STORDRIFT Seks ud af ti bilforhandlere tjente i 2016 flere penge end året før. Samlet set voksede resultatet før skat med 4,2 procent til 945 mio. kr. Stigningen er dog ikke i samme liga som året før, hvor den fælles bundlinje voksede med 58 procent på baggrund af forbedringer hos 83 procent af virksomhederne.
Også andelen af forbedringer på toplinjen er faldet en anelse, men samlet fortsatte både omsætning og bruttofortjeneste med at stige sidste år. Fremgangen bæres primært af det rekordhøje bilsalg, hvor det for forhandlerne er ekstra positivt, at der sælges flere større biler med højere avance og bedre muligheder for at hente penge på ekstraudstyr.
Selvom mange forhandlere ikke kunne holde indtjeningsfarten ind i 2016, viser det voksende marked sig alligevel på bundlinjerne. Således leverede kun tre aktører underskud i 2016. Forrige år satte syv forhandlere penge til, mens der i 2014 og 2013 var henholdsvis 10 og 15 virksomheder med underskud.
Genganger på førstepladsen
På toppen af indtjeningslisten finder vi igen ALD Automotive, der primært beskæftiger sig med fleet management. ALD beholder sin plads på indtjeningspodiets øverste trin, selvom Taastrup-virksomheden havde et fald på 12 procent i forhold til 2015. På anden- og tredjepladsen finder vi Ejner Hessel Holding og Autohuset Vestergaard Holding.
En af indtjeningshøjdespringerne er BMW- og Mini-forhandleren Jan Nygaard, som fordoblede bundlinjen til 20 mio. kr. i 2016. Jan Nygaard har tre afdelinger spredt i det Storkøbenhavnske område med bilhuse i Lyngby, København og Ishøj. Det gode resultat skyldes ifølge premium-forhandleren selv en stigende omsætning, der sammen med kontrollerede omkostninger giver udslag i regnskabet.
En anden positiv bundlinjehistorie er Dahl Pedersen, der forhandler Volvo, Renault og Dacia. Bilhuset, med afdelinger i Skive, Viborg og Holstebro, fordobler ligeledes overskuddet, således at det i 2016 lyder på 13 mio. kr.
Lagerhåndtering sender aktør mod bunden
Mens andre større forhandlere som Ejner Hessel, Autohuset Vestergaard og Via Biler lukrerede på det voksende bilmarkedet, så gik Bjarne Nielsen Holding voldsomt tilbage på indtjeningen med 200 procent fra 13 mio. kr. til et underskud på minus 14 mio. kr. i 2016.
Virksomheden skyder i sin nyeste ledelsesberetning selv skylden på et utilfredsstillende vognsalg i underafdelingen Bjarne Nielsen Herning, som ikke udnyttede overhalingsmuligheden i et ellers gunstigt marked. Samtidig får uhensigtsmæssig lagerhåndtering, og dermed tunge nedskrivninger, en del af skylden, hvorfor året anses som et år, der har været præget af helt ekstraordinære omstændigheder.
Udover Bjarne Nielsen vekslede også Auto Centro overskud til underskud, mens Helle Auto fortsætter rækken af røde resultater.
Anden har vokseværk
Realiserede og planlagte konsolideringer fylder meget blandt bilforhandlerne. Det viser en analyse, som Bilbranchen i foråret foretog blandt sine medlemmer. Et eksempel er Andersen Biler, der med opkøbet af Kjærgaarden Auto i sommeren 2016 er vokset til dobbelt størrelse på blot to år. Opkøbet var med til at sende omsætningen i vejret med 50 procent, mens højere personaleomkostninger, afskrivninger og finansielle omkostninger kostede på bundlinjen i forhold til året før.
Noget tyder også på, at de store aktører har en fordel. I hvert fald findes fem af de syv højeste omsætningsvækstrater hos forhandlere med en toplinje på omkring en milliard og derover. Undtagelserne er Djarlo Automobiler, der sælger Toyota, Alfa Romeo, Jeep, Fiat, samt Autohave, der har overtaget aktiviteterne i Faaborg Bilcenter.
Bilforhandlernes vækst på bundlinjen i frigear
Store aktører har tilsyneladende fordele - fem af de syv højeste omsætningsvækstrater er hos forhandlere med en toplinje på omkring en milliard og derover.