SOFTWARE Selv om en stigende mængde software kan virke både fascinerede og måske for nogle en smule skræmmende, så er den med til at ændre fundamentalt på hele eftermarkedet for reparation af biler. Det står klart efter en demonstration hos Continental i forbindelse med det såkaldte TechShow 2017 forleden på virksomhedens testcenter ConDrom lidt uden for Hannover i Tyskland.
Her viste Bruno Nines-Silva, der arbejder med såkaldt ’over the air updates’ til biler, et system, som Continental har udviklet til brug med software-opdateringer af diverse funktioner i biler. Det kan være relateret til sikkerhed, personlige tilvalg i kabinen og øvrige funktioner, der ikke kræver fysiske ændringer.
Bruno Nines-Silva fremhævede blandt det faktum, at mange reklamationer i dag ville kunne klares langt hurtigere og mere effektivt, hvis de blev klaret med en software-opdatering eller om omkodning af softwaren.
- I dag skal man, selv ved små ting, lave en aftale med værkstedet, måske vente flere timer eller op til døgn, hvorefter man kan hente sin bil. Med opdateringer over skyen kan det klares på ganske få minutter, eksempelvis mens bilen holder på p-pladsen ved arbejdet eller hjemme i carporten, forklarede Bruno Nines-Silva.
Svært for frie værksteder
Ifølge ham er det svært at forestille sig, at frie værksteder kan være med helt i front, når det kommer til software-opdateringer. Bruno Nines-Silva mener, at fremtiden lægger op til, at bilproducenterne sætter sig på en stribe opdateringer, især dem som knytter sig til sikkerhed, og hvor cybersikkerhed kommer til at spille en stor rolle.
- Jeg kan sagtens følge den skepsis, der hersker blandt de frie værksteder, når det handler om hele den udvikling, der er i gang med opdateringer fra servere, som enten bilproducenterne eller virksomheder som os har. Men jeg må bare være ærlig og sige, at det bliver svært, fortalte Bruno Nines-Silva.
Han forklarede, at man i mange år fremover selvfølgelig vil kunne køre biler uden software-opdateringer. Men fremover bliver det sådan, at hvis man vil være forrest med sikkerhed og tilføjelser i bilen, så kræver det opdateringer løbende - lidt som man kender det fra smartphones.
- En bil er selvfølgelig en smule mere kompleks. Vi skal samtidig sikre os, at hackere ikke kan få adgang til bilerne. Det er afgørende for den tryghed, som forbundne biler handler meget om, sagde Bruno Nines-Silva.
Snoren strammes om de frie værksteder
Opdateringer over skyen vil ændre værkstedsmarkedet og gøre det mere besværligt for de uafhængige mekanikere.