UGENS TAL Hvem skal reklamere med de miljørigtige biler? Er spørgsmålet som Voxmeter i samarbejde med Motor-Magasinet undersøger i denne uge.
Klimaforandring har efterhånden været et omdiskuteret emne på den politiske dagsorden i mange år - og debatten raser videre. Debatten deler vandene, og ligeså kan vi se stor forskel på hvor høj grad det er noget bilkunderne synes er vigtigt. Vi spørger de potentielle bilkunder hvilket bilmærke de forventer at købe, og holder det sammen med deres holdning til klimaforandringer.
Kigger vi på diagrammet, ser vi at over 40 procent kunderne der efterspørger Chrysler, Saab og Tesla alle i høj eller meget høj grad er bekymret for klimaforandring. I den modsatte ende bemærkes at det gør sig gældende for langt færre af de potentielle Porsche kunder. Faktisk gør sig dette gældende for størstedelen af Premium mærkerne, som holder til i den lave ende af diagrammet.
Så for at besvare det indledende spørgsmål - så er det Chrysler, Saab og Tesla, som med rette bør slå på de miljørigtige bilmodeller, hvis de vil ramme ind i hjerte på deres potentielle kunder.
Premium-kunder ignorerer klimaet
Hvilke bilkøbere er mest optaget af klimaet. Ugens Voxmeter sætter spot på sammenhængen mellem bilmærker og klima.