23948sdkhjf

3F varsler konflikt mod au2parts

Grossist føler sig som offer i intern kamp mellem 3F Industri og 3F Transport.

OVERENSKOMST - Vi føler os lidt som offer for en intern kamp mellem to 3F afdelinger, Industri og Transport, siger en ærgerlig CAC-direktør Thomas Jensen til Motor-magasinet.

- Jeg er da ærgerlig over sagen, men der sker intet, før Arbejdsrettens afgørelse, som ventes til årsskiftet, bemærker Thomas Jensen.

- Vi har allerede fået en henvendelse fra et værksted, som har spurgt, om au2parts strejker, og det er ingenlunde tilfældet, fastslår han.

3F Transport har således varslet konflikt med krav om overenskomst mod et af landets største autoreservedelsfirmaer, au2parts, der er ejet af CAC, der igen er ejet af en fond, hvis formål er støtte til samfundsgavnlige, kulturelle eller sociale formål. Sagen er lige nu til hastebehandling i Arbejdsretten.

- CAC har altid været med i DI, og cirka halvdelen af grossisterne er i dag med i DI. Vi vil gerne have ordentlige regler, men vi ønsker kun én overenskomst, siger Thomas Jensen.

Han oplyser, at man har modtaget en liste over 12 medarbejdere, som er organiseret i 3F Transport.

- Men det er kun en lille del af medarbejderne. Desuden var der på listen over de 12 faktisk tre, der var fratrådt - heraf en for tre år siden - og en var sygemeldt, siger Thomas Jensen.

De er ramt

Disse afdelinger har fagforbundet 3F varslet konflikt imod:
AB-Autodele ApS, Kastrup
au2parts Hobro Aps, Hobro
au2parts Midtsjælland, Ringsted
au2parts Fyn ApS, Odense
au2parts Østjylland, Brabrand
Nord-Brems ApS, Aalborg
au2parts Sydjylland, Esbjerg
au2parts Lolland-Falster, Nykøbing F



Begyndte i foråret 17

Ifølge Fagbladet 3F startede sagen i foråret 2017, hvor 3F forsøgte at få au2parts til at underskrive 3F’s lager- og transportoverenskomst.

Au2parts afviste i første omgang, men efter et konfliktvarsel mødtes 3F med ledelsen for virksomheden Carl Christensen A/S (CAC), som blandt andet ejer au2parts.

- Men der var ikke ønske om at indgå den overenskomst, som 3F mener, er den rigtige. Nemlig den overenskomst, der dækker det lager- og chaufførarbejde, der udføres på virksomhederne, siger faglig medarbejder i 3F Esbjerg Transport, Annemarie Bak Stokholm, ifølge 3F bladet.

3F har sendt konfliktvarsel til otte au2parts-firmaer rundt i landet med krav om indgåelse af en lager- og transportoverenskomst.

Det drejer sig om cirka halvdelen af landets au2parts selskaber.

Konflikten skulle have startet 18. oktober, men sagen er i øjeblikket til behandling i Arbejdsretten, og konflikten er derfor udsat, til der foreligger en afgørelse, forventeligt til årsskiftet.

Au2parts strejker ikke

Au2parts har rundsendt denne meddelelse til kunder og medarbejdere:
”Af et netop udsendt 3F fagblad omtales en konflikt mellem nogle af au2parts selskaberne og 3F Transport.
Baggrunden for konfliktvarslet fra 3F Transport er, at man ikke vil tillade de berørte au2parts afdelinger at blive indmeldt i Dansk Industri og herunder tegne overenskomst med 3F Industri, som man allerede har i de øvrige au2parts selskaber og i moderselskabet Aktieselskabet Carl Christensen.
3F Transports konfliktvarsel er nu indgivet til hastebehandling i Arbejdsretten, og 3F Transport har sammen med resten af fagbevægelsen accepteret at suspendere konflikten, indtil Arbejdsretten har afgjort sagen.
Situationen er derfor helt normal og vi fortsætter driften på helt sædvanlig vis uafhængig af den sag, der nu venter på afgørelse i Arbejdsretten.
Der strejkes derfor IKKE i au2parts, som der ellers florerer rygter om.”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097