Udpinte småmotorer kræver topdele

Det kan blive dyrt for værksteder og bilejere at købe for ringe komponenter til downsizede motorer, der skal præstere voldsomt, advarer Nissens.

TEKNOLOGI Tidligere kunne værksteder langt hen ad vejen benytte billige komponenter på markedet. Men med stadig stigende miljøkrav til downsizede motorer, der skal levere som aldrig før, er det nødvendigt at stille krav til motorens komponenter, advarer Nissens. Med andre ord kan nye og strammere Euronormer gøre det for dyrt at købe billigt.

I...

Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til alle nyheder og artikler på Motor-magasinet.

Opret abonnement

Ring til abonnementsafdelingen på tlf. 4485 8899

Allerede abonnent?Log ind



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Aksel Andersen
Vi skal måske huske at have helt styr på fakta her i sammenligningsgrundlaget. Den nævnte Porsche Turbo med 408 hk er altså helt tilbage fra den gang hvor 911eren stadig var luftkølet - vi snakker altså modelår 1995-1998! En sådan motor kører for øvrigt uden problemer 500.000 km. hvis den passes korrekt - tror godt vi alle ved at der ikke er samme levetid i en moderne downsizet motor.
GT3 motoren der også sammenlignes med er en sugemotor som naturligvis har en anden grænse for literydelsen end en turbomotor....
Jeg vil ikke på nogen måde nedgøre præstationen down-sizede motorer leverer - men at lave en populistisk sammenligning som her fyldt med fejl synes jeg ikke tjener sagen særlig godt.
Venlig hilsen
Niels Hedebo

Kim Lesanner
Du har delvis ret, idet vi fik byttet lidt rundt på tallene. Vi skrev 3.6 L med 408 hk og 113 hk pr liter (med turbo). Der skulle have stået 3.6L med 480 hk og 133 hk pr liter (med turbo), idet vi fik en korrektion fra Nissens, som også har sendt nedenstående replik på din kommentar:
”Tallene for Porschen gælder en dyr og avanceret sportsvogn til en nypris på over 3.000.000 kroner, men som alligevel har mindre litereffekt end en Ford Fiesta. Der er 22 til salg af dem på bilbasen, og det er årgange imellem 2007 og 2012.
Når du skriver, at en Porsche-motor som denne kan køre 500.000 kilometer, må du være en meget glad og optimistisk Porsche mand. En boxermotors største ulempe er, at den ikke bliver smurt i toppen af cylindrene ved opstart, da cylinder-rækkerne ligger vandret. En anden ulempe med de lidt ældre luftkølede motorer er, at varmen i motoren ikke er særlig stabil pga. ukontrollerbar luftkøling.
Porsche er dog generelt i super høj kvalitet, det skal de have.”

Red.

Aksel Andersen
Jeg er indrømmet en optimistisk Porsche mand - men det bunder dog i 40 års reel erfaring med de ældre Porscher inklusive motorrenovering der har nået den nævnte kilometerstand. Med de rigtige kvalitetsdele, omhyggelig opbygning og god olie kommer man langt - men det kræver selvfølgelig også fornuftige ejere som har lidt mekanisk empati og et fornuftigt kørselsmønster. Her er det nok lidt lettere at være en ældre Porsche end en "hverdagsbil" :-)
Venlig hilsen
Niels Hedebo

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Fremtidens Autobranche
"Den anden verden" bliver enorm i værkstedsbranchen

Som det første sted i verden kan mekanikere afprøve Augmented Reality (AR) i Danmark. Ifølge kursusleder vil AR ændre fundamentalt på den måde, man fejlfinder og reparerer biler på i nær fremtiden.

Plus

Fremtidens Autobranche
Auto-folket kan lige så godt vænne sig til AR

Augmented Reality har eksisteret i over ti år, men først nu er teknologien moden og dukker op flere og flere steder i autobranchen - både på værkstedsgulvet og i salgslokalet.

Super grossist-opkøb

Friske svende er færdige på Fyn

Fremtidens Autobranche
Hackere truer de forbundne biler

Nyhedsbrev

Danske vindere af auto it-projekt

CDK Globals danske afdeling vandt den årlige internationale udviklingskonkurrence Hackathon over et døgn med projektet Connected Workshop.

Online Avis Arkiv

Helle for et juleeventyr

Plus

Der er opbakning til bøderus mod ulovlig tuning

Det bliver endnu dyrere at blive snuppet for ulovlig chiptuning efter første gang. Flertal for Enhedslistens stramninger, der forhøjer bøden til 30.000 kroner i værste tilfælde.

Plus

Fremtidens Autobranche
OBD-krigen rykker ind på markedet for autogrossister

Både grossister, importører og teleselskaber kæmper om adgangen til bilers OBD-stik.

Plus

"Ensartethed skal tages meget alvorligt"

Udstødningssystemer, katalysatorer og dieselpartikel-filtre skal have samme dokumenteret effekt, OEM eller ej.

Tjek: Så stor må julegaven til svenden være

Få styr på skattereglerne for, hvad man må give medarbejderne i julegave uden at de bliver beskattet.

Plus

Euro VI-systemer får det store skub nu

Fuld fart på Autospecialisten

Fra opstart af eget værksted til specialist med succes på kun to år på Aalborg-værksted.

Plus

Når garantien ikke dækker

Plus

Service-app skal udbredes som europæisk standard

Digitalservicebogs nye app til dokumentation af servicearbejde er en godkendt måde at registrere på i forhold til fabriksgarantier.

Racer-netværk på fynsk værksted

Nicolaj Møller Madsen har samlet trådene på faderens værksted, Særslev Auto i Søndersø.

Plus

Dansk autobranche får én med ’spanskrøret’

Spanske AS, der siden 1973 har sat sig hårdt på udvikling af emissionsteknologi, skruer op for indsatsen i Danmark.

Plus

Høje forventninger til værkstedet

Fire ud af fem danskere mener, at et ordentlig udført arbejde er at forvente fra deres bilmekaniker.

Plus

Lak-vejen frem et race i effektivitet og samarbejde

Indbudte forsikringstaksatorer på Lak & Knowhow-dagen fik indblik i lakbranchens udfordringer som underleverandør til karrosseribranchen.

Plus

Sådan sættes de rigtige flueben i lakarbejdet

Portal offentliggør online-bedømmelser

Autobutler.dk gør det muligt at søge i kundernes værkstedsbedømmelser på nettet.

Plus

Danske autofolk vinder fornem britisk miljøpris

Firmaet Amminex belønnes for virksomhedens udvikling af NOx-system til tung transport.

Plus

Lakerere kan ikke erstattes af robotter

Den tekniske udvikling og trends hos bilfabrikkerne er individuel lakering via robot-teknologi.

Produkt-aften med bland-selv tema

Ny boss i dækfirma

Bosal lukker afdeling i Aarhus

Tracker klar i Danmark

Karrosseri-jubilæum

Danskernes vinterdæk bliver sikrere - takket være ukendt ordning

1. advent: Kan du finde de rette medarbejdere?

Rattet Rundt med motorsporten

Autoplus i samarbejde med Digitalservicebog

København tættere på Formel 1

Plus

Kendt dækmand siger stop

Tryghed på tanken vægtes meget højt

Første messe for FTZ-topchef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Topløs model svinger sig i top

Ny eksportauktion fra BCA Sverige pr. 11. december

DENIOS Bio. X - Industrielle rengøringsborde

Flyd med i Land Rover Discovery

Modstrøm reducerer fitnesscenters energiforbrug med 25 procent

Nederman julekampagne Friskluftslangerulle.. KUN 3.500,00 alt inkl.

Dansk service-app som europæisk standard

Find og vind - 2. søndag i advent

Små opsamlingskar fra DENIOS

En Kia til storbyen

Honesten og Poleringsskiver til skæreværktøj.

LEO Locative - sparer dig tid!

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg og kemikalier hos Nordic Power Convert

Biltorvet ansætter gigant fra bilbranchen

Kvalitets røreværker til IBC’er fra DENIOS

REMIUM VALSER til poleringsmaskiner, til slibning af stål, rustfrit stål og ikke-jernholdigt metal.

JO Hydraulics A/S repræsenterer Filtrec i Danmark

Nyhedsbrev fra SINDBY

Hvordan kan jeg nemt spare på energien?

Vind en julekurv hver søndag

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye pro...

Rustfri og syrefast røreværk til tromler fra DENIOS

Luksus på landet - Isuzu D-Max Black Edition

Opbevaring, transport eller destruering af vandforurenende medier

AT Biler gør dækkene mobile

Send til en kollega

0.527