23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Importørerne trådte let på indtjeningsbremsen - men millionerne ruller videre

Bilimportørernes omsætning følger i slipstrømmen på det rekordhøje bilsalg, men indtjeningen kan ikke helt holde hjul med sidste års høje niveau.

TIPTOP Elleve af analysens tolv importører kan se tilbage på et 2016 med omsætningsvækst. Heraf markerede otte aktører sig med tocifrede vækstrater. Kun FCA - det tidligere Fiat Group - gik tilbage i et ellers stigende marked, hvor tendensen går mod flere salg af større biler med højere avance og potentiale for salg af ekstraudstyr.

Samtlige importører tjener fortsat millioner af kroner - lige fra Volvo med et overskud på knap 4,5 mio. kr. før skat til Semler, der tjente over en halv milliard i 2016. Men hvor bundlinjerne voksede hos samtlige importører i 2015, var det sidste år kun halvdelen, der forbedrede resultatet før skat.

Når segmentets samlede resultat alligevel steg med 8 procent, skyldes det primært Semlers fremgang på 22 procent, da de rundt regnet noterer sig for en tredjedel af den samlede bundlinje. Semler tilskriver blandt andet en overraskende høj efterspørgsel æren for det gode 2016. Undlades Semler fra ligningen, gik de resterende 11 importører frem med blot 2 procent - eller 21 mio. kr. - før skat mod en fremgang på 80 procent i 2013. Det gennemsnitlige resultat per medarbejder er fortsat - sammenlignet med andre brancher - højt. Hver medarbejder tjente 1,4 mio. kr. i 2016. Og det er godt og vel 300.000 kr. mindre end året før trods stigninger hos Semler, Interdan, Toyota, Ford og Opel.

To af de mindste sprang højest

Opel og Ford må dele pokalen for årets indtjeningshøjdespringer i 2016, idet begge selskaber forbedrede resultatet før skat med 74 procent. Med en omsætningsvækst på 40 procent bunder Opels succes i vundne markedsandele og øget volumen, mens Ford, ifølge virksomheden selv, gik fra en markedsandel på 8,3 procent i 2015 til 8,1 procent i 2016.

Interdan Bil leverede sidste år en toplinjefremgang på 25 procent, kun overgået af Opel. Væksten skete både organisk, med Peugeot 208 som topsællert, og via overtagelsen af importen af Citröen og DS i Danmark. Begge dele slog også igennem på bundlinjen, som Interdan øgede med 42 procent - de indtager dermed en tredjeplads i segmentet i forhold til vækst i indtjeningen.

BMW og Fiat i pit

BMW og FCA forringede resultatet før skat med henholdsvis 67 og 70 procent sidste år. Hos FCA kan det dårlige resultat forklares ved faldende markedsandele samt stigende salgsomkostninger trods faldende omsætning. For BMW’s vedkommende skyldes faldet umiddelbart også, at salgsomkostningerne er steget proportionelt mere end omsætningen. Begge selskabsledelser udtrykker dog tilfredshed med udviklingen i det forgangne år.

Toyota får mest ud af anstrengelser

Toyota gik frem på både top- og bundlinje sidste år, hvor især salget af hybridbiler smittede positivt af. Præstationen kaster segmentets bedste indtjeningsevne af sig med en overskudsgrad på 6,2 procent og en afkastningsgrad på 27 procent, selvom begge dele var mindre end i 2015.

At indtjeningen sakker bagud hos importørerne som helhed understreges af, at kun Semler, Interdan, Ford og Opel forbedrede deres afkastnings- og overskudsgrader i seneste regnskabsperiode. For begge ovenstående indtjeningsparametre, samt egenkapitalens forrentning, gjaldt, at gennemsnittet hos importørerne faldt i 2016.

Trods den faldende indtjeningsevne blandt importørerne tyder intet på, at tanken er ved at være tom. Bilsalget buldrer videre i 2017, og mange aktører opdaterer forretningerne, så der tages højde for digitalisering, nye teknologier, øget gennemsigtighed og ændrede forbrugspræferencer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078