23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

2016 sled på indtjeningen i reservedelsbranchen

Reservedelsaktørerne leverede over en bred kam voksende toplinjer sidste år, men de fleste tabte også en smule momentum på bundlinjen.

DELEØKONOMI Omtrent to tredjedele af virksomhederne blandt reservedelsaktørerne, der opgiver omsætning, gik frem i 2016. Og billedet er det samme på bruttofortjenesten, som samlet steg med 7,9 procent sidste år mod 10 procent året før. Segmentets største aktør, totalleverandøren FTZ, leverede rekord på både top- og bundlinje sidste år og påvirker dermed billedet markant. Det samme gør den næststørste spiller, Nissens, med en toplinjevækst lige under 20 procent. Men selv renset for de to største steg både omsætning og bruttofortjeneste for segmentet.

En del af fremgangen hos FTZ skyldes, at konkurrenten Mekonomen drejede nøglen om for et par sæsoner siden og sendte kunder videre til især FTZ og øvrige grossister, herunder T. Hansen. Ellers forklarer FTZ-direktionen, at det primært er effektiviseringer, der driver fremgangen i et marked præget af hård konkurrence og faktiske prisreduktioner.

Høje vækstrater hos flere

Mens FTZ’s bruttoresultat steg med 9,5 procent, opnåede ti andre reservedelsvirksomheder tocifrede vækstrater i bruttoresultatet - Webasto og Borg Automotive opnåede endda vækstrater på over 30 procent. De gode takter hos refabrikerings-virksomheden Borg Automotive fik i foråret 2017 industrigiganten Schouw & Co. til at købe aktiemajoriteten i den Silkeborg-baserede virksomhed. Også Robert Bosch voksede markant, som man kan se af tabellen, dog var det ikke auto-forretningen, der trak væksten i 2016.

De store sætter farten - flere sakker bagud

Også på bundlinjen er det FTZ og Nissens, der ved første øjekast stjæler billedet. En summering af alle bundlinjerne viser, at reservedelsbranchen gik frem med 8,3 procent før skat i 2016. Men ser man bort fra udviklingen i de to største bundlinjer, slår måleren ud på et lille plus under 1 procent. Og det er til trods for, at Dinex, Dansk Bilglas, Webasto, Borg, Würth, Avant, Elektro Partner og Exide alle øgede indtjeningen med mere end 50 procent. Årsagen til bundlinjeopbremsningen findes blandt den store andel af reservedelsvirksomheder, der ikke kunne holde farten fra 2015 ind i 2016. Kun lidt over halvdelen af virksomhederne forbedrede således bundlinjen sidste år, mens andelen næsten var to tredjedele året før. Det betyder også, at det gennemsnitlige resultat før skat per medarbejder faldt fra 193.000 kr. til 148.000 kr. i 2016.

Sort flag til SBS og Carglass

Blandt branchens mest bemærkelsesværdige fald er Scandinavian Brake Systems, SBS, som i 2015 tog et massivt tab på den nu lukkede forretningsenhed Notox. Men hvor de forsættende aktiviteter gav plus forrige år (se tabellen), kom bremsevirksomheden ud med underskud før skat i 2016. Den negative udvikling hos SBS’ automotive del tilskrives blandt andet et skifte i omsætningsfordelingen fra højindtjeningsmarkeder til lavindtjeningsmarkeder.

Også Bosal og AGC Automotive Glass gik fra sorte til røde tal sidste år. Og dermed rummede reservedelssegmentet seks underskud i 2016 mod fire året før. Carglass og Theis Bendtsen Lyddæmper-Central barberede begge underskuddene ned. Til gengæld gik det fra ondt til værre hos F. Bülow & Co., der per 1. september i år er opkøbt af Avant Denmark, mens Sika rettede op i tide og vekslede underskud til overskud.

Hos Carglass betyder endnu et underskud i rækken, at egenkapitalen snart er sat over styr. Blandt reservedelsvirksomhederne steg egenkapitalen ellers procentuelt og nominelt mere end balancesummen, ligesom den gennemsnitlige soliditetsgrad er gået 3,6 procentpoint frem fra 2015 til 2016. Carglass befinder sig også i bunden, når afkastningsgrad og egenkapitalens forrentning sammenlignes i segmentet, men trods dette øgede glasvirksomheden sin stab af ansatte med 18 procent sidste år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125