DRIFTING Dækbranchen har de seneste år vristet sig fri at det indtjeningsdødvande, der tilbage i 2013 medførte røde bundlinjer hos fire ud af ti aktører i branchen. I 2016 var det - som i 2015 - kun Euromaster, der leverede underskud.
Euromaster barberede dog, som lovet i sidste års Top 100-udgivelse, adskillige millioner af underskuddet i 2016 og forventer yderligere fremgang i indeværende år. Seks andre dækvirksomheder forbedrede også bundlinjen. Nordisk Dæk Imports forbedring på godt 35 mio. kr. før skat sender indtjeningen i den samlede branche i vejret 245 procent. Men selv renset for NDIs store overskud og Euromasters underskud vokser den samlede bundlinje med 42 procent. Således mere end fordobler Continental, Bridgestone og Goodyear Dunlop alle bundlinjerne.
Continental blev med en stigning på 172 procent højdespringeren, når man sammenligner bundlinjer i 2015 og 2016. Virksomheden forklarer fremgangen med øgede markedsandele på et stabilt stigende marked.
Ovethi, Yokohama og Strini noterede sig alle for bundlinjefald i seneste regnskabsår*. Ovethi forklarer en del af den negative udvikling med investeringer i driftsmateriel og biler for 1 mio. kr., men betegner resultatet som værende ikke tilfredsstillende. Yokohamas resultat er derimod på niveau med forventningerne, mens segmentets klart mindste aktør, Strini Tires, ikke kommenterer på resultatet i deres ledelsesberetning.
Euromasters røde bundlinje resulterer i en negativ egenkapital i 2016. Selskabet vil dog ifølge ledelsesberetningen modtage minimum 34 mio. kr. i kapitalindskud fra moderselskabet i 2017.
Indtjeningsevnen ruller godt
Omsætningen steg hos fire af de fem dæk- og fælgvirksomheder, der leverer sammenlignelige tal, hvilket er helt i tråd med den generelle udvikling. Til gengæld skiller dækfirmaerne ud ved også at forbedre de fleste indtjeningsparametre såsom resultat per medarbejder, overskudsgrad og afkastningsgrad for branchen som helhed.
Branchens største aktør, NDI, høster fortsat frugterne af en overstået optimeringsproces for nogle år tilbage og har mere end fordoblet overskudsgraden siden 2013. Fra 2015 til 2016 voksede omsætningen hos NDI med knap 1 procent, men fordi indtjeningen igen skød i vejret, steg overskudsgraden fra 3,3 til 4,6 procent.
Også Continental, Bridgestone og Eurowheels omdannede en større del af omsætningen til bundlinje sidste år.
Branchens gennemsnitlige afkastningsgrad steg fra 8 til 9,5 procent sidste år. Goodyear fører an med et spring fra 4 til 12 procent i afkast, mens den højeste afkastningsgrad findes hos Michelin med 37 procent, hvilket dog er en lille nedgang i forhold til forrige år.
Note: *Det samme gjorde Alcar, men en regnskabsomlægning betyder, at 2015-tallene kun dækker en periode på 6 måneder, hvorfor Alcar er udeladt fra analysen. Trods omlægningen skaber de på 12 måneder i 2016 et underskud på 410 tkr., mod et overskud på 872 i det halve år af 2015.
Dækbranchen i Danmark omfatter også en række filialer af udenlandske selskaber. Der er dog ingen regnskab for disse aktører, og de indgår af den grund ikke i analysen.
Dækbranchen holder farten
Højdespringeren blev Continental med en stigning på 172 procent øget bundlinje i 2016, hvor Euromaster barberede underskuddet og NDI sendte dækbranchen samlet i vejret.