23948sdkhjf

Mindst 200.000 på farlige vinterdæk

Mange bilister afskrækkes ikke af markant dårligere vejgreb og længere bremselængde i sommervarme på blødt gummi, advarer Michelin.

DÆKSIKKERHED Selv om det er Skt. Hans, og kulde og sne for længst er et overstået kapitel, kører godt 200.000 danske personbiler fortsat rundt på vinterdæk, viser en repræsentativ rundspørge fra Michelin. I undersøgelsen svarer otte procent ud af 1000 adspurgte, at de stadig har vinterdæk på bilen, trods kampagner og gode råd fra landets værksteder.

Michelins rundspørge viser også, at fem procent, eller cirka 120.000 bilister, ikke har behøvet at skifte til sommerdæk dette forår - for de har kørt hele vinteren på sommerdæk. Stik mod alle anbefalinger.

Skidt fra 15 grader

Michelins rundspørge rummer også godt nyt om sikkerheden på de danske sommerveje. På plussiden tæller, at 91 procent af de mere end 2,4 millioner personbiler i Danmark, rent faktisk kører på enten sommerdæk (81 pct.) eller helårsdæk (10 pct.). Men ifølge Claus Chouhan, salgsdirektør hos Michelin Danmark, trækker det ned, at der, trods advarsler fra dækbranchen og eksperter som FDM, stadig er cirka 200.000 biler på vinterdæk her i juni måned.

- Det er i princippet 200.000 for meget. Vinterdæk hører til vinter, sommerdæk til sommer. Så snart temperaturen kommer over syv grader, forringes vinterdæks bremseevne og vejgreb gradvist. Ved 15 plusgrader er vejgrebet markant dårligere end et sommerdæks. Så reelt er det farligt at køre på vinterdæk her i juni, siger han.

Halvering i år

Dækbranchen Danmark foretog sidste år i juni en dæktælling rundt om i landet. Her konstaterede brancheforeningen, at cirka 400.000 biler kørte på vinterdæk i sommervarmen. Og selv om Michelins nye tal kun er halvt så stor,t er vinterdæk om sommeren således stadig et problem i Danmark.

Uafhængige testorganisationer og FDM har da også gentagende gange påpeget problemer med vinterdæk om sommeren. Test fra eksempelvis Statens Väg- og Transportforskningsinstitut i Sverige i 2015 viste, at vinterdæks bremselængde var 15-20 procent. længere på både våd og tør vej ved sommertemperaturer.

Skift til sommerdæk bør ske i april og retur til vinterdæk i november. Ifølge Michelin skiftede 44 procent af bilisterne i år til sommerdæk i april. I maj kom 26 procent flere til. Blot 14 procent skifter i marts. 

Læs mere om: dæk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109