end 30 procent.

Men det er ikke kun til biler, Tesla vil producere batterier. Tidligere har firmaet lanceret en såkaldt Powerwall - et batteri beregnet til montering i private hjem, som skal lagre og levere energi til en husstand eller en virksomhed. Batterierne kan opbevare sol- og vindenergi eller elektricitet fra el-nettet, som kan hentes, når priserne er lavest. Teoretisk set kan de nye batterier gøre et hus helt uafhængigt af det traditionelle el-net.

Det mindste batteri har en kapacitet på 10 kWh - hvilket svarer til almindelig en husstands døgnforbrug, og vil koste omkring 25.000 kroner. Tesla mener, at det nye lagringssystem bliver en del af en ny livsstil, hvor man har solpaneler på taget, el-biler og udnytter elektriciteten, når den er billigst og tilbagesælger eventuel overskudselektricitet. Tesla har meldt fuldstændigt udsolgt af det nye batteri - til trods for, at det for langt de fleste ejere af et solcelleanlæg endnu ikke er en investering, der kan betale sig.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.194