KONKURRENCE Det er blevet svære at tjene penge på biludlejning i Danmark. Sådan lyder beretningerne fra udlejningsvirksomhederne i kølvandet på en ændring i registreringsafgiftsloven, der har øget flådeomkostningerne. Samtidig strammes konkurrencesituation på grund af nye spillere og forretningsmodeller, der afspejler sig i regnskaberne.
Analysen af de danske biludlejere viser, at branchens samlede resultat før skat næsten blev halveret fra 2015 til 2016. Faktisk voksede bundlinjen kun hos Avis blandt de fem virksomheder, der analyseres på*.
Det markante fald i indtjeningen kan især tilskrives tilbagegang hos segmentets største aktør, Østergaard Biler. Østergaards resultat før skat faldt fra 87 mio. kr. i 2015 til 43 mio. kr. i 2016 trods en stort set uændret omsætning. Østergaard afdramatiserer en del af faldet ved at fremhæve 2015 som et ekstraordinært år. Men bundlinjen var trods alt så mærket af den højere registreringsafgift og øgede konkurrence, at den viser det laveste resultat under Ree-familiens ejerskab. Østergaard Biler kom i foråret på nye hænder, da Karsten Ree solgte biksen til Europcar.
Hertz og GoMore i rødt
Renset for Østergaards påvirkning skar de resterende fire aktører alligevel en tredjedel af overskuddet. Det skyldes blandt andet, at Hertz (First Rent A Car) præsenterede det første negative resultat før skat siden 2013. Også GoMore endte, trods sit første positive bruttoresultat, i rødt, men det er i sig selv ikke alarmerende for en relativt nystartet virksomhed. GoMore-ledelsen finder da også 2016-resultat tilfredsstillende trods en forringelse i forhold til 2015.
To på erobringstogt
Både Sixt og Avis udbyggede omsætningen i Danmark sidste år. Men hvor Avis løftede bundlinjen, gik Sixt tilbage. Begge selskaber udtrykker tilfredshed med at vinde frem i det konkurrenceprægede danske marked. Hos Sixt tjente man da også sidste år 80 procent mere end i 2013, mens Avis har vekslet et tocifret millionunderskud i 2013 til et resultat før skat på knap 16 mio. kr. - branchens næsthøjeste.
Alle tre virksomheder, som opgiver omsætning, Østergaard Biler, Sixt og Avis, forringende overskudsgraden sidste år - og gennemsnitligt faldt den fra 12,5 til 8,5 procent.
Note: * Lej Et Lig Biludlejning undtages fra analysen, idet virksomheden grundet genopstart reelt kun har ét, i analyseøjemed, brugbart regnskab. Trods sit kun andet eksistensår i comeback-selskabet generede Lej Et Lig et resultat før skat på 2 mio. kr. sidste år.
Sværere baneforhold for biludlejerne
Nye markedsforhold med ændrede forretnings-modeller er især gået ud over det nu Europcar-ejede Østergaard Biler.