23948sdkhjf

Ophæng fjerner ulemper ved forhjulstræk

Efter tyske ZF’s køb af amerikanske TRW kan man nu sælge et komplet hjulophæng.

OE-DELE Mange af de besøgende mekanikere på au2messen i Roskilde forleden kunne lure på ZF-standen, at det udstillede såkaldte Corner Module - komplet hjulophæng med bremser - er til Audi A5/A6.

Der er tale om et avanceret multilink-styretøj i aluminium med to øvre og to nedre bærearme, der så at sige fjerner ulemperne ved at have forhjulstræk, idet ophænget ændrer hjulvinkler og geometri ved acceleration og deceleration ved henholdsvis at vinkle hjulene indad og udad.

Mekanikere lurer ophav

- Det er sjovt at se, når mekanikerne diskuterer denne helt nye model, som TRW har udviklet, og ofte straks kan se, at det er til Audi. Mange kender til den øvre store bolt, der kan drille, fordi den korroderer på Audierne - og her skal man passe på med at begynde at varme op, for det vil næsten helt sikkert ødelægge alu-armen, siger sælger hos ZF Aftermarket, Martin Lauritzen.

ZF lover problemfri installering af styretøjsmodulet takket været pasformen af komponenterne. Corner Module benytter en såkaldt Foundation Brake Caliper, som har plads til en større skive og klodser ved uændret fælgstørrelse. Og ophænget byder på et mindre vibrationsniveau da bremseklodserne bevæges på guiding pins.

Alt under paraplyen nu

At ZF kan have Corner Module med på udstilling skyldes, at ZF for et par år siden købte TRW og således har tilføjet den amerikanske udvikler og producent i familien, der også omfatter Lemförder og Sachs - alle fire som OE leverandører til også bilfabrikkerne. Det er således TRW, der har brugt adskillige millioner kroner på at udvikle Corner Module til Audi.

- Dermed har vi nu fået alt under paraplyen, både støddæmpere, styretøj og et bremseprogram, fortæller Martin Lauritzen.

ZF Friedrichshaven købte i 2015 amerikanske TRW Automotive for 70 milliarder kroner, så det samlede selskab blev verdens næststørste auto-leverandør - efter Bosch - med en fælles omsætning for cirka 285 milliarder kroner og 138.000 ansatte på 230 fabrikker. ZF ønskede især at købe TRW for at gøre sig klar til en tidsalder med selvkørende biler, og alt hvad denne teknologi medfører.

9-trins fuldautomatisk gearkasse
Med på udstillingen var også en nyudviklet og meget kompakt og let 9-trins ZF fuldautomatisk gearkasse, udviklet til Ford Chrysler og Land Rover og produceret i USA – med torque converter og uden kobling og svinghjul. Fordele: Hurtige og smidige gearskift med brændstofbesparelse på 10-12 procent. ZF understreger vigtigheden af olieskift til gearkassen af hensyn til problemfri og lang levetid, og hertil fører ZF sin egen olie med de nødvendige specifikationer. Virksomhedens danske kompetencecenter holder til i Taastrup, der også betjener militær og tunge erhvervskøretøjer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095