23948sdkhjf

Danske bilers dæk farlige på tyske motorveje

Vejhjælperne er rystede over dårlige dæk på biler fra Skandinavien med gammel og stiv gummi, der eksploderer ved høj hastighed.

DÆKSIKKERHED Mens vi kører 110 km/t på de skandinaviske veje, er hastigheden ofte betydeligt højere på den tyske Autobahn. Og ved lange stræk i høj fart er de gamle gummidæk ikke modstandsdygtige over for varmen.

- Kører man 140 km/t, og et dæk pludselig sprænger og bliver revet op, skal der ikke meget fantasi til at forestille sig, hvad der kan ske i en ulykke, siger skadechef i If Skadeforsikring, Anne Løcke Nørgaard.

Mange danskere har vejhjælp i Europa via deres kaskoforsikring, og der sker hundredvis af bilbjærgninger hver sommer, hvor forsikringen hjælper. Der er dog ingen statistik over, hvor mange ødelagte dæk, de tyske vejhjælpere rykker ud til.

- De vejhjælpere, der arbejder for os i Tyskland, oplyser, at beskadigede dæk, motorstop og problemer med bilens elektronik, er de mest almindelige årsager til, at vejhjælp må rykke ud til danske bilister, oplyser Anne Løcke Nørgaard.

For biler, der kører i Danmark, anbefaler If, at værksteder i deres rådgivning, og bilisterne selv, sørger for at skifte sommerdæk efter fire til fem sæsoner på bilen. Det kan dog variere alt efter, hvordan dækkene opbevares og hvilken belastning, de udsættes for. Skal man køre ved høj hastighed på de tyske motorveje, er det særligt vigtigt med så frisk gummi på dækkene som muligt.

- Selv om der kun er begrænset slid på gummi og dækmønster, skal det med i betragtningerne, at gummis egenskaber ændrer sig over tid, understreger Anne Løcke Nørgaard. 

Læs mere om: dæk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156