23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Cheferne skal lære at holde fast på medarbejdere

Hvordan holder man på især de unge medarbejdere på et arbejdsmarked, hvor op mod 800.000 danskere skifter job om året.

JOBMARKED Arbejdsmarkedet ændres hele tiden i et tempo, der gør, at man som arbejdsgiver skal have en klar føling med, hvordan netop den generation, som rykker ind på landets arbejdspladser i de her år, ser på alt fra motivation, løn og indflydelse. Det var et af budskaberne fra Christian Kurt Nielsen, der er adm. direktør i Mercuri Urval, da han i midten af november holdt oplæg på det såkaldte Q8 Business Excellence 2017.

Christian Kurt Nielsen, der selv har næsten 30 års erfaringen inden for rekrutteringsverdenen, henviste blandt andet til den store udskiftning, der er af medarbejdere hvert år.

- Alene i Danmark finder der næsten 800.000 jobskifte sted hvert år. En af forklaringerne er, at der fra den enkelte medarbejder stilles enormt store krav til indefrakommende aspekter som motivation, klar ledelse og formål med de daglige opgaver. Tidligere skulle man ’levere for at stige i graderne’. I dag kræves det af cheferne, at de konstant motiverer, sagde Christian Kurt Nielsen på sit oplæg, der fandt sted på Sommer’s Automobile Museum i Nærum.

Her havde energivirksomheden Q8 samlet en række oplægsholdere, der alle havde til formål at se på, hvor autobranchen kører hen i de kommende år - blandt andet med henblik på et jobmarked i konstant forandring.

Noget som især bilsælgere mærker i de her år er den forberedelse som mange kunder gør sig, når de skal købe, lease eller blot kigge på en bil. Den er en udvikling og en tendens, der stille større krav til, hvordan ens arbejdsplads skal tilpasse sin ansatte fremover, forklarede Mercuri Urval-direktøren.

- Og man kommer ikke uden om sociale medier. Vil man rekruttere eller bare have skyggen af chance for at komme i kontakt med de rette kandidater, så skal det foregår på de nyere medier. Det sker typisk i dag med video-jobannoncer. Og de unge ansøgere forventer hurtig reaktion. Ellers går man videre i teksten, fortalte Christian Kurt Nielsen.

Med så generel stor udskiftning af ansatte, der skifter job regelmæssigt, så gav Christian Kurt Nielsen også et par bud på, hvordan man som chef kan forsøge at fastholde sine ansatte, både yngre som ældre.

- Den enkeltes udviklingsmuligheder skal være klart skåret ud. Udefrakommende tilbud om højere løn, en karrierestige og generel anerkendelse skal kompenseres. Og så er vi tilbage ved det med at underbygge selvstædigheden og fordele ansvaret. Det er meget vigtigt, for mange siger også op, fordi de ikke kan lide chefen eller ikke kan se virksomhedens retning klart for sig, sagde Christian Kurt Nielsen.

Hvorfor man er til
En anden af oplægsholderne på mødet var Berit Jebjerg. Hun har 15 års erfaring som HR Manager og ligeledes 15 års erfaring fra bestyrelses-poster i blandt andet Dansk Industri. I dag er hun partner og ledelsesrådgiver i virksomheden PS4 A/S.

Gør formålet klart
Hun understregede pointen om, at især de yngre skal kunne se et meget klart formål med virksomheden og dens visioner.

- Ansatte vil have et ’purpose’ i både arbejdsliv og privatliv. Hvis man vil plante det i hovedet på de ansatte, så skal man meget klart italesætte sine fremtidige planer. Man skal skabe ejerskab, og man skal kunne afkode, identificere og udvikle talenter i langt større udstrækning end tidligere, fortalte Berit Jebjerg på oplægget. Hvis man som arbejdsgiver er med til at lyse vejen med formålet op, så kan man også i højere sikre, at medarbejderne er stolte af deres arbejdsplads og viser den loyalitet, som er afgørende i forhold til de store udskiftninger.

- Noget andet er, at man som organisation glemmer at opfordre deres ansatte til at være nysgerrige. Rigtig mange ønsker måske forandringer, men få ønsker at forandre og tage ansvaret på sig. Hertil kan man lægge evner som det at være agil og det at italesætte visionerne, sagde Berit Jebjerg på sit oplæg.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14|instance-web04