23948sdkhjf

LEDER: Elbiler - hvor svært kan det være?

Motor-magasinets Flemming Haslund takker politikerne for de nye bilafgifter - men påpeger i samme moment flere problemer. Og sender en hilsen til Mette Frederiksen.

KÆRE POLITIKERE. På den samlede autobranches vegne: Tak for at registreringsafgiften er sat ned. At registreringsafgiften er lavere er i sig selv godt for den samlede firehjulede branche - og for CO2-udledningen og trafiksikkerheden i øvrigt.

DERNÆST ER DET GODT, at leasinghullet er lukket, ligesom jeg hilser velkommen, at reparations-grænsen nu er sat op til 75 procent. Hvor det dog gi’r mening. Og set i bakspejlet kan det være svært at forstå, at den tidligere har været 65 procent.

MEN DER ER problemer - og nogle af dem er store:

PROBLEMATIKKEN OM FRADRAG på sikkerhedsudstyr: Det ligner regulært lovsjusk, at fradrag for sikkerhedsudstyr baserer sig på Euro NCAP’s crashtest, der ikke er opdaterede. Det betyder jo, at ældre biler, der vitterligt ikke er så sikre som andre nye, kan få et større fradrag.

OG DEBATTEN OM ELBILER: Straks efter forliget var indgået, gik den politiske debat i overdrive: Er registreringsafgiften på elbiler tilstrækkelig lav eller ej? Hør nu her: Der sælges ikke mange elbiler lige nu - ja, der sælges stort set ingen. Og lidt lavere eller højere afgift gør hverken fra eller til. Det handler om, at elbiler fortsat ikke kan køre ret langt på en ’tankfuld’ el og endnu værre, at det tager så lang tid at lade op igen. Dér er problemet.

NÅR BILINDUSTRIEN HAR fået løst de to problemer - og den er i fuld gang, og der er næppe tvivl om, at det lykkes - kan købere være klar. Når vi når dertil, skal der ikke bare en nul registrerings-afgift til - vis så, at I vitterligt mener alt dette med CO2 og Moder Jord, og kom an med et direkte tilskud til elbilerne.

NU HAR VI JO billigere biler - et vigtigt skridt på vejen til mindre forurening, større sikkerhed og glæden ved en bedre bil! Og nu kan vi vel tage det for givet, at en mulig anden regering ikke vil rulle den nye afgift tilbage. Eller gør du, Mette?

Gas geben!

Kommenter artiklen (4)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125