BILSALG Det er ikke nogen dårlig tid at være bilimportør. For syvende år i træk er der solgt flere biler end året før, og Top 100’s analyse viser, at det boner ud hos bilimportørerne, lige fra Volvo med et overskud på knap 4,5 mio. kr. før skat, til Semler, der tjente over en halv milliard i 2016. Men der var to importører, der ikke klarede sig helt så godt, som forventet.
Det hæderkronede tyske mærke BMW præsenterer et overraskende dårligt resultat før skat i 2016. 67 procent er de gået tilbage, fra 48 mio. kr. i 2015 til 16 mio. kr. i 2016. Ifølge BMW selv, er der tre hovedårsager til det skuffende resultat, forklarer Mette Bøgeskov Lolholm, Corporate Communications Manager hos BMW Danmark A/S.
- Årsresultatet for 2016 er lavere end 2015, hvilket er forventeligt og primært skyldes tre ting: For det første historisk skarp konkurrence i premiumsegmentet i 2016 med en aldrende BMW modelportefølje. For det andet andre omstændigheder end forventet i 2016 for elbiler og plug-in-hybrider på grund af ændrede afgiftsregler og dermed efterspørgsel. Samt også på grund af lavere gensalgsværdier generelt.
Italiensk oprustning
BMW er ikke eneste importør, der fyrer på færre cylindre. FCA Denmark A/S, storfamilien der dækker Fiat, Alfa Romeo, Jeep og Fiat Professional, har været ude på lidt af en rutsjebane-tur. Top 100-analysen viser et resultatet før skat, som i 2014 lå på 10 mio. kr., i 2015 på 41 mio. kr., mens resultatet ender på 12 mio. kr. i 2016. Det er en tilbagegang på 70 procent.
Ifølge Steffen Holm, der er pressechef hos FCA Denmark A/S, er der flere grunde, men først og fremmest et vigende Fiat-salg.
- 2015 var et rigtig godt år for os, især på privatleasing og på grund af et favorabelt produktmix, blandt en ny Ducato. I 2016 blev konkurrencen i de segmenter, vi hidtil har været rigtig stærke på, med blandt andet privatleasing, skærpet - og der kom flere nye mærker med på privatleasing.
2017 byder til gengæld på en oprustning for FCA Denmark, som får flere dedikerede kræfter med en ny country manager, ny fleet manager, ny marketing manager og en styrket Fiat Professional organisation. Samtidig er der høje forventninger til de kommende modeller, forklarer Steffen Holm.
- Vi har introduceret vores nye Fiat Tipo, som er et glimrende produkt, der passer perfekt til det danske marked. Vi har nu et komplet modelprogram hos Alfa Romeo med de nye anmelderroste Giulia og Stelvio, og vi vil sidst på året introducere en spændende ny Jeep Compass. Med den nye organisation, og et komplet produktudvalg, kan vi nu bedre angribe i alle salgskanaler. Alt dette, sammen med en ny markedsføringsstrategi, skal vende udviklingen, siger Steffen Holm.
Tilbagegang i et stigende marked
Både BMW og FCA har været hårdt ramt af forældede modelprogrammer. Begge importører går markant tilbage på trods af et bilmarked, der igen sætter rekord.